Vecsalacas tilts 20.–30. gados.
Vecsalacas tilts 20.–30. gados.
Vecsalacas tilts 20.–30. gados.

1909. gada 13. jūnijā. Pirmais dzelzsbetona tilts Latvijas teritorijā 0

Pirms 110 gadiem pie Vecsalacas pār Salacas upi atklāja Latvijas teritorijā pirmo dzelzsbetona nepārtrauktās sistēmas tiltu. Lentīti pārgrieza Vidzemes gubernators Nikolajs Zvegincevs, citām augstām Vidzemes un Igaunijas guberņu amatpersonām, kā arī vietējam baronam Volfam klātesot. Tilts, izmantojot Vidzemes ceļu uzturēšanai domāto finansējumu, tika uzbūvēts piecos mēnešos – tam laikam teju rekordātri. Būvei bija būtiska nozīme satiksmes uzlabošanā Salacas apkaimē, jo līdz tam tur pastāvēja tikai pārceltuve. Tilts pie Annasmuižas fragmentāri saglabājies līdz mūsdienām un ir viens no diviem tiltiem Latvijas zemesceļos, kas saglabājies no dzelzsbetona ēras sākumposma (otrs ir tilts pār Gauju pie Strenčiem). 20. gadsimta sākumā dzelzsbetons bija jauns būvniecības materiāls. Latvijā, pateicoties Vācijas firmas “Wayss und Freytag A.G.” ienākšanai, tas ieviesās ātrāk nekā pārējā Krievijas impērijas teritorijā. “Mājas Viesis”, 1909. gadā rakstot par dzelzsbetona tehnoloģijas priekšrocībām, skaidroja: “Patiesībā arī dzelzs betona tilti iznāk daudz lētāki nekā dzelzs tilti, pie kam vēl svarā nāk tas apstāklis, ka šādiem tiltiem nevajag tiklab kā nekādu izdevumu, lai tos uzturētu kārtībā. Lai tikai iedomājamies, cik neizmaksā pie dzelzs tiltiem dārgā eļļas krāsa, bez kuras tilts bez šaubām padots rūsai.”

Reklāma
Reklāma
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.