Foto:AFP / Scanpix / LETA

1989. gada 24. martā. “Exxon Valdez” katastrofa 0

Pirms 30 gadiem zem ASV karoga kuģojošais tankkuģis “Exxon Valdez” pie Aļaskas krastiem uzskrēja zemūdens klintij, izraisot vienu no lielākajām šāda veida vides katastrofām kuģniecības vēsturē.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

No tankkuģa tilpnēm jūrā izplūda aptuveni 40 tūkstoši tonnu jēlnaftas (kopumā kuģa kravā atradās 163 tūkstoši tonnu jēlnaftas), piesārņojot ap 2000 km krasta līnijas.

Piesārņojums nogalināja simtiem tūkstošu zivju, putnu un citas dzīvas radības.
CITI ŠOBRĪD LASA

“Exxon Valdez” kapteinis, 42 gadus vecais Džozefs Heizelvuds, avārijas brīdī gulējis savā kajītē piedzēries. Vēlāk izmeklēšanā noskaidrojās, ka viņš jau vairākus gadus sirdzis ar hronisku alkoholismu un dzeršanas dēļ kopš 1984. gada viņam vairākkārt bija atņemtas autovadītāja tiesības.

Tankkuģa vadība nelaimes mirklī atradās kuģa trešā virsnieka Gregorija Kuzinsa rokās. Kuģis pēc kapteiņa iepriekšējās pavēles bija mainījis kursu, lai izvairītos no aisbergiem, taču uzskrēja klintij, atgriežoties pie sākotnējā kursa.

Heizelvudam manevra brīdī bija jāatrodas uz komandtiltiņa, bet viņa tur nebija.

Zvērināto tiesa vēlāk dažādu apstākļu dēļ daļēji attaisnoja kapteini, jo, par spīti vairākām liecībām, nebija pierādāms, ka viņš avārijas brīdī bijis piedzēries – analīzes paņēma vien desmit stundas pēc notikušā, un tās uzrādīja 0,6 promiles.

Heizelvudam piesprieda 50 tūkstošu dolāru sodu un sabiedriskos darbus par “paviršību”. Viņš pat atguva kapteiņa licenci, tomēr tādā darbā neviens viņu vairs neņēma.

Firmai “Exxon” attīrīšanas darbos un soda naudās nācās ieguldīt ap miljardu dolāru. Tikmēr katastrofas sekas Aļaskas piekrastē ir jūtamas joprojām.