LETA un Andra Ozoliņa foto

Rotu mākslinieka Andra Laudera trīs realitātes 0

Viens no latviešu talantīgākajiem un veiksmīgākajiem rotu māksliniekiem Andris Lauders mīt vairākās realitātēs. Viņam ir trīs darbnīcas – Rīgā, Miķeļtornī un Maljorkā, kur viņš pavada pavasarus un rudeņus. Viņam ir trīs mūzas – māksla, dzimtene un brīvība. Ilgus gadus nostrādājis Vācijā, Hamburgā, nu jau viņš vairāk raugās uz dzimtās Latvijas pusi.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

“Padomjlaikā iznāca paskatīties, kā cilvēki strādā, – sēž un gaida darba laika beigas. Sapratu, ka es tā negribu – ja strādā, tad strādā. Nolēmu būt pats sev saimnieks, un man tas ir izdevies,” atmiņās dalās Andris.

Mākslinieka gaitas viņu aizveda uz Vāciju, kur An­dris nodzīvoja ilgus gadus. “Vācijā vien bija apmēram 25 galerijas, kurās regulāri realizēju darbus. Varēju jau taisīt kaut divdesmit līdzīgus, lielajā tirgū tie izšķīstu. Tomēr tas ir garlaicīgi, un no sērijām es izvairos. Taisot rotas, man nepatīk krasi eksperimentēt, bet patīk nepārtraukts radošs process. Jaunais parādās pakāpeniski, skicēju, krāmēju uz galda akmeņus, veidoju A, B, C variantus un tad D variants sanāk atšķirīgs un aizved citā formā. Radošais laiks bija diezgan noslogots. Piektdien sakravā somas, sestdien, svētdien izstādes. Atbrauc mājās un visu nedēļu atkal strādā. Un tā gadiem ilgi. Tomēr ar laiku arvien vairāk velk mājās. Hamburgā man palika meita, kas nu kļuvusi par slavenu primabalerīnu, un es tagad Miķeļtornī iekārtoju sev darbnīcu. Kāda tur ir laba aura! Kāds gaiss rītos, un kā tur dzied putni! Latvija ir tik skaista, 500 km pludmales, tas vien ir ko vērts!”

CITI ŠOBRĪD LASA
Andris Lauders. Foto – Andris Ozoliņš

“Izstādē “Acis kvadrātā” es koncentrēju savas Rīgas impresijas,” stāsta rotkalis. “Pusdārgakmeņi hematīti rotās kaut kur man zemapziņā asociējas ar veco granīta bruģi. Mazās (3 mm) apaļās rotu zelta actiņas atgādina laternas. Izstādes darbos smalkākas darbu detaļas savienojas ar robustāko pamatni, tāpat kā baznīcu torņi ieguļas gleznainajā pilsētas siluetā. Šīs izstādes darbi kopumā būs askētiskāki, minimālistiskāki, apjomu ziņā filigrānāki un asimetriskāki, nekā es veidoju parasti. Radošais koncepts man ir ģeometriskas formas – kvadrāts, taisnstūris, protams, galīgi neizslēdzot arī apli. Apaļas formas cilvēka būtībai ir organiskākas, taču šķautnēs ir iekšēja spriedze, spītība un neatlaidība. Pamēģiniet ar roku gaisā uzvilkt apli – viegli! Bet kvadrāts? Tur ir gan strupceļš, gan sākums tālākai attīstībai. Kvadrātā ir iekodēts milzīgs daudzums informācijas, simtiem šķautņu, krāsu un formu, arī aplis. Sākumā ir vīzija – acis un kvadrāts. Ripinot kvadrātu, to griežot un staipot, veidojas dažādas formas, krāsu gammas un notiek brīnumi, jo melns nekad nav tikai melns, tāpat kā balts nav tikai balts. Nekas nav absolūts – ne krāsa, ne formas. Gala iznākums nekad nav zināms,” rotaslietu koncepciju skaidro autors.

Andra Laudera rotaslietas var aplūkot mākslinieka personālizstādē “Acis kvadrātā” no 26. novembra līdz 12. decembrim Mākslas galerijā “Putti”.

Vērtējums: Laudera rotās ir Senās Ēģiptes iespaids

Zane Putāne, mākslas galerijas “Putti” galeriste: “Andris Lauders ir viens no atpazīstamākajiem Latvijas rotu māksliniekiem. Viņa darbi – funkcionālās rotaslietas – ir darinātas no sudraba, izmantojot zelta papildinājumus. Šo darbu autortehnika paredz vispirms no zelta un sudraba plāksnēm izlikt ornamentu un tad no apakšas ar liesmu to karsēt. Tā kā zeltam ir augstāka kušanas temperatūra par sudrabu, tad, sudraba virsmai kļūstot mīkstai, zelta plāksnes tajā iesēžas un šādi ornaments tiek nofiksēts. Rotu akcentiem viņš izmanto ne tikai dārgakmeņus un pērles, bet arī neparastākus materiālus – mamuta kaulu, seno laiku monētas, lavu u. c. Andra Laudera rotās bieži var sastapties ar atsaucēm uz kultūras vēsturi un dominē tieši Senās Ēģiptes rotu iespaids. Viņa rotas tradicionāli ir stāstošas, bet rokraksts attīstās virzienā uz formas tīrību. Rotām pamatā tiek izmantotas lakoniskas, ģeometriskas formas.”