Mobilā versija
Brīdinājums -2.5°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
19. maijs, 2015
Drukāt

10.klases skolnieka atklāta vēstule: Būt vai nebūt valsts ģimnāzijām? (18)

Foto: LETAFoto: LETA

Latvijas Valsts prezidentam Andrim Bērziņam
Latvijas Republikas Ministru prezidentei
Laimdotai Straujumai

Āgenskalna valsts ģimnāzijas 10.klases skolnieka
Anša Bernarda

atklāta vēstule

Būt vai nebūt valsts ģimnāzijām

IZM apdraud, mūsu, skolēnu tiesības

Varas apžilbinātie, arvien vairāk attālinoties no realitātes, liekas, sevi uzskata par nemaldīgiem likteņa lēmējiem. No sev vien saprotamiem augstumiem tie vēro pasauli un, sajaucot patiesību ar meliem, spēlējas ar ļaužu likteņiem, augstprātīgi neievērojot pašu radītos draudus un netaisnību, ko nodara tiem, kas nenoguruši strādā nākotnes vārdā. Ar inkvizitora dogmatisko paštaisnību, kam paši akli tic, tie tiecas uz subjektīvu pašizdomātu nākotni un uzskata, ka, kādam piešķirot, citam atņemot, varēs šo mērķi piepildīt, neaizdomājoties par rūgtumu, šaubām un nedrošību, ko rada, sajutuši spēku, kas piemīt varai.

Steigā un pietiekami lielā slepenībā, vismaz plašākai sabiedrībai, tostarp izglītojamo vecākiem un skolēniem nezinot, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) sagatavojusi pretrunīgi vērtētu un noslēpumainu projektu, ko lepni un augstprātīgi dēvē par “jauno pedagogu atalgojuma modeli”, gļēvi un ilgi slēpjot patiesību gan no pedagogiem, gan sabiedrības, liekot noprast, ka IZM ir dots uzdevums par katru cenu, radot pēc iespējas mazāku pretestību, īstenot reformu, kurā visaugstāko cenu paredzēts samaksāt valsts ģimnāzijām un citām skolām ar lielu skolēnu skaitu.

IZM, slēpjoties aiz vārdiem “izglītības reforma”, veic naudas pārdali ar mērķi uzlabot, sociālo situāciju novados, nevis atrisināt izglītības sistēmai nepieciešamas izmaiņas. Aiz idealizēta priekšstata par vienotu atalgojuma sistēmu slēpjas draudi valsts ģimnāziju pastāvēšanai un tiek veicināta izglītības kvalitātes nonivelēšana.

Reformas īstenotājus acīmredzot šobrīd maz interesē tieši izglītības kvalitāte, tas, ar kādu potenciālu un zināšanu līmeni, ar ko kāds beidz vidusskolas programmu – vai tā būtu vakarskola, vai arodvidusskola, vai laba līmeņa vidusskola, kāda ir mūsu skola – Āgenskalna valsts ģimnāzija, kurā mācos kopš 7. klases un kura, piemēram, pagājušajā gadā ir 1.vietā valstī skolēnu zinātnē (no vairāk kā 130 skolām), tāpat arī šogad – vismaz pirmajā trijniekā (kopsavilkuma vēl nav par 2015.gada aprīļa konferenci).

Ir izveidojusies situācija, kad valsts ģimnāzijas ar augstiem mācību sasniegumiem un augsti kvalificētiem, pieredzējušiem pedagogiem tiek pielīdzinātas mazajām skolām, kas pārsvarā atrodas laukos un šo skolu pedagogiem patiesi ir nepieciešams algu paaugstinājums. Mēs esam par sociālajiem uzlabojumiem, jo labiem un pienācīgi atalgotiem skolotājiem ir jābūt visur, bet IZM rīcība, kas paredz līdzekļus iegūt uz valsts ģimnāziju un mūsu erudīto, inteliģento un nesavtīgo skolotāju rēķina, ir neloģiska, demoralizējoša, pat tumsonīga. Šāda rīcība, kas tiecas uz viduvējību izglītības kvalitātē, padarot visus vienādus, ir pretrunā ar vienu no civilizācijas pastāvēšanas nosacījumiem, proti, sabiedrības stratifikāciju pēc iegūtās izglītības.

Atalgojuma celšanu, it īpaši mazāk atalgotajiem pedagogiem, atbalsta arī valsts ģimnāzijas, taču pašreizējā attieksme no IZM puses pauž nevēlēšanos sadarboties un uzklausīt lielās skolas, bet apzināti veicina skolu savstarpējo sašķeltību un turpina veidot pedagogus pazemojošu sistēmu, kas pazemo arī mūs, skolēnus, jo mūs uz jauniem erudīcijas un ētiskajiem apvāršņiem un zināšanu virsotnēm spēs vest tikai ar dzīvi apmierināti skolotāji, nevis valsts finansu situācijas ķīlnieki.

Algu samazināšana valsts ģimnāzijās radīs skolotāju nomaiņu, iepriekš labāk atalgotie, augsti kvalificētie un pieredzējušākie skolotāji pametīs darbu, jo gudri darbinieki nepieciešami visās jomās, un to vietā pretendentu trūkuma dēļ tiks pieņemti tie, kas izrādīs interesi un kas nebūt nav ne labākie, ne profesionālākie pedagogi, kuru pieredzes trūkums radīs izglītības kvalitātes kritumu. Šī reforma, vismaz pašreizējā izpildījumā, garantē Latvijas viskvalitatīvākās vidusskolas izglītības iznīcināšanu, un tā neder par pārejas formu uz jaunu modeli, jo atstās neatgriezenisku iespaidu uz valsts intelektuālo sabiedrību.

Visbeidzot – tieši tiek apdraudētas skolēnu tiesības iegūt izglītību atbilstoši savām spējām un izvēlei. Kā zināms, 26 valsts ģimnāzijās mērķtiecīgi mācās daudz Latvijas talantīgāko un spējīgāko skolēnu, kas atspoguļojas mācību olimpiāžu un konkursu rezultātos, tādējādi pašreizējā reforma apdraud mūsu, skolēnu, tiesības un valsts nākotni, ar neapdomīgām reformām augsti izglītotas sabiedrības vietā izveidojot pelēcīgu, viegli ietekmējamu, aprobežotu vidusslāni, kas būtu viegli vadāms un ietekmējams, novedot pie neatgriezeniskas sabiedrības degradācijas.

Vai IZM apzinās negatīvās sekas, ko radīs šī reforma, augstprātīgi iedomādamās neieklausīties valsts ģimnāziju iebildumos? Vai IZM ir tiesības neuzklausīt valsts ģimnāziju pedagogus, ja, citējot likumu, valsts ģimnāzijas “pedagogi iesaistās valsts izglītības politikas un izglītības attīstības stratēģijas veidošanā (valsts pārbaudījumu vērtēšanā, izglītības satura izveidē, mācību literatūras izvērtēšanā) pašvaldību vai valsts līmenī”? Vai skolu savstarpējā sadrumstalotībā un sašķeltībā, ko reforma izraisa, ir mērķis, uz kuru mums virzīties? Vai tas ir uzbrukums, centieni iznīcināt topošo latviešu inteliģenci, kas pēc Otrā pasaules kara pret savu gribu aizbrauca uz austrumiem un arī tagad būs spiesta negribīgi lidot uz Rietumiem, lai izklīstu tur?

Redzams, ka neatbildēto jautājumu ir vairāk nekā atbilžu. Vai, gļēvi klusējot un sāpinot kā augsti kvalificētus pedagogus, tā valsts talantīgākos un inteliģentākos skolēnus, topošos ģimnāziju absolventus, kas turpmāk veidos Latvijas nākotni, valsts pieļauj nepieļaujamo?

Jūsu tagadne – augsti izglītoti skolēni!

Pievienot komentāru

Komentāri (18)

  1. Valsts ģimnāzijas pierādīja, ka to beidzēju zināšanas ir daudz augstākā līmenī kā vidusskolās. Ar šo modeli kvalitāte tiek nonivelēta uz leju. Izglītība kļūs par pelēcību visās skolās. To grib panākt ar šo modeli. Nevis tiekties uz labāko, bet gan tieši otrādi.

  2. Vēstule, visticamāk, ir jau krietnu dzīves pieredzi guvušu ļautiņu kolektīvs garadarbs, bet tas jau nemazina rakstītā nozīmi …

    • Arnis (ĀVg) skolotājs Atbildēt

      Nav gan šis raksts kolektīvs garadarbs – jo to jau pasen uzrakstījām un parakstījām visi skolotāji. Gan jau kādā IZM atvilknē mētājas. Mēs neesam tik slikti, kā domājat, un aiz savu skolēnu mugurām neslēpjamies :). Ceru, ka par Ansi vēl dzirdēsim – viñš jau pamatskolā izcēlās ar skaidru un īpatnēju skatu uz lietām.

  3. Kāds diletants bez smadzenēm liek tās bildes? Vai tiešām paši neredzat ka izskatās debili? Izdariet šim cilvēkam sāpīgi, citādi iešu citur prom 🙂

  4. KĀPĒC TĀ NEVARĒTU UZRAKSTĪT SKOLĒNS, JA VIŅŠ SEKO LĪDZI UN IZPROT IZM DARBĪBAS MĒRĶI…??? KĀPĒC, SAKIET??? ARĪ MANI MAZDĒLI IZ BEIGUŠI ĢIMNĀZIJU UN TAGAD MIERĪGI BEZ BAŽĀM MĀCĀS TĀLĀK – VECĀKAIS MAĢISTRANTŪRĀ INŽENIERTEHNISKĀ NOZARĒ, JAUNĀKAJAM ĻOTI LABI AR MĀCĪBĀM VEICAS VALMIERAS AUGSTSKOLĀ!!! JA ĢIMNĀZIJAS PEDAGOGI NEBŪTU IELIKUŠI LABUS PAMATUS, NEZINU, VAI VECĀKAIS BŪTU LABI IZPRATIS UN IEMĪLĒJIS TĀDUS PRIEKŠMETUS KĀ MATEMĀTIKA, FIZIKA, ĶĪMIJA ( žēl, ka rasēšanu vajadzēja apgūt pie privātskolotāja!? ĻOTI ŽĒL, kas šis interesantais priekšmets VAIRS nav ne vidusskolu, ne ģimnāziju mācību priekšmetu klāstā! BET NEKAS, APGUVA!). MŪSU JAUNIEŠUS ĢIMNĀZIJAS SAGATAVO LABU PEDAGOGU VADĪBĀ UN ZINU ARĪ ĀGENSKALNA ĢIMNĀZIJAS AUGSTO KOTĒŠANOS, JO TUR MĀCĪTIES SEKMĪGI TURPINĀJA DAUDZI MŪSU VIDUSSKOLAS SKOLĒNI ( no laukiem, kā IZSMĒJĪGI IZSAKĀS…, lai gan mūs vidusskola ir labāko skaitā!). PALDIES ĀGENSKALNA 10.klases skolēnam ANSIM par vēstuli!!! AR INTERESI GAIDĪŠU REZULTĀTU – KO IZLEMS LIELIE GUDRINIEKI!?? Ceru, ka ANŠA vēstule NEBŪS sauciens tukšumā…

  5. Bet valstiski tas nav pieņemams,ka visi kas mācās laukos ,automātiski tiek izglītoti sliktāk un iespējas tālāk mācīties, ir mazāks. Nav normāli dalīt bērnus pēc dzīves vietas.

  6. Labs raksts! Valsts Ģimnāziju pielīdzināšana lauku jeb palīgskolām ir pilnīgs murgs, jo tas nekādi neietekmē cilvēkus, kas ir izdomājuši realizēt šo sviestu, tādēļ – viņiem ir nospļauties.
    Atbalsts par visiem 100%

  7. Varētu pat teikt, ka ļoti aizkustinošs stāsts. Vēl pietam uzņēmība čalim. Malacis Ansi. Malači ĀVģ. Es atbalstu, un viss stāst ir pilnīga patiesība. Atblasts 100%

  8. Malacis Ansi! Savus skolotājus vajag aizstāvēt! Labākos skolotājus vajag labāk atalgot! Un ja labie skolotāji grib strādāt 2 slodzes, lai strādā un pelna! Labi ķīmijas, fizikas, matemātikas skolotāji (kas prot skolēnam visu izskaidrot), apkārt nemētājas, tie ir jālolo.

  9. Piekrītu jaunieša rakstītajam, tas nebūtu godīgi, ja tagad mazās skolas (saucu par palīgskolām) pielīdzinātu ģimnāzijām, ar pavisam citu izglītības līmeni, tas visu degradēs!
    Malacis, Ansi!

  10. Puisis toties raksta pattiesibu

  11. Pareizi puisis raksta !!

  12. Jau no paša sākuma valsts ģimnāzijas ir bijušas tikai Valsts ģimnāzijas vārdā nosauktas vidusskolas.

  13. Bet varbūt skolēnam taisnība?

    • Rakstam varētu būt arī taisnība(kā no kura aspekta uz to skatās),tomēr rakstu nav rakstījis skolēns.Un tas jau atstāj nepatīkamu” piegaršu” par šīs skolas pedagogiem.It kā ar ļoti apdraudēta izglītības apguvē skolēna palīdzību iežēlināt(?), kaunināt(?) valdību.Un kā ar tiem ierindas skolu izglītojamajiem – tiem izglītības kvalitāte tātad nav prioritāte,tos var mācīt arī mazāk atalgots skolotājs? Laikam tāpēc mūsu jaunā paaudze ir neiejūtīga,neempātiska, pat nežēlīga -princips”tikai MAN”.To paši ieaudzinām.

      • Manupràt, to varēja rakstīt AVĢ SKOLNIEKS, zinot, ka viņus spiež dien dienā rakstīt domrakstus, varu piebilst, noteikti, skolotājs ir palīdzējis, bet skolniekiemT es zinu, ka arī rūp sava skola, takā, es domāju, ka tur nav ko piebilst!

      • Kā reiz tāda līmeņa ģimnāzijas skolnieks ir spējīgs uzrakstīt šādu vēstuli,kādas 12 skolēnu “vidusskolēns” kādā mazpilsētā diez zin vai 😉

Draugiem Facebook Twitter Google+