Foto – Shutterstock

8 jautājumi Pacientu ombudam 0

Nespējot paša spēkiem atrisināt ar veselības aprūpi saistītu problēmu, pacients var vērsties pēc palīdzības pie Pacientu ombuda. Lai uzzinātu, kurās situācijās un kam tas sasniedzams, uzdevām 10 jautājumus Pacientu ombuda biroja vadītājai Sanitai Japeniņai.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj
Krimināls
Krituši visi antirekordi – savākts 600 000 narkomānu izlietoto šļirču. Atrasta arī traģiskā “narkozombiju” viela 8
Lasīt citas ziņas

Uzziņai: Pacientu ombuds Latvijā darbojas kopš 2008. gada.

1. Kāda ir Pacientu ombuda vieta Latvijas veselības aprūpes sistēmā?

CITI ŠOBRĪD LASA

Pacientu ombuds ir nodibinājums – nevalstiska organizācija, kas sniedz palīdzību, kad pārkāptas pacienta tiesības, starp pacientu, ārstu vai ārstniecības iestādi izveidojusies konflikta situācija vai ir problēmas saskarē. Ombuds darbojas kā starpnieks un atbalsts, lai sarežģīto jautājumu atrisinātu un sekmētu palīdzības sniegšanu, ja tā nepieciešama. Mūsu mērķis nav pārmest, atmaskot vai sodīt, bet likt mācīties no kļūdām, veicināt sadarbību un ieviest uzlabojumus veselības aprūpes sistēmā kopumā.

2. Kuros gadījumos pacienti var vērsties pēc palīdzības pie ombuda?

Visdažādākajos. Piemēram, ombuds iesaistās, ja no slimnīcas piezvana pacients un sūdzas, ka nevar izsekot savas ārstēšanas gaitai, jo ārsts nepaskaidro, kas viņam kaiš, nedz arī stāsta, kā paredzēts cilvēku ārstēt. Tad ombuda biroja darbinieki sazinās ar slimnīcu pa telefonu vai dodas uz konkrēto iestādi, lai situāciju atrisinātu. Nesen zvanīja kāds vīrietis un stāstīja, ka viņa mamma ar insultu nogādāta slimnīcā un nogulējusi tur desmit dienu, bet ārsti, neko nepaskaidrojot ne par slimnieces stāvokli, ne arī par turpmāk darāmo, viņu izrakstījuši. Pastāstījām, ka jājautā ārstējošajam ārstam, kāds ir mātes veselības stāvoklis, un ka viņai, visticamāk, būs nepieciešama rehabilitācija.

Dažkārt gan problēmas risinājums atkarīgs no cilvēka paša. Mums dažkārt zvana un uzdod jautājumus, ko varētu vaicāt savam ģimenes ārstam, piemēram, kāpēc ārsts izraksta recepti tikai 15 dienām, nevis ilgākam laikam.

Ombuds saņem sūdzības ne vien par neskaidrībām ārstniecības procesā, bet arī par gadījumiem, kad ārstniecības personas nepareizi aizpilda medicīniskos dokumentus, par to, ka nevar sazvanīt slimnīcas, par rindām uz ārstēšanos.

Reklāma
Reklāma

Pacientu ombuda birojā iespējams vērsties ne vien ar sūdzībām, bet arī ar ierosinājumiem vai tad, ja ārstam, slimnīcai vai poliklīnikai vēlas pateikties. Jā, mūsu mājaslapā ir arī pozitīvo atsauksmju veidlapa.

3. Vai Pacientu ombuda palīdzība pieejama neatkarīgi no slimnīcas, kurā cilvēks ārstējas?

Ombuda palīdzība pieejama jebkuram, zvanot pa tālruni 28646268 vai rakstot uz elektroniskā pasta adresi [email protected]. Iepriekš piesakoties, konsultācijas klātienē notiek Rīgas Austrumu klīniskajā universitātes slimnīcā (stacionāros Gaiļezers, Latvijas Onkoloģijas centrs, Linezers, Biķernieki, Latvijas Infektoloģijas centrs un Tuberkulozes un plaušu slimību klīnika), kā arī Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā, Vidzemes slimnīcā Valmierā un Cēsu klīnikā.

Ombudam var rakstīt, savu vēstuli iemetot kādā no speciālajām pastkastītēm

* stacionārā Gaiļezers: – 1. stāvā pie galvenās ieejas blakus liftam,– plānveida pacientu uzņemšanas nodaļā;

* Latvijas Onkoloģijas centrā:– 1. stāvā pie galvenās ieejas blakus garderobei,– 3. stāvā poliklīnikā;

* stacionārā Biķernieki:– 1. stāvā pie ieejas blakus garderobei;

* stacionārā Linezers: – 1. stāvā pie ieejas blakus garderobei;

* stacionārā Latvijas Infektoloģijas centrs: – katrā nodaļā;

* stacionārā Tuberkulozes un plaušu slimību klīnika: – 1. stāvā pie informācijas dēļa;

* Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā Torņakalnā (Vienības gatvē):– korpusā pie galvenās ieejas blakus reģistratūrai un kafejnīcai;

* Rīgas 2. slimnīcā:– 1. stāvā pretī administrācijai;

* Vidzemes slimnīcā Valmierā:– 1. stāvā pie galvenās ieejas blakus garderobei.

4. Kādi speciālisti strādā Pacientu ombuda birojā?

Birojā ir trīs darbinieces – juriste, sabiedrības veselības speciāliste un sabiedrisko attiecību speciāliste. Reizēm mēdz strādāt arī praktikanti – medicīnas, sabiedrības veselības vai tiesību zinātņu studenti. Juriste izskaidro, piemēram, dažādu ar veselības aprūpi saistītu valdības noteikumu saturu vai ārstu komisiju slēdzienu. Ja nepieciešams, pacients var pilnvarot juristi būt par viņa pārstāvi.

Tomēr ombuds nepārstāv pacientus tiesā. Nesen pie mums vērsās kāds pacients un sūdzējās par to, ka pie viņa bija ieradusies neatliekamās medicīniskās palīdzības brigāde un lika samaksāt par apmeklējumu, kaut gan šis cilvēks ir maznodrošinātais. Lai pašam šī problēma nebūtu turpmāk jārisina, viņš pilnvaroja juristi ar to nodarboties viņa vārdā. Konkrētais gadījums vēl nav līdz galam atrisināts, jo jānoskaidro objektīvie apstākļi – kad ātrā palīdzība spēs vai nespēs pamatot un pierādīt, kāpēc šim cilvēkam bija jāmaksā.

5. Vai Pacientu ombuds rīkojas, arī saņemot anonīmus ziņojumus?

Birojs pieņem arī anonīmus telefona zvanus vai elektroniskā pasta vēstules un izskata problēmas. Atbildot uz jūsu jautājumu par to, kā pēc tam iespējams pārliecināties, vai cilvēks ir apmierināts ar risinājumu, jāteic: bieži vien pacienti nemaz nevēlas, lai būtu atgriezeniskā saite. Viņi sūdzas, lai vispār kaut kas tiktu darīts un mainīts.

6. Kāpēc lai cilvēks vērstos pie ombuda, nevis Veselības inspekcijā vai, piemēram, policijā?

Bieži vien pacienti sūdzas ombudam par medicīniskās palīdzības kvalitāti un pat sūta dokumentus, piemēram, par nepareizi veiktām manipulācijām vai operācijām. Tad biroja pārstāvji iesaka vērsties Veselības inspekcijā. Taču daudzi pat nezina, ka tāda pastāv. Uz policiju gan nevienu neesam pāradresējuši.

7. Kādi instrumenti pacientu tiesību aizstāvībai ir Pacientu ombuda rīcībā?

Pacientu ombudam nav nekādu varas instrumentu – ne tiesību aizrādīt, ne kā citādi sodīt ārstus vai iestādes, par kurām sūdzas. Birojam ir konsultatīva funkcija, pamatojoties galvenokārt uz Pacientu tiesību likumu, kas nosaka pamattiesības – izvēlēties ārstēšanas iestādi, saņemt ārstēšanu un informāciju par to, iepazīties ar saviem medicīniskajiem dokumentiem, tiesības uz privātas informācijas neizpaušanu utt.

8. Cik noslogots ir Pacientu ombuds?

Noslogojums nav vienmērīgs, dažkārt saņemam desmit telefona zvanu dienā, citreiz – nevienu. Tomēr kopumā birojam darba netrūkst, jo ne visas problēmas izdodas atrisināt uzreiz – daudzām nepieciešams veltīt ilgāku laiku un rūpīgu iedziļināšanos.

36,6 °C konsultante SANTA JAPENIŅA, Pacientu ombuda biroja vadītāja

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.