×
Mobilā versija
Brīdinājums +23.4°C
Magda, Magone, Mērija, Magdalēna
Pirmdiena, 23. jūlijs, 2018
19. jūnijs, 2018
Drukāt

Akmens ložu noslēpums joprojām neatminēts (2)

Foto: Skotijas Nacionālais muzejsFoto: Skotijas Nacionālais muzejs

Vēlā akmens laikmeta ziemeļeiropiešu izgatavotās, apmēram beisbola bumbiņas lieluma akmens lodes – gravētas, rotātas simetriski izvietotiem “puniem” un izciļņiem – joprojām intriģē zinātniekus, jo vairāk nekā 200 gadu laikā pēc pirmajiem to atradumiem tā arī nav izdevies atbildēt uz jautājumu: kam tās bija domātas?

Kā vēsta portāls “LiveScience”, līdz mūsdienām Skotijas ziemeļaustrumos, arī Anglijā, Īrijā, Norvēģijā un Orkneju salās atrasts vairāk nekā pustūkstotis šādu savādu, apstrādātu akmens priekšmetu. Zinātnieki apbrīno neolīta laikmeta amatnieku akurātumu un pieskaita šīs akmens lodes mākslinieciski skaistākajiem tā laika izstrādājumiem, taču to nozīmi var vien minēt. 19. gadsimta arheologi pat kādu laiku uzskatīja, ka tie attiecas uz dzelzs laikmetu vai agrajiem viduslaikiem, jo šķita neticami, ka ko tādu spēj paveikt akmens laikmeta cilvēks ar akmens darbarīkiem. Piemēram, tā sauktā “Tovijas lode”, atrasta 1860. gadā pie tāda paša nosaukuma ciema Skotijas ziemeļaustrumos, ir trīsdaļīga un rotāta ar savītu spirālveida ornamentu. Tomēr mūsdienu analīzes liecina par apmēram 5000 gadu senumu un tieši akmens darbarīku izmantošanu apstrādē. Vienas šādas mākslinieciskas lodes izgatavošana ilga gadiem, varbūt prasīja pat vairākas paaudzes.

Ir teorija, ka īpaši apstrādāti akmeņi varēja būt kaujas vāļu uzgaļi, standartizēti atsvari tirgotājiem vai tādi kā skritulīši liela apmēra akmeņu pārvietošanai megalītiskajām būvēm. Vēl citiem šķiet, ka izciļņainās akmens bumbas iesietas virvju galos un izmantotas, lai pārmestu virves kaut kur kāpjot. Protams, pastāv teorijas arī par šādiem akmeņiem kā kulta vai sociālā statusa objektu. “Daudzas no idejām šķiet pieņemamas tikai ar “šķipsniņu sāls”, taču citas izklausās tīri ticamas. Bet interesantākais, ka šie priekšmeti joprojām saista ļaužu iztēli un tiem joprojām ir ļoti daudz noslēpumu,” vietnei norādījis Skotijas Nacionālā muzeja kurators Hugo Andersons – Vaimarks.

Muzejs ir pasaulē lielākās neparasto neolīta akmens ložu kolekcijas īpašnieks. Tā krājumos ir ap 140 Skotijā un Orknejas salās atrasti oriģināli, kā arī ap 60 citviet uzietie. Muzeja pārstāvis uzsver, ka, neraugoties uz atradumu reģionālo izkliedētību, ložu izskata un apstrādes metožu līdzība liecina par idejisko vienotību un tāpat sakariem akmens laikmeta kopienu starpā. Andersona – Vaimarka skatījumā, ložu patiesā jēga nez vai kādreiz tiks uzminēta, taču atslēga droši vien jāmeklē šo priekšmetu nevainojamajā simetrijā un tajā, ka tie lieliski ieguļas plaukstā.

Lai labāk aptvertu mīklaino priekšmetu jēgu un arī popularizētu savādos eksemplārus sabiedrībā, muzejs izgatavojis trīsdimensionālas projekcijas un padarījis tās pieejamas tiešsaistē.

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. Iz “Ontūna Mazpusāna © Archive” June 20, 2018 21:11 aza
    ;))))))

    “Gịnị na-ama iji gosi,” dị ka ọ na e kwuru. Ya mere – na nke ugbu a ala SILES nzuzu “de (R) mokrātiskās ala” campy “eurolatv (AN) IA” na site ya ala ọgwụgwụ aku ọrụ “lojālpatrEJotiskajos” masmēdekļos nnọọ iwu na-akwadoghị na deplorable prasta C_E_N_Z_Ū_R_A nkume, ka na-?!? ;)))

    “The ọzọ (lumpen) ụlọ ọrụ na-akpali n’ebe eziokwu, ihe (na bestial trulāk) otú anyaụfụ nke ha (nkịtị ndị mmadụ), nke ọ na-ekwu.”
    / Apt.cit.aut. – George Orwell /

    =======

    Ọ na-e kwuru, sị: “The iro (ukwuu n’ime – na o ma ọ bụ abụchaghị eziokwu na myiyi” iro “), bụ ndị na-ekpughe ihe ọjọọ anyị mere bụ ọbụna infinitely uru karịa n’onwa” enyi “onye chọrọ zoo.”

    Na kwa: “Ndị maara ihe na-adịghị ndị setịpụrụ Glup” agha nke ọnwụ na ndụ “na ike (AK) s iro (ma ọ bụ ọbụna na myiyi” iro “), kama na – na nke bụ zuru ezu iji mee ka echiche, ọchịchọ na ikike nke ndị dị otú ahụ e chepụtara echepụta “iro / onye iro” mee ka gị na ha na-arụkọ. ”

    =======

    Media ozi (2014): “Dị ka ị maara, ndị post-Soviet Latvian ọha obi ndi oru nta akuko bụ olileanya na-adịghị nsogbu. Site n’oge ruo n’oge na media egosi mbipụta na anyị onwe anyị nta akuko ikenenke omume na iji nweta ozi n’oge na ọmụma tendenciozajā iji. Anyị oru ndi ọ bụghị ezi omume aha. The ihe ọjọọ bụ na anyị oru ndi undetectable ọkachamara corporatism, na-echebe ha ọrụ na ụlọ ọrụ metụtara, tinyere ya nkeji site na-akatọ onwe analysis of obodo oru ndi, nakwa dị ka, ebe kwesịrị ekwesị, ịkatọ ndị ọkachamara norm dara iwu. Ma ugbu a (…) ya budata emetụta ọ bụghị nanị na anyị oru ndi ọ bụrụ na ọ na-ejikọrọ umeala ọkachamara “kootu”, ma na-niile ná mba aha. “… (cit.vied.aut. – ọkà mmụta sayensị na publicist Arthur Priedītis, n’akwụkwọ ‘bụ agamevu ike president nke nzuko omeiwu? “)

    .
    “Ndị nzuzu Land – ITS vi’š i ‘! …”
    (… [f] ma ọ bụ ndị MZ SILES “obodo” Soro ‘masmēdekļiem’)
    ( ‘The ugbu a oge mmelite’ – iz “O.M. © Archiv”)
    .
    “Site na ya na ‘ndị a ma ama n’ihi na …”
    The ‘mba’ ‘uka mēdekļi’
    Tupu “Glup ìgwè mmadụ” NOZOMBĒ ~
    Ndị a onwe-ime nnyocha izkastrē:
    .
    Ọ bụrụ na onye nwe ulo bụ na “nwa na-acha ọcha” ~
    Top “ndi oru nta akuko ” Feis ‘otú’ ụtọ ‘
    Na otu “na-arịa ọrịa apšķiebjas” ~
    N’ihi na-arụ … (Mel) OF:
    .
    “Nke a nzuzu Earth” mba “ALL,
    Dị ka ọ bụ onye nwe ulo nnyocha ~
    Ọ bụrụ na “nwa na-acha ọcha”, mgbe ahụ, – ya vi’š i ‘
    Anyị ‘na-enwu’ ndị ọzọ ‘echiche’!
    .
    Ọ bụrụ na onye nwe ulo nyere iwu “nospārdīt” ~
    Site “masmēdekļiem” wezụga .. (ọzụzụ atụrụ)
    Ihe ọ bụla na “adịghị eguzosi ike n’ihe” ma ọ bụ “na-amaghị”
    Mgbe ahụ – ọ vi’š i ‘(ọ bụ ezie na – paknaps “cache”)!
    .
    Ọ bụrụ na onye nwe ulo rukšķ (site Orwell)
    The “ụkwụ anọ” = “uru”
    Ma “abụọ ụkwụ” = “nerullē”
    Mgbe ahụ – ọ vi’š i ‘(ọ bụ ezie na – scams)!
    .
    Ọ bụrụ na onye nwe ulo kviec na “ndị Russia na-abịa !!!”
    Na gvelž na “MZ” mba “IKPAEDEM,
    Enweghị n’ebe ọdịda anyanwụ-occupiers ‘plump’ !!! ”
    Mgbe ahụ – ọ vi’š i ‘(ọ bụ ezie na – ngụkọta’ butter ‘)!
    .
    Ọ bụrụ na Sainieks screeched: “Wooow -” hibrīdkarš ”
    Ugbua ewetu a “obodo”, afọ ogologo !!! ”
    Ka carrion nnụnụ gburugburu … ( ‘jūdzies’)
    Mgbe ahụ – ọ vi’š i ‘(ihe – “Baur” SMIE)!
    .
    Ọ bụrụ na onye nwe ulo chọrọ “stukačiem”
    Site na “kabinet” ụjọ aṅụrụma ruru
    The “ùgwù” zombie na “nsọpụrụ”
    Mgbe ahụ – ọ vi’š i ‘(ọ bụ ezie na – mmehie)!
    .
    Ọ bụrụ na onye nwe ulo “onyinye” na nke a,
    E nwere a “na-acha ọcha na N’ụbọchị nke abụọ” ukwuu dị ka a anụ ọhịa ahụ,
    Ọ bụghị obi ike rijošs SILES anụ ọhịa,
    Mgbe ahụ – ọ vi’š i ‘(ihe – “Uru” aka ntagide)!
    .
    Ọ bụrụ na onye nwe ulo-ajụ-agwa okwu ụgha,
    Na “masmēdekļos” ọha na eze,
    About SILES ‘rebēm’ ’emeghị’
    Mgbe ahụ – ọ vi’š i ‘(ọ bụ ezie na – bluff bụ)!
    .
    Ọ bụrụ na onye nwe ulo-achọ okwu ire ụtọ,
    Esịtidem Emega “mēdekļa” ~
    ‘Ike bu’ “nta akụkọ” maka “ìgwè mmadụ” na-anụ:
    “Yesss – ya vi’š i ‘! …” (ihe – šķērmi jọgburu onwe) … ”

    Ọ bụrụ na ZOMBĒTĀJS egosi “kwesịrị nsọpụrụ mmadụ”
    Inwe a na-ajụ kwesịrị ekwesị n’ihi na “flypaper”
    Mgbe ‘ikpaohia’ boob,
    Mgbe ahụ – a-nzuzu na ala ya ‘vi’š i’!
    .
    Ma – ndị “na-adịghị agabiga” (…) The ụsụụ ndị agha,
    The “enyochakwa” si “mēdekļiem”:
    “Ònye na-akpọ asị ohu”-eguzosi ike n’ihe “~
    N’ihi salmon … (dills), ITS vi’š i ‘! … ”

    =====

    Original version = “O.M. © blog”:
    [Enyochakwa]
    wdg

    Nzuzu, ata nozombētu LUMPEŅU, olileanya na-adịghị ahụ abaghị uru “lojālpatrEJotu” ndiiche gahiere agahie ‘trough mbugharị nnukwu bastard “,” proāmurikāniski gbakwasara gejropedālisku deRmoliberastu “agbụrụ militārhistēriskās nduhie aka ike mkpasasị uche” Biogal ngwaahịa “demonstratively kriminālrecidīva” elekọta ụlọ ndị njem na-enye ikpe ziri ezi “usoro nbì” (excretion) nke usoro “” prok (tologu) “,” (na-enweghị) ebube “, wdg otú a. Sinder, nnọọ na iwu akwadoghị ‘revolutionary akọ na uche’ ebelata zombijfanu bestial, ruru unyi slimy “(p) (ie) Lide” ụjọ na pathetic “nkịtị Mize” ala SILES “obodo” parody “eurolatv (AN) u” XXI narị afọ.

    P.S. All “O.M. © Archive” ofu ihe na-mfri eke naanị Lielp! The Civic n’akụkụ Ọkaakaa Republic (SSR) Ontūna Mazpusāna ikike. All isiokwu, kwuru personages, ọnọdụ u.t.t. bụ ahụkarị mepụtara. Nwere mmasị ọzọ (gụnyere – nkeonwe) & constructive nkwurịta okwu: ontuns.mazpusans (et) igbe. en.

  2. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt

    ;))))))

    “Kas arī bija jāpierāda”, kā ir sacīts. Tātad – šajā pašreizējā MUĻĶU zemes SILES “de(R)mokrātiskās valsts” parodijā “eurolatv(ĀN)ijā” un tās pa lēto angažētajos “lojālpatrEJotiskajos” masmēdekļos klaji PRETLIKUMĪGA un nožēlojami prasta C_E_N_Z_Ū_R_A rullē, vēl joprojām?!? ;)))

    “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”
    / apt.cit.aut. – Džordžs Orvels /

    =======

    Ir sacīts: “Pretinieks (galvenokārt – tikai šķietamais jeb tendenciozi iedomātais “pretinieks”), kurš atklāj mūsu kļūdas, ir pat nesalīdzināmi vērtīgāks nekā šķietamais “draugs”, kurš vēlas tās noslēpt.”

    Un, arī: “Gudrs ir NEVIS tas, kas pa glupo “kaujas uz dzīvību un nāvi” ar stipr(āk)u pretinieku (vai pat iedomātu “ienaidnieku”), BET GAN – tas, kuram pietiek jēgas, vēlmes un varēšanas šādu iedomātu “pretinieku / ienaidnieku” padarīt par savu sabiedroto.”

    =======

    Mediju ziņa (2014. gads): “Kā zināms, pēcpadomju Latvijā sabiedrības uzticēšanās žurnālistiem ir drūma problēma. Laiku pa laikam medijos parādās publikācijas par mūsu atsevišķu žurnālistu negodīgo rīcību gan informācijas iegūšanas laikā, gan informācijas tendenciozajā izmantošanā. Mūsu žurnālistikai nav laba morālā slava. Slikti ir tas, ka mūsu žurnālistikā nav konstatējams profesionālais korporatīvisms, aizsargājot savas profesionāli korporatīvās intereses un tajā skaitā savā kontingentā veicot paškritisku vietējās žurnālistikas analīzi, kā arī vajadzības gadījumā nosodot profesionālo normu pārkāpējus. Bet tagad (…) no tā būtiski cieš ne tikai mūsu žurnālistikas ja tā gaužām necilais profesionālais “mundieris”, bet arī visas valsts reputācija.” … ( cit.vied.aut. – zinātnieks un publicists Arturs Priedītis, publikācija “Vai nelietis var būt parlamenta priekšsēdētājs?” )
    ——-
    .
    “Muļķu Zemē – TĀ vi’š i’!…”
    ( …[p]ar MZ SILES “valsts” angažētajiem ‘masmēdekļiem’ )
    ( ‘tekošā momenta aktualizējums’ – iz “O.M.© arChīva” )
    .
    “Caur to ar’ esam slaveni, ka…”
    Šīs “valsts” ‘masu mēdekļi’,
    Pirms “glupo pūli” NOZOMBĒ ~
    Šos pašCENZŪRA izkastrē:
    .
    Ja Saimnieks pauž, ka “melns ir balts” ~
    Top “žurnālistiem” ‘feiss’ tik “salds”,
    Ka pašiem “dūša apšķiebjas” ~
    Dēļ ANGAŽĒTAS …(mel)šanas:
    .
    “Šai Muļķu Zemes “valstī” VISS,
    Ir tā, kā Saimnieks CENZĒJIS ~
    Ja “melns ir balts”, tad – tā vi’š i’,
    Mums ‘nespīd’ citi “viedokļi”!
    .
    Ja Saimnieks pavēl “nospārdīt” ~
    Pa “masmēdekļiem” iz..(gānīt),
    Jebko, kas “nelojāls” vai “svešs”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – paknaps “kešs”)!
    .
    Ja Saimnieks rukšķ (pēc Orvela),
    Ka “četras kājas” = “vērtība”,
    Bet “divas kājas” = “nerullē”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – kretinē)!
    .
    Ja Saimnieks kviec, ka “Krievi nāk!!!”
    Un gvelž, ka “MZ “valstij” VĀKS,
    Bez rietum-OKUPANTIEM ‘briest’!!!”
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – totāls “sviests”)!
    .
    Ja Sainieks ķērc: “Wooow – “hibrīdkarš”,
    JAU grauj šo “valsti”, gadiem garš!!!”
    Kā maitas putns, ap …(‘jūdzies’),
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “bauri” smies)!
    .
    Ja Saimnieks grib, lai “stukačiem”,
    No “skapja” gļēvi smirdošiem,
    Tiek “cieņa” ZOMBĒTA un “gods”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – pelnīts sods)!
    .
    Ja Saimnieks “prezentē”, ka šis,
    Ir “balts un pūkains” kustonis,
    Ne trekni rijošs SILES lops,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “profīts” skops)!
    .
    Ja Saimnieks uzdod samelot,
    Un “masmēdekļos” publiskot,
    Par SILES ‘rebēm’ “leģendas”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – BLEFS ir tas)!
    .
    Ja Saimnieks glaimus pieprasa,
    Iekš ANGAŽĒTA “mēdekļa” ~
    ‘Pūš’ “žurnālists”, lai “pūlis” dzird:
    “Yesss – tā vi’š i’!…” (kaut – šķērmi smird)…”

    Ja ZOMBĒTĀJS šķiet “goda vīrs”,
    Kam medijs der kā “mušpapīrs”,
    Pie kura ‘salīp’ VIENTIEŠI,
    Tad – MUĻĶU Zemē tā ‘vi’š i’!
    .
    Bet – tie, kas “nelien” (…) Saimniekiem,
    Tiek “CENZĒTI” no “mēdekļiem”:
    “Kam riebjas VERGOT “lojāli” ~
    Lai lasās… (dillēs), TĀ vi’š i’!…”

    =====

    Oriģinālversijas = “O.M.© blogā”:
    [ CENZĒTS ]
    u.c.

    MUĻĶU, totāli nozombētu LUMPEŅU, bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, “proāmurikāniski orientētu gejropedālisku deRmoliberastu” rasistiski militārhistēriskās propagandas skarbi traumētu “biogaļas izstrādājumu”, demonstratīvi kriminālrecidīva “ķēķa tiesiskuma” SISTĒMĀ parazitējošu “(ekskre)mentu”, “prok(tologu)”, “(bez)godību” u.c. taml. šinderu, klaji PRETLIKUMĪGAS “revolucionārās pārliecības” lopiski trulu zombijfanu, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju” un nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. – privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans(et)inbox. lv .

Draugiem Facebook Twitter Google+