Mobilā versija
-3.1°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
19. oktobris, 2016
Drukāt

30 nelojālie skolotāji, kuriem var draudēt atlaišana: ko tādu viņi dara? (20)

Foto-ShutterstockFoto-Shutterstock

Valdība akceptējusi grozījumus Izglītības likumā, kas paredz iespēju darba devējam nekavējoties izbeigt darba tiesiskās attiecības ar izglītības iestādes vadītāju vai pedagogu, ja tiek konstatēts, ka persona nav lojāla Latvijai un pārkāpj Izglītības likumā noteikto.

Izglītības valsts kvalitātes dienests (IKVD) aplēsis, ka šādu skolotāju varētu būt 30. “Šāds skaitlis veidojies, analizējot informāciju, kuru kvalitātes dienests ieguvis veiktajās pārbaudēs, analītiskajās izpētēs un no tiesībsargājošajām institūcijām laika periodā no 2012.gada,” portālam “la.lv” norāda dienesta pārstāve Jana Veinberga.

Izglītības ministrs Kārlis Šadurskis gan mierina: “Gribu nomierināt pedagogu saimi, jo ļoti ceru, ka šiem grozījumiem būs tikai preventīvs raksturs, kas liks vienam otram direktoram apdomāt, vai ir atbalstāmas aģitācijas paramilitārām nometnēm, citu valstu propagandai. Ceru, ka neviens netiks atbrīvots no darba, bet, ja kāds vēlēsies turpināt ierasto praksi, tad mums būs likuma norma, kas ļaus to atrisināt.”

Lai likums stātos spēkā, par to vēl diskutēs un tas jāpieņem Saeimā.

Pēc IKVD datiem skolās ir konstatēti šādi gadījumi, kad pret skolotāju varētu tikt vērsta norma par atbrīvošanu no amata:

– 2012. gadā kādas vidusskolas pedagogs savu nelojalitāti atzina publiski plašsaziņas līdzekļos. Kvalitātes dienests lūdza skolai iesniegt rakstveida informāciju par to, kā tiek nodrošināta minētā pedagoga pienākuma izpilde. Izglītības iestādes vadība Darba likumā noteiktajā kārtībā izteica pedagogam rakstisku piezīmi un ieteica “turpmāk strikti norobežot savas politiskās aktivitātes, personīgos izteicienus, no pedagoga un skolas tēla.” Atbilstoši dubultās nesodāmības principam citas sankcijas nevarēja tikt piemērotas.

– 2013.gada novembrī kvalitātes dienests pieprasīja un izvērtēja vairāku izglītības iestāžu vadītāju paskaidrojumus saistībā ar šo izglītības iestāžu rīcību, noņemot un rediģējot Latvijas proklamēšanas 95.gadadienai veltītos plakātus un izvietojot izglītības iestāžu telpās rediģētus plakātus, kas noliedz Latvijas okupācijas faktu.

– Pēdējo gadu laikā kvalitātes dienesta rīcībā regulāri nonāk informācija par to, ka izglītības iestādes vai pedagogi mācību un audzināšanas procesā izmanto mācību līdzekļus un citus mācību materiālus, kuri neatbilst Izglītības likumā, valsts izglītības standartos un īstenotajās izglītības programmās noteiktajam regulējumam. Šo gadījumu izvērtējumu kvalitātes dienests veic sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru (VISC). Piemēram,
Krievijā izdotas grāmatas, tajā skaitā mācību grāmatas politoloģijā, politikā un tiesībās, vēsturē, sociālajās zinātnēs. Šo grāmatu teksts ir svešvalodā, turklāt neatbilst Latvijas Republikas valsts izglītības standartam; pirms Latvijas neatkarības atjaunošanas izdotas mācību literatūras izmantošana, piemēram, 1988.gadā izdota latviešu valodas mācību grāmata, – arī šādas grāmatas neatbilst valsts izglītības standartiem, jo tajās pašreizējai valsts iekārtai neatbilstošā nozīmē tiek pieminēta Padomju Latvija, PSRS, LPSR, komunistiskā partija, divvalodība; mācību materiāli, tajā skaitā audiovizuālā formātā, kas ir pretrunā ar Satversmi.

– Izglītības iestāžu telpās ar izglītības iestādes vadītāja akceptu un pedagogu iesaistīšanos, mēdz notikt arī politiskā aģitācija, kas arī var būt pretrunā ar pienākumu audzināt Latvijas patriotus. Kvalitātes dienests regulāri saņem informāciju par šādiem aģitācijas gadījumiem un ir aizrādījis izglītības iestādēm par pedagoga pienākumu ievērot politisko un reliģisko neitralitāti, kā arī par politiskās aģitācijas nepieļaujamību izglītības iestādes telpās un skolēniem domātos pasākumos.

Pievienot komentāru

Komentāri (20)

  1. Izskatās, ka pilsonis K.Š. nelaikā palaidis mēli (vai nekontrolējis padotos un lietas būtībā neiedziļinājies). Skaidrs, ka tiek veidoti nelojālo iedzīvotāju saraksti. Par to es nešaubījos, bet nu ir pierādījumi. Jebkura darbība rada pretdarbību, būs lojālo saraksti. Par šito idiotismu vien pilsoni K.Š. nepieciešams nekavējoties atcelt no ministra un liegt iekļūšanu Izglītības ministrijā.

  2. Arī manā skolā ir kāds skolotājs, kas klases piekšā noliedza okupācijas faktu. Kāds audzēknis to pat paspēja ierakstīt telefonā. Jautājums – pie kā griezties, lai šāds skolotājs saņemtu sodu? Citādi mācību vielas vietā diezgan daudz laika tiek veltīts viņa personīgajam viedoklim politikas un citās jomās. Tāpat – kur sūdzēties, ja skolotājs vairāk stundu laika iznieko visādu glupību stāsīšanai, nevis mācīšanai? Un vai ir adekvāti saukāt audzēkņus par p i m * j i e m, pie tam, bez kāda iemesla? Vēl ir krievu valodas skolotāja, kas slavē Putinu.

  3. Ja skolā 1. septembris nesākas ar valsts himnu, tad jau par kaut ko ir jāizdomājas. Un tādas skolas ir.

  4. Un cik nelojālu deputātu no 100 galvām, kas nestrādā valsts labā. Cik nelojālu ierēdņu visās ministrijās, kas ar savu stulbumu, un ne tikai, dara visu, lai bremzētu valsts attīstību, cik ES dažādu fondu naudas nav palaists garām. Kad sāksies reformas ministrijās, tostarp arī izglītības ministrijā, lai atbrīvotos no ierēdņiem, kas ir ne tikai nejēgas…

  5. 30 cilvēku dēļ tiek pieņemts jauns likums? Vai varbūt plāni ir plašāk, pietiks tikai pielikt vēl vārdu valdība un zem panta aizies visi, kas kritizē pie varas esošos. Un kas ar viņiem notiks tālāk? Atlaidīs no darba un viņi uzreiz kļūs lojāli? Viņiem visiem noteikti ir ģimenes, bērni, kurus arī šādas represijas neatstās vienaldzīgus. Vai tomēr nebūtu labāk meklēt citus risinājumus, pārrunas, kursi, psihologa palīdzība, jo tik radikālam risinājumam pilnīgi noteikti būs dramatiskas sekas.

  6. Tas ir pietiekoši komplicēts jautājums, bet tiešām – skolotāji nedrīkst izplatīt skolās melus, aizbildinoties ar to, ka tas esot ‘viedoklis’. Neesmu sajūsmā par austriešu praksi venkārši aizliegt holokausta apšaubīšanu, bet, iespējams, tāda veida risinājumi ir nepieciešami mūsdienu pasaulē, kur patiesības jēdzienu vairs cieņā netur.

  7. Bērna prāts ir kā neaprakstīta lapa un skolotājs ir tas, kas izdara ierakstus šinī lapā. Tāpēc nav vienalga
    ko un kā skolotājs māca skolā. Nav ko te piesaukt vārda un citas brīvības, ja jaunietim tiek apzināti
    mācīta nelojalitāte pret valsti, kurā viņš dzīvo. Uzskati tiek veidoti ģimenē un skolā, tāpēc nenodarbosimies te ar demagoģiju, piesedzoties ar vārda brīvību. Skolas uzdevums ir audzināt valstij lojālus pilsoņus, neatkarīgi no tautības. 9. maija svinības Pārdaugavā ar piespiedu krievu tautības bērnu plašu piedalīšanos liecina, ka skolās jauniešu audzināšanā ir ļoti lieli robi un tie ir jānovērš.

    • Сами вы демагог. Почему вы решили, что именно ваша точка зрения правильна? И кто именно будет эту самую лояльность измерять и в каких измерениях? Празднование Дня Победы с вашей точки зрения это яркий признак нелояльности?!

      • Это, гражданин хороший, смотря, о какой победе идет речь и над кем.

        • Vispirms pobeğiļi krievus, pēc tam tuvākās apkārtējās tautas.

        • Много говорящий ник у вас, однако. Ну, во-первых, не – гражданин, а во вторых, я не обязан быть хорошим именно для вас. А для русского человека день Победы есть только один, и каждый знает когда этот день и над кем была та победа.

    • Kārlīti, kārlīti, vai tu pats arī apdomā, ko raksti, vai tikai atkārto citu dzirdētās muļķības, nezinu, cik tev gadiņu un kad esi gājis skolā, bet, ja paklausa tavam domu gājienam, tad 90 tajos Latvijas iedzīvotājiem ar zobiem un nagiem vajadzēja cīnīties par PSRS saglabāšanu, jo bija taču padomju skolās mācījušies, regulāri klausījušies brīvās un varenās republiksaimes himnu un sekojuši komunisma cēlāju morāles kodeksam, kas, starp citu nemaz neatšķiras no mūsu Saeimas izauklētajiem tikumības pamatiem, un arī lojalitātes prasība ir pasniegta tikpat komunistiskā mērcē !

  8. Tā kā manai radiniecei augstskolā lielāka daļa uzdotā jāveic angļu valodā, man jautājums par to, kā šis fakts veicina patriotismu. Lai varētu kādā svešvalstī par apkopēju strdājot saprast darba uzdevumu?

  9. Какое то дежавю, право слова. Оруэл переворачивается в гробу. Охота на ведьм в чистом виде. Скоро будут жечь на кострах неправильные книги.

  10. Nav jāizliekas par nezinīšiem ! Visi tie, kuri līdz šim negrib mācīties valsts valodu, apstrīd valsts vēsturi un izrāda klaju necieņu Latvijai, pirmkārt nāk no nelojālām valstij ģimenēm, otrkārt visi ir mācījušies skolās, kur viņu smadzenes ir turpinājuši skalot valstij nelojāli skolotāji. (par valsts naudu) Pilnībā piekrītu komentāram par to, ka skolotājs ar savu pasniegšanas veidu – ironisku vai smīnošu attieksmi par valsti , ir kaitīgs. Stundu var pasniegt dažādi. Likumā vajadzēja lietas saukt īstajos vārdos, nevis tā, ka par to uztraucas latviešu skolu skolotāji.

  11. Būtībā sanāk, ka nav vairs tiesību mācību procesā izmantot piem. uzskates materiālus, kas ražoti padomju laikā un bieži ir krievu valodā? Tas nozīmē, ka būtībā skolotājs var sūdzēties par skolas vadību, kura atsakās piešķirt līdzekļus jaunu mācību plakātu iegādei(kurus nemaz tik daudz neražo un kuri ir diezgan dārgi)?

    • Nevajaga tēlot muļķi ,ja tāds neesat.Es uzskatu,ka visi tie skolotāji,kuri neprot valsts valodu ir nelojāli vai analfabeti un tādi nevar mācīt bērnus.Vai skolotājs,kurš 9.maijā dzerstās Pārdaugavā pie okupācijas pieminekļa ir lojāls? Tādiem jāstrādā darbs,kas nebojā dzīvi jaunai paaudzei.bet ne skolā.

  12. Vispār jau skolotājam, lai izdarītu ideoloğisku diversiju, nav ne jāšauj, ne jāspridzina – pietiek pasmīnēt vai paironizēt skolā par valsti un ļaunā sēkla ir iesēta simtiem bērnu prātos.
    Kā pārdevējs konditorijas veikalā nedrīkst pilnu muti ēst no plauktiem, tāpat skolotājam JĀATTURAS no savu atšķirīgo politisko uzskatu popularizēšanas.
    Ja to negrib, tad tādam nav vietas skolā !

Aukstums šoziem paņēmis jau 29 cilvēku dzīvības; sestdien stindzinās pat -16 grādu salsAukstums šoziem paņēmis jau 29 cilvēku dzīvības, bet vēl vairāki simti ar ķermeņa atdzišanu nonākuši slimnīcā, piektdien vēstīja raidījums “LNT Ziņas”.
Draugiem Facebook Twitter Google+