Tehnika
Auto un moto

40 gadus pa tuksnešiem – leģendārajam Dakaras rallijam jubilejas gads 16

Publicitātes foto – Madara Miezīte

Vienam no pasaulē slavenākajiem un sarežģītākajiem rallijreidiem – Dakaras rallijam (kas ilgus gadus bija pazīstams kā rallijs „Parīze – Dakāra”) – 2018. gadā aprit 40 gadi. Šis notikums kļuvis tikpat leģendārs kā cilvēki un transporta līdzekļi, kas tajā piedalās.

Ideja par šādu ralliju, kas tiek rīkots no 1978. gada, pieder Francijas motobraucējam Tjerī Sabīnam, kurš reiz apmaldījās tuksnesī, bet pēc trim dienām viņu atrada vietējie iedzīvotāji. Šis bīstamais piedzīvojums iedvesmoja sportistu izveidot maršrutu pasaulē slavenākajam, bīstamākajam un aizraujošākajam rallijam, kura posmi vijas cauri tveicīgām smiltīm, kāpām, akmeņiem un solončakiem.

„Šis rallijs izmainīja motociklistu tēlu un kļuva par iedvesmas avotu ne tikai lielam skaitam cilvēku līdz pat mūsdienām, bet arī veicināja jaunu motociklu izstrādi,” norāda “BMW Motorrad” zīmola vadītājs Latvijā Jurģis Bergs. Viņš arī skaidro, ka rallijs „Parīze – Dakara” faktiski izveidoja motosporta galvenās vērtības un mūsdienu romantiku, proti, sevis un skarbo apstākļu pārvarēšana kļūst par gara, personības un tehnisko līdzekļu triumfu.

Šo 40 gadu laikā, kad norisinājies rallijs, vadošie ražotāji visā pasaulē sacenšas īpaši izstrādātu transportlīdzekļu, aprīkojuma un aizsardzības līdzekļu ieviešanā, motivējot sportistus jauniem izaicinājumiem. Kā cieņas izpausmi gribasspēka triumfam pasaulē sarežģītākajā rallijreidā “BMW” radījis “R nineT Urban GS” – pievilcīgu, oriģinālu un nesamākslotu repliku leģendārajam motociklam “BMW R 80 GS”, kas ir jau 20. gadsimta 80. gadu sākumā ieviestās sērijas “G/S” priekštecis.

Leģendas gars caurstrāvo visu, kas aptver Dakaras ralliju.

Interesanti fakti par Dakaras ralliju:

Sākot no paša pirmā rallija, finišu veiksmīgi sasnieguši vairāk nekā 13 000 dalībnieku.

Līdz 2009. gadam sacīkstes noslēdzās vai sākās Senegālas galvaspilsētā Dakarā. Kopš 2009. gada rallijreids norisinās Dienvidamerikā.

Neskatoties uz ievērojamo dalības maksu, katru gadu uz Dakaras rallija starta iziet vismaz 400 transportlīdzekļi.

Sacīkstes dalībnieki ik dienas patērē 1,5 tonnas ēdiena, līdz 12 000 litru ūdens un 15 000 litru degvielas.

Uzvarētāji nesaņem nekādas balvas, tikai beduīna statueti. Prēmijas piešķir komandu sponsori.

Viens no nepatīkamākajiem šķēršļiem ir „feš-feš”, kas ir smalkas un ļoti biezas smiltis, kurās transportlīdzekļi bieži vien „norokas”.

1982. gadā Lielbritānijas premjerministres Mārgaritas Tečeres dēls Marks Tečers kopā ar savu stūrmani un mehāniķi uz sešām dienām pazuda.
Pēc vērienīgas meklēšanas viņus atrada 50 kilometru attālumā no trases. Tečers, stūrmanis un mehāniķis nebija cietuši.

Braucējiem aizliegts izmantot jebkāda formāta – papīra vai elektroniskas – kartes. Izmantot drīkst tikai ceļa grāmatu ar svarīgākajām trases sekcijām un GPS, kas izseko viņu atrašanās vietu.

Dīvains gadījums fiksēts 1988. gadā, kad pārliecinoši uz uzvaru automobiļu klasē ejošais somu braucējs Āri Vatanens šo sasniegumu izlaida no rokām, jo viņa automašīna tika nozagta no servisa laukuma.

Pirmo ralliju „Parīze – Dakara” atspoguļoja 20 korespondenti no 13 dažādiem medijiem. Šobrīd rallijam veltīti raidījumi tiek translēti 190 pasaules valstīs, bet visu pārdoto Dakaras rallija televīzijas pārraižu tiesību vērtība 2015. gadā veidoja 420 miljonus dolāru.

Vāciete Juta Klainšmite 2001. gadā izcīnīja uzvaru automobiļu klasē, pierādot to, ka arī daiļā dzimuma pārstāves var tikt pie panākumiem pasaulē prestižākajā rallijā. Līdz pat šodienai viņa ir vienīgā sieviete, kas guvusi uzvaru Dakaras rallijā.

Vecākais rallija dalībnieks, kurš stūrēja kravas automašīnu, bijis 72 gadus vecs japānis, bet jaunākais – 18 gadus vecs sportists no Argentīnas, kurš sacentās ar kvadraciklu.

LA.lv