Foto – LETA un no personiskā arhīva

“airBaltic” incidenta aculieciniece Ligita Kovtuna: “Tas bija šausmīgi! Skaitīju Tēvreizi” 38

„Lidmašīnas pilotam ir jāpiešķir ordenis par dzīvības izglābšanu vairāk nekā sešdesmit cilvēkiem,” secina režisore, bet ir apbēdināta par lidostā piedzīvoto. „Esmu aplidojusi puspasauli un zinu, kā rīkojas aviokompānijas, kad reisi tiek atcelti. Izkārto, lai pasažieriem nerastos jaunas problēmas un viņi operatīvi tiktu novirzīti uz citiem reisiem. „AirBaltic” lidojumu reģistrācijas un administrācijas darbinieki rīkojās pretēji ierastajai starptautiskajai praksei, jo lika pasažieriem pašiem kaut kā sakombinēt lidojumus. Darbinieki bija ļoti neatsaucīgi, solīja ēdināšanas talonus, bet neiedeva, stāvējām garās rindās, jo reģistrācijā trūka darbinieku…” stāsta aculieciniece un piebilst, ka iecerētais sestdienas plāns mainījies ne tikai viņai, bet arī dzīvesbiedram Pēterim Vaskam. Komponists, iekāpjot autobusā Rīga – Cēsis, lai dotos uz abu kopīgo māju Amatciemā un koncertu Cēsīs, saņēmis īsziņu no Dzintras, ka lidmašīnai ir avārijas situācija, un nekavējoties kāpis ārā no autobusa, lai steidzīgi brauktu uz lidostu. Pieplacis pie lidostas loga cerībā sagaidīt dzīvesbiedri.
Foto – LETA un no personiskā arhīva
Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
Lasīt citas ziņas

Papildināts pulksten 17.54. ar tekstu treknajā drukā.

„Mūsu lidmašīna aizdomīgi ilgi lidoja ļoti zemu, un pēkšņi vienā brīdī pilots angliski paziņoja, ka ir radušās tehniskas problēmas. Stjuarte sacīto iztulkoja latviski un uz karstām pēdām sāka stāstīt, kā jāglābjas. Jānoņem brilles, soma jānoliek zemē, jāpiespiežas pie priekšējā sēdekļa… Tas bija drausmīgākais brīdis manā mūžā,” saka ārzemju latviešu laikrakstu „Laiks” un „Brīvā Latvija” galvenā redaktore Ligita Kovtuna, kura kopā ar režisori Dzintru Geku ar „airBaltic” lidmašīnu „Bombardier Q400 NextGen” lidoja uz Cīrihi, bet bija spiestas atgriezties Rīgas lidostā. Lidmašīnai tika konstatēta priekšējās šasijas problēma un tā veica nosēšanos paaugstinātas drošības apstākļos, pirms tam būdama gaisā gandrīz trīs stundas, lai nebūtu jānosēžas ar pilnu degvielas tvertni un lidmašīna neaizdegtos.

CITI ŠOBRĪD LASA

„Stjuarti šajā nervus plosošajā situācijā uzvedās ļoti nosvērti un mierīgi, staigāja pa salonu un visus mierināja. Ar pieredzējuša cilvēka aci varēja gan manīt, ka miers ir tikai ārējs, jo stjuartei bija asarainas acis, runājot kalta mute. Tas ir cilvēcīgi saprotams, tomēr pāri tam stāvēja abu jauno cilvēku profesionalitāte, ko viņi spēja parādīt ekstremālos apstākļos. Pasažieru vidū bija arī divi bērni – puisītis un meitene. Arī viņi izskatījās uztraukušies,” stāsta laikrakstu redaktore un turpina:

„Mums tika paziņots, ka lidmašīnai laikam nestrādājot priekšējā šasija, bet, lai varētu precīzi konstatēt tehnisko problēmu, pilots jau šasiju neredz, tā lidošot ap lidostas torni. Pēc tam mums sacīja, ka tomēr neesot izdevies noteikt un ka mums ir jāgatavojas avārijas nosēšanai. Stjuarte lika mums ieņemt avārijas situācijai atbilstošu pozu. Visdrausmīgākās bija pēdējās minūtes, tās ilga kā vesela mūžība, un es sākumā klusi, pēc tam skaļi skaitīju Tēvreizi.

Kad lidmašīna ar purnu atsitās pret betonu, mēs visi apkampāmies, jo izglābšanās no nāves skavām ir otra piedzimšana.
Visus pasažierus ātri evakuēja pa avārijas izejām, kur stāvēja glābēji un ugunsdzēsēji, jo pastāvēja bažas, ka lidmašīna var aizdegties. Mēs lecot kritām rokās jauniem puišiem. Turpat bija arī divpadsmit ātrās palīdzības mašīnas un medicīniskais personāls ar segām, ūdeni un visu nepieciešamo, kas šādā brīdī ir vajadzīgs. Par sagaidīšanu un evakuāciju mēs varam teikt tikai to labāko.”

Lidsabiedrības “airBaltic” korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags pastāstīja, ka lidmašīnas pirmais pilots ir nolidojis 4000 stundu, no kurām pusi ar šo lidmašīnu. Savukārt otrais pilots – vairāk nekā 10 tūkstošus stundu, no tām 3000 stundas, vadot šo lidmašīnu. 

Dzintra Geka kopā ar Ligitu Kovtunu bija uzaicinātas sestdien un svētdien tikties ar tautiešiem Bernē un Vācijas pilsētā Freiburgā, lai kopīgi noskatītos režisores filmas „Dieva putniņi” un „Tēvi Tur”, tāpēc pēc atgriešanās Rīgas lidostā bija jāpiereģistrējas jaunam lidojumam.

Aculiecienieces foto no facebook.com/ieva.goba
„Lidmašīnas pilotam ir jāpiešķir ordenis par dzīvības izglābšanu vairāk nekā sešdesmit cilvēkiem,” secina režisore, bet ir apbēdināta par lidostā piedzīvoto. „Esmu aplidojusi puspasauli un zinu, kā rīkojas aviokompānijas, kad reisi tiek atcelti. Izkārto, lai pasažieriem nerastos jaunas problēmas un viņi operatīvi tiktu novirzīti uz citiem reisiem. „AirBaltic” lidojumu reģistrācijas un administrācijas darbinieki rīkojās pretēji ierastajai starptautiskajai praksei, jo lika pasažieriem pašiem kaut kā sakombinēt lidojumus. Darbinieki bija ļoti neatsaucīgi, solīja ēdināšanas talonus, bet neiedeva, stāvējām garās rindās, jo reģistrācijā trūka darbinieku…” stāsta aculieciniece un piebilst, ka iecerētais sestdienas plāns mainījies ne tikai viņai, bet arī dzīvesbiedram Pēterim Vaskam. Komponists, iekāpjot autobusā Rīga – Cēsis, lai dotos uz abu kopīgo māju Amatciemā un koncertu Cēsīs, saņēmis īsziņu no Dzintras, ka lidmašīnai ir avārijas situācija, un nekavējoties kāpis ārā no autobusa, lai steidzīgi brauktu uz lidostu. Pieplacis pie lidostas loga cerībā sagaidīt dzīvesbiedri.