Gata Šļūkas zīmējums

«Air Baltic» pārdod negribētus pakalpojumus
 0

It kā jau ērti – “Air Baltic” mājaslapā internetā izvēlies ceļa mērķi, lētāko biļeti un klikšķini tik uz priekšu, līdz pēkšņi – rēķinā parādās pusotrreiz lielāka summa nekā turp un atpakaļ biļešu cena. Lētākā biļete uz Barselonu 18. novembrī un atpakaļ nākamajā dienā maksā 299 eiro, bet rēķins piestādīts par 480 eiro.

Reklāma
Reklāma

 

 

Mājas
12 senlatviešu ticējumi par Jurģu dienu: kāda šī diena, tāda visa vasara? 25
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 33
10 apetīti nomācoši produkti, kas jāēd katru dienu 30
Lasīt citas ziņas

Sāku pētīt. Jā, ir vairāki pakalpojumi, kuri, kaut tos neizvēlējos, tomēr automātiski tiek pieskaitīti (pat pēc vienreiz veiktas atteikšanās). Piemēram, man uztiepta “bezmaksas” lidojuma maiņa par 35 latiem, savlaicīgas ielidošanas garantijas par 48 eiro un lidojuma atcelšana slimības gadījumā par 24 latiem, kā arī 20 kg bagāža. Ja tāds pircējs kā es, nepārbaudot summu ik solī, tikai klikšķinu “Turpināt”, tad beigās no bankas konta pārskaitu naudu par pakalpojumiem, ko neesmu izvēlējies.

 

Pret šādu praksi Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ar “Air Baltic” cīnās jau piecus gadus. Tagad ir ierosināta kārtējā administratīvā lieta, kurā lēmumu pieņems oktobra vidū, apliecina PTAC juriste Santa Skrūzmane.

 

CITI ŠOBRĪD LASA

Aprīlī lidsabiedrības pārstāvji kārtējās tikšanās laikā ar PTAC ekspertiem solīja novērst negodīgās komercprakses pārkāpumus līdz jūnijam. Kad tas nenotika, jūnijā tika ierosināta administratīvā lieta, teic PTAC sabiedrisko attiecību vadītāja Sanita Gertmane. Pastāv iespēja, ka arī pēc šā lēmuma par negodīgu komercpraksi biļešu pirkšanā uz “Air Baltic” lidojumiem lidsabiedrības interneta mājas vietnē, pret kuru ir celtas pretenzijas par pircēju maldināšanu, nekas nemainīsies. Tāpat, kā tas notiek jau kopš 2007. gada, kad PTAC pirmo reizi uzdeva lidsabiedrībai sakārtot mājas vietni atbilstoši ES prasībām. “Air Baltic” kopš tā laika piespiedus ir samaksājis Ls 63 400 un patlaban piespiedu naudu nemaksā vien tāpēc, ka ir beidzies likumā noteiktais trīs gadu ilgais sodīšanas termiņš.

 

Pārkāpumu būtība

2007. gadā PTAC uzdeva nacionālajai lidsabiedrībai sakārtot mājas vietni tā, lai datumu maiņas garantijas pakalpojumu (protams, par maksu) biļetes pircējs izvēlētos pats, nevis viņam būtu no tā jāatsakās. Tātad, lai ar datora peles taustiņa nospiešanu nebūtu jāatsakās no pakalpojuma (to var arī nepamanīt), bet gan to varētu izvēlēties.

Tomēr “Air Baltic” ne tikai nepildīja šo lēmumu, bet arī ieviesa jaunus līdzīga rakstura pakalpojumus. Piemēram, biļetes pircējs nevarēja izvēlēties, to jau bija izdarījusi lidsabiedrība, bet varēja vien atteikties no iespējas veikt lidojuma maiņu vai atcelšanu slimības gadījumā. Protams, piemaksājot par to pie biļetes cenas. Pēc šīs rīcības PTAC 2008. gadā vēlreiz uzdeva “Air Baltic” veikt izmaiņas mājas vietnē.

“”Air Baltic” mūsu lēmumus apstrīdēja Ekonomikas ministrijai, kas tos atstāja spēkā. Tad lēmumus pārsūdzēja administratīvajā rajona un vēlāk arī administratīvajā apgabaltiesā, kas arī mūsu lēmumus nemainīja,” teic S. Gertmane. Tomēr arī tiesas lēmumi līdz šim nacionālajai lidsabiedrībai nav bijis pietiekams iemesls mājas vietnes sakārtošanai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulas prasībām.

 

PTAC darbinieki atceras, ka par tiesas lēmuma nepildīšanu sākumā “Air Baltic” nav likts maksimālais sods – 
Ls 1000 piespiedu nomas maksājums, tomēr vēlāk, kad nekas nemainījās, uzņēmums ik nedēļu maksāja valsts budžetā Ls 1000 lielu piespiedu nomas maksu. Acīmredzot atmaksājās no šādi pārdotu biļešu ienākumiem…

Reklāma
Reklāma

 

PTAC eksperti teic, ka pamatojums jūnijā ierosinātajai administratīvajai lietai pret “Air Baltic” ir arī patērētāju nostādīšana neizdevīgā stāvoklī. Tātad nacionālā lidsabiedrība aizvien savu pasažieri neuzskata par vienlīdzīgu partneri un turpina piemērot netaisnīgus līguma nosacījumus.

 

Ko prasa regula

Kopš 2008. gada 1. novembra darbojas regula nr. 1008/2008 “Par kopīgiem noteikumiem gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai kopienā”. Šīs regulas 23. pantā ir teikts, ka, “norādot pārvadājuma maksu, ir jānorāda papildu informācija par atsevišķiem maksājumiem, kā arī norāda informāciju par neobligātiem cenas pielikumiem, kuru ir jāpaziņo skaidri, pārskatāmi un precīzi jebkura rezervēšanas procesa sākumā, un klients izdara izvēli piekļūt vai veikt attiecīgos maksājumus”. Tātad skaidri ir pateikts, ka pakalpojumu sniedzējs, pārvadātājs iepriekš nedrīkst izdarīt izvēli klienta vietā.

 

Ikviens biļetes pircējs arī patlaban, pērkot “Air Baltic” mājas vietnē biļeti, var pārliecināties, ka “Air Baltic” iepriekš nosauktos regulas nosacījumus aizvien nepilda.

 

PTAC darbinieki teic, ka ir saņēmuši pārmetumus no “Air Baltic”: par neprofesionalitāti, aklu sekošanu “Briseles” norādēm, jo, lūk, arī daudzas citas lidsabiedrības neievērojot līdzīgus nosacījumus. Piecu gadu laikā šī lieta jau ieguvusi starptautisku skanējumu – Igaunijas, Dānijas un Beļģijas patērētāju tiesību uzraugi vērsušies pie Latvijas PTAC ar lūgumu pārkāpumus novērst un pauduši izbrīnu, ka tik ilgā laika posmā to nevar izdarīt.

 

“Air Baltic” 
greizā komunikācija

“Air Baltic” korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags savā skaidrojumā mūsu redakcijai raksta, ka 2007. gadā piedāvātā reģistrācijas procedūra likvidēta pirms vairākiem gadiem. PTAC eksperti teic, ka neliels uzlabojums patiešām veikts – pircēju uzmanības pievēršanai patlaban uz datora ekrāna “izlec” logs ar tāpat atzīmētiem maksas pakalpojumiem, no kuriem biļetes pircējs, ja viņš tos pamana, var atteikties.

J. Vanags norāda, ka “pēc mūsu rīcībā esošās informācijas par pašreizējo rezervācijas procedūru nav saņemtas sūdzības”, un apraksta, kādus it kā biļetes pircējam draudzīgus pakalpojumus “Air Baltic” piedāvā. J. Vanaga atbildē nav ne vārda par PTAC ierosināto administratīvo lietu pret uzņēmumu, par to, vai akciju sabiedrība ar valsts kapitālu, kurā ieguldīti daudzi desmiti miljonu nodokļu maksātāju naudas, atkal maksās soda naudu tūkstošus no nodokļu maksātāju maciņiem un liks sarkt par sevi patērētāju tiesību uzraugu starptautiskajās tikšanās reizēs.

S. Gertmane uzsver pretrunu – “Air Baltic” juristi sen apgalvo, ka pārkāpumus novērsīs, jo tie patiešām nav novērsti. Bet valsts uzņēmuma komunikāciju cilvēks teic, ka pēc 2007. gadā veiktajām izmaiņām viss esot kārtībā.

 

Interesanti, ka ar PTAC vadītāju vienu reizi savulaik tikās arī noziegumos apsūdzētais iepriekšējais “Air Baltic” vadītājs, turpretim jaunais lidsabiedrības vadītājs Martins Gauss nav atsaucies uz patērētāju tiesību uzrauga aicinājumu tikties.

 

Pārsteidz arī valsts kapitāla daļu turētāja – Satiksmes ministrijas – atbilde par “Air Baltic” nespēju piecu gadu laikā likvidēt negodīgu komercpraksi. “Minētais jautājums ir lidsabiedrības “Air Baltic” kompetencē, kura savu atbildi šajā sakarā jau sniedza. Eiropas Savienības regulu prasību ievērošana ir obligāta jebkurām fiziskām un juridiskām personām. Atkāpes no tā būtu jāizvērtē uzņēmuma vadībai,” teikts ministrijas atbildē “Latvijas Avīzei”. Bet uzņēmuma vadība nevērtē – tikai iekasē naudu no pasažieriem.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.