1897. gada 24. aprīlī. 1

Dzimis aeronautikas zinātnieks J. Akermanis

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Notriektā tautumeita 7
Kokteilis
VIDEO. “Ja es, uz veikalu braucot, iekāpju Teslā, nevis “zaporožecā”…” Daugaviņš izsakās par Kariņa skandālu 11
Lasīt citas ziņas

Pirms 120 gadiem Rundāles pagasta amatnieka ģimenē piedzima Jānis Akermanis – Pirmajā pasaules karā lidotājs Francijas armijā, pēc tam devies uz ASV, kur Minesotas universitātē nodibinājis ASV pirmo aviācijas tehnikas katedru; bijis lidmašīnu konstruktors, darbojies koncernā “Boeing”, taču vienlaikus 30. gados atbalstīja aviācijas attīstību arī Latvijā. VEF sākot lidmašīnu būvi, viņš darbojās kā konsultants un starpkaru posmā trīs reizes apmeklēja Latviju, konsultējot aviatorus Herbertu Cukuru un Kārli Irbīti. 1939. gadā VEF tapa Akermaņa konstruētā vienīgā Latvijā būvētā divmotoru lidmašīna “VEF JDA-10M”. No 30. gadiem līdz savai nāvei Akermanis Rietumu pasaulē (tur pazīstams kā Džons D. Akermans) bija starp atpazīstamākajiem zinātniekiem latviešiem, turklāt viņš uzskatāms arī par pirmo latvieti, kas visu mūžu veltījis aviācijas teorijai. Kad 1957. gadā viņam apritēja 60, trimdas prese atzīmēja, ka “bez pārspīlējuma” pasaulē starp tautiešiem nav atrodams otrs tāds, kurš ārpus dzimtenes pēc Otrā pasaules kara sasniedzis tik augstu stāvokli. Tobrīd Akermanis bija ilggadējs Minesotas universitātes aeronautikas fakultātes dekāns un Rozmauntas aerodinamikas laboratorijas vadītājs. Viņa vadībā bija izstrādāti spārni Otrajā pasaules karā izmantotajam ASV kara aviācijas bumbvedējam “B-29 Superfortress”, bumbvedējam “B–47 Stratojet”, kuru 50. gados ASV izmantoja izlūklidojumos virs PSRS, kā arī gaisa degvielas tankerim “KC-97 Stratofreighter”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.