Veselam
Dzīvesveids

4 idejas veselīgai vasarai0

Foto – Shutterstock.com

Sportiskas aktivitātes vismaz 2,5 stundas nedēļā

Vasara tā vien mudina baudīt siltā laika priekšrocībās – sauļoties, braukt ar velosipēdu, peldēt, skriet un būt aktīviem. Arī ēdienkartē tiek ieviestas izmaiņas – arvien biežāk priekšroka tiek dota svaigiem augļiem un ogām, pašmāju dārzeņiem, atvēsinošiem kokteiļiem un ūdenim. Jūrmalas Veselības nedēļas speciālisti ir sagatavojuši padomus aktīvai vasarai, kas palīdzēs ne tikai nostiprināt veselību, bet arī uzlabot pašsajūtu.
Lai sasniegtu vēlamo slodzi, pieaugušajiem nedēļā ieteicams vismaz 2.5 stundas veltīt sportiskām aktivitātēm. Vasarā jo īpaši piemērota būs pastaiga, braukšana ar velosipēdu vai peldēšana. “Velobraukšana ir kā dakteris pret dažādām kaitēm – tā mazina stresu, uzlabo sirdsdarbību, samazina holesterīna līmeni un normalizē asinsspiedienu. Iesācējiem riteņbraukšana, tāpat kā citas fiziskas aktivitātes, jāuzsāk pakāpeniski. Riteņbraukšanu vēlams uzsākt ar 1 līdz 1.5 kilometru garu distanci un ik nedēļu tā jāpalielina par vienu līdz 1.5 kilometriem, līdz būs iespējams nobraukt 10 līdz 13 kilometrus. Turklāt, pagarinot distanci, vajadzētu palielināt arī braukšanas ātrumu,” skaidro Kūrorta Rehabilitācijas centra Jaunķemeri fizioterapeiteIveta Točelovska.

Savukārt peldēšana ne tikai aktivizē elpošanas sistēmu, bet arī norūda organismu, nostiprina sirds muskulatūru, uzlabo asinsriti. “Gan bērniem ar stājas traucējumiem, gan pieaugušajiem ar dažādām mugurkaula saslimšanām jo īpaši vēlamas ir peldes jūrā vai minerālūdens baseinā – lielā minerālu koncentrācija ceļ uz augšu ķermeni un to iztaisno,” komentē Jūrmalas sanatorijas Belorusija rehabilitoloģe Ludmila Gavriļenko.

Ūdens ne mazāk kā 2 -2 2,5 litri dienā

Pārāk mazs uzņemtā šķidruma daudzums palielina asinsspiediena risku, aterosklerozes, sirds un saslimšanu risku, kā arī urīnizvadsistēmas infekciju risku. Tāpat cilvēkiem, kuri dzer pārāk maz ūdens, ir grūtāk ietekmēt savu svaru. Kā izpētījuši zinātnieki, palielinot uzņemtā ūdens daudzumu par 1.5 litriem dienā, enerģijas patēriņš palielinās par 48 kkal. Vidēji 70 kilogramus smagam cilvēkam dienā jāuzņem divi līdz 2.5 litri ūdens, taču paaugstinātas slodzes laikā vai karstuma dēļ, vajadzība pēc ūdens pieaug. “Ūdeni vislabāk dzert maziem malciņiem visas dienas laikā. Vai arī glāzi ūdens izdzert no rīta, pirms katras ēdienreizes, pēc katra tualetes apmeklējuma kā arī vakarā pirms gulētiešanas. Visbiežāk par ūdens trūkumu organismā liecina sausa āda un mati, neelastīgi nagi, paaugstināts kuņģa sulas skābums, sausa mute,” skaidro Kūrorta Rehabilitācijas centra Jaunķemeri sertificēta uztura speciāliste Ilze Luture.

Saules aizsargkrēmi pirms sauļošanās

Lai arī saules stariem ir pozitīva iedarbība uz ķermeni – uzlabo pašsajūtu, veicina D vitamīna veidošanos organismā, tomēr nelabvēlīgā UV starojuma ietekmē, āda zaudē elastīgumu, parādās grumbas, paātrinās novecošanās process un var tikt nomākta imūnā sistēma. Turklāt UV iedarbības efekti uzkrājas visas dzīves laikā, veicinot ādas vēža attīstību nākotnē. “Vislielākā UV starojuma intensitāte ir no plkst. 11:00 līdz 16:00, tāpēc šajā laikā nebūtu vēlams uzturēties tiešos saules staros. Tāpat ik reizi dodoties uz pludmali, jālieto UV aizsarglīdzekļi, neaizmirstot ieziest arī tādas ķermeņa vietas kā ausis, degunu, kaklu, plecus, kas ir jo īpaši jutīgi,” stāsta Kūrorta Rehabilitācijas centra Jaunķemeri dermatoloģe Inna Bilde.

Veselīgs un sabalansēts uzturs

Saistītie raksti

Līdzās tik veselīgo augļu un dārzeņu lietošanas uzturā, vēlams pārskatīt arī ikdienas ēšanas paradumus – jāatsakās no produktiem, kas satur transtaukus, jāsamazina sāls daudzums uzturā, kā arī jākontrolē cukura un holesterīna līmenis asinīs. Turklāt mainot dzīvesveidu un uztura paradumus, saslimšanas risku ar vēzi iespējams samazināt pat par 45%. “Ikdienā vēlams uzņemt vismaz 450 gramus augļus un dārzeņu, savukārt cūkas, liellopa vai jēra gaļu nebūtu vēlams uzņemt vairāk par 500 gramiem nedēļā. Vēlamas biežas ēdienreizes nelielam porcijām, bet izdzertās kafijas apjomu vajadzētu samazināt līdz ne vairāk kā 3 tasītēm dienā, jo kofeīns bremzē dzelzs un kalcija uzsūkšanos organismā,” norāda Kūrorta Rehabilitācijas centra Jaunķemeri sertificēta uztura speciāliste Ilze Luture

Veselības nedēļa Jūrmalā norisināsies līdz pat 7. jūnijam, un to organizē Jūrmalas pilsētas domes Labklājības pārvalde. Tās laikā ikviens interesents vairāk nekā 20 aktivitāšu vietās varēs bez maksas saņemt kvalificētu ārstniecības speciālistu padomus, apmeklēt kūrortārstniecības un veselības aprūpes pakalpojumus, kā arī piedalīties dažādās veselīga un aktīva dzīvesveida veicinošās nodarbībās.

LA.lv