Farmana–Vuazēnu aeroplāns 1908. gadā.
Farmana–Vuazēnu aeroplāns 1908. gadā.
Farmana–Vuazēnu aeroplāns 1908. gadā.

1908. gada 21. martā. Pasaulē pirmais lidmašīnas lidojums ar pasažieri 0

Pirms 110 gadiem franču aviācijas celmlauzis Anrī Farmans un viņa draugs Leons Delagrānžs paraugdemonstrējumos kādā armijas apmācību laukumā Parīzē pirmo reizi pasaules aviācijas vēsturē parādīja, ka lidmašīna var vest arī pasažieri. Farmans iekārtojās līdzās pilotam Delagrānžam, un Farmana un brāļu Vuazēnu kopīgi konstruētais, trauslais lidaparāts spēja ne tikai pacelties gaisā, bet arī nolidot “ar nelieliem palēcieniem” vispirms 20 un tad 30 metrus, kopumā veicot kādu puskilometru (pirms tam sololidojumos šī lidmašīna, lidojot pa apli, divarpus minūtēs veica 1500 m attālumu). Publika bija sajūsmā un sarīkoja abiem drosminiekiem ovācijas. Tā bija īsta sensācija un triumfs, ko toreiz aizgūtnēm aprakstīja avīzēs. “Farmans un Delagrānžs pārliecināja pēdējos skeptiķus, ka lidojošajai mašīnai, kas smagāka par gaisu, ir nākotne,” paziņoja “Rigasche Zeitung”. Notikums bija tik saviļņojošs, ka Farmana vārdu piešķīra kādam klinšu pauguram Antarktīdā. Dažas dienas vēlāk pēc pirmā pasažieru pārvadājuma aviācijas vēsturē, 27. martā, Farmana stūrētais aeroplāns pēc pacelšanās 2 – 3 metru augstumā, lidojot aptuveni ar ātrumu 60 km/h, pēkšņi sasvērās un skāra ar spārnu zemi. Lidmašīna nogāzās, pilots guva savainojumus, par laimi, ne pārāk smagus. 1910. gada novembrī viņš jau iekārtoja pasaulē pirmo pastāvīgo lidojumu līniju starp savu lidmašīnu ražotni un Etampas pilsētu, kur atradās lidlauks. Trase bija 40 km gara un uz zemes tika iezīmēta ar karodziņiem.

Reklāma
Reklāma