Mobilā versija
+4.1°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
19. novembris, 2015
Drukāt

Alises Bēržvades darbi liek domāt un saskatīt

Berzvade_5

“Kalnciema kvartāla” galerijā līdz 23. novembrim skatāma mākslinieces Alises Bēržvades personālizstāde “Struktūra”, kuras darbi tapuši “Erasmus” apmaiņas programmas laikā Lisabonas Universitātes mākslas fakultātē.

Šobrīd Alise studē Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības katedrā. Pati māksliniece par sevi un gleznošanu saka: “Iespējams, gleznoju, lai būtu neatkarīga no citiem, kas, piemēram, meitenei tēlniecībā izdotos ar lielām grūtībām vai iznīcinošiem kompromisiem! Atkarībā no garastāvokļa gleznoju smalki, niansēti vai pretēji – lieliem laukumiem. Lēkājot starp šiem elementiem, darba procesā tie apvienojas, izveido vienu veselu, rada gatavu stāstu, man nemanot!”

Šajā izstādē metāla un stikla arhitektūra, kuras sākumi meklējami 19. gadsimtā, ir kalpojuši par ierosmi Alises Bēržvades darbiem. Tā par iedvesmas avotiem kļuvuši Marijas Pijas un Luiza I tilti Porto, kuru radīšana saistāma ar dzelzs arhitektūras pionieri Gistavu Eifeli. Tā arī 19. gs. izskaņā uzceltā Rossio un teju gadsimtu vēlāk tapušā Oriente stacija Lisabonā. “Radot savus darbus, māksliniece meklē pieeju ar sev vien piemītošu unikālu redzējumu. Viņas darbos akcentēts ir siluets, kas pats par sevi daudz neatklāj, atstājot pietiekami daudz brīvas vietas, kas ļauj darboties prātam un sajūtām, tās apvienojot, kļūst iespējams saskatīt kopainu,” tā mākslinieci raksturo mākslas zinātnieks Uldis Pētersons un uzsver, ka “arhitektūras loma mākslinieces darbos nav dominējoša. Metāla konstrukciju fragmenti, kas atrauti no kopējā veidola un kuriem piemīt sava pašpietiekamība, ir kļuvuši par galvenajiem “varoņiem” un vienojošiem elementiem Alises darbos.

Lai arī sākotnēji darbos attēlotie fragmenti var likties kā vienkārši ģeometriski krāsu laukumi, kas attēloti uz citu krāsu fona, tie patiesībā ir tikai katalizatori, kas liek domāt un saskatīt daudz vairāk. Cilvēka prāts, zināšanas un asociatīvā domāšana sasaista šos elementus un veido sev saprotamu attēlu ar sev vien piemītošu dinamiku. Kamēr krāsu dažādība darbos ir tā, kas, raugoties uz šīm dzelzs mežģīnēm, rada sajūtas.”

Šī ir otrā mākslinieces personālizstāde. Pirmā personālizstāde 2014. gadā “From Riga to Lisbon” bija apskatāma “Östergötlands Museum” Linšēpingā, Zviedrijā. Alise grupas izstādēs piedalās no 2009. gada. Viņa ir piedalījusies vairākos mākslas projektos kā kuratore un izstāžu noformētāja. 2013. gadā ieguvusi Zviedrijas Rotari klubu Linšēpingā un Noršēpingā stipendiju mākslā.

Pievienot komentāru

Oņegins ar dzīves pieredzes čemodānu. Saruna ar Aināru Rubiķi un Rēziju KalniņuCeturtdien, 8. decembrī Latvijas Nacionālajā operā pirmizrādi piedzīvos P. Čaikovska opera "Jevgeņijs Oņegins". Pie pults stāsies diriģents Ainārs Rubiķis, režisore ir Rēzija Kalniņa, kurai šī būs debija mūsu operā un kura šajā uzvedumā aicina skatītāju "uz romantiku, ilūzijas un realitātes cīņu".
Draugiem Facebook Twitter Google+