Ekonomika
Bizness

ĀM aicina risināt taksometru problēmu Rīgas lidostā: Tas ir valsts reputācijas jautājums 16


Lidosta “Rīga”.
Lidosta “Rīga”.
Foto – LETA/Zane Bitere

Ārlietu ministrija (ĀM) cer, ka atbildīgās institūcijas tuvākajā laikā spēs rast praktisku risinājumu “taksometru jautājumam” starptautiskajā lidostā “Rīga”, aģentūrai LETA norādīja ārlietu ministra Edgara Rinkēviča (V) padomnieks Mārtiņš Drēģeris.

Rinkēvičs iepriekš nosūtījis vēstuli vairākām atbildīgajām valsts institūcijām, aicinot risināt “taksometru jautājumu” lidostā. Drēģeris skaidroja, ka ĀM ir saņēmusi atbildes no Latvijas Taksometru arodbiedrības, Patērētāju tiesību aizsardzības centra, lidostas “Rīga”, Ekonomikas un Satiksmes ministrijām (SM) par taksometru pakalpojumu kvalitāti lidostas teritorijā.

ĀM paudusi cerību, ka tuvākajā laikā tiks rasts risinājums, lai taksometru sniegtā pakalpojuma kvalitāte un tarifi gan Latvijas iedzīvotājiem, gan ārvalstu viesiem būtu pieejami un nenodarītu būtisku kaitējumu Latvijas tēlam.

“Vēstulē atbildīgajām valsts institūcijām aicināju risināt “taksometru jautājumu” Rīgas lidostā, tas ir valsts reputācijas, tūrisma attīstības un investīciju piesaistīšanas jautājums,” sociālajā tīklā “Twitter” iepriekš norādīja Rinkēvičs.

Lidostas “Rīga” pārstāve Laura Karnīte sacīja, ka lidostas iespējas rīkoties “taksometru jautājumā” ierobežo Administratīvās tiesas lēmums, kas nosaka, ka lidosta nekādā veidā nedrīkst iejaukties taksometru pakalpojumu sniegšanas organizēšanā lidostas publiskajā teritorijā, tādējādi problēmas ar taksometru pakalpojumiem lidostā atrisināsies, kad tiks sakārtota situācija taksometru nozarē kopumā.

Turpmāk uz taksometriem varētu norādīt maksimālo maksu par desmit kilometru braucienu, paredz saskaņošanas stadijā esošie Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātie grozījumi noteikumos “Prasības plānošanas reģiona un republikas pilsētas speciālās atļaujas (licences) saņemšanai un kārtība, kādā veicami pasažieru komercpārvadājumi ar taksometru”.

SM skaidroja, ka patlaban vietās, kurās lielākoties taksometru pakalpojumus izmanto ārvalstu viesi, piemēram, lidostā “Rīga”, turklāt viņi nav informēti par dažādo cenu piedāvājumu un citām iespējām izmantot taksometru pakalpojumus. Nereti rodas situācijas, ka pasažierim tiek pieprasīta nesamērīgi augsta maksa par braucienu. Par šādiem gadījumiem SM ir informējusi Ekonomikas ministrija, starptautiskā lidosta “Rīga” un Rīgas plānošanas reģions.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka, pildot Administratīvās tiesas lēmumu, no 2017.gada 6.septembra taksometru līnija starptautiskajā lidostā “Rīga” iekļauta īstermiņa autostāvvietā P1.

Lidostas vadība iepriekš kritizēja tiesas pozīciju, uzsverot, ka attiecīgais lēmums saistībā ar ierobežoto piekļuvi taksometru stāvēšanas joslai lidostas teritorijā ir pretrunā ar starptautiskajiem un nacionālajiem normatīvajiem aktiem par civilās aviācijas drošību un tas ne tikai būtiski ietekmēs lidostas darbu, bet arī apdraud Latvijas kā Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO) līgumslēdzējvalsts saistību izpildi.

Tāpat lidostā “Rīga” uzsvēra, ka taksometri lidostā rada nopietnus ceļu satiksmes traucējumu, proti, traucējumus rada lielais taksometru skaits, kas vienlaikus mēģina izmantot bijušo tā saukto taksometru līniju, kurā atbilstoši tiesas lēmumam ir brīva piekļuve ikvienam transportlīdzeklim.

Maijā lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētāja Ilona Līce LNT raidījumam “900 sekundes” pavēstīja, ka sūdzību skaits par taksometru sniegtajiem pakalpojumiem starptautiskajā lidostā “Rīga” pieaug. “Sūdzību skaits pieaug ar katru dienu. Ir apkrāpti klienti, klientus neved uz īsajiem maršrutiem, piemēram, uz Mārupi klientus neved, klibo čeku izdošana, kā arī klibo godīga cena, bet mēs šajā gadījumā neko nevaram darīt,” sacīja Līce, norādot, ka tiesas lēmums liedz lidostai sakārtot situāciju.

Valsts ieņēmumu dienests (VID) sācis pastiprinātas pārbaudes lidostas ”Rīga” teritorijā, reaģējot uz daudzo pasažieru sūdzībām par nesamērīgajām brauciena cenām, aģentūru LETA informēja VID.

Lai gan VID kompetencē nav iespējas ietekmēt taksometru firmu noteiktos pārmērīgi augstos tarifus, dienesta inspektori pievērsīs uzmanību tam, vai taksometros ir jaunajām prasībām atbilstoši skaitītāji, vai par braucienu tiek izsniegti čeki.

VID šogad septiņos mēnešos taksometru pakalpojumu sniedzējiem ir veicis 15 apsekošanas un 95 tematiskās pārbaudes. Pavisam veikti 110 kontrolbraucieni, un tikai 15 gadījumos taksometru šoferi ir izsnieguši čekus. Tāpat VID konstatēja, ka vairākos desmitos gadījumu taksometru skaitītāji neatbilst jaunajām tehniskajām prasībām, kā arī nav nodrošināta darījumu izsekojamība. Apmēram 40 gadījumos tika fiksēts, ka netiek pareizi aprēķināti un maksāti nodokļi no darba algām.

VID informē, ka par pārbaudēs konstatētajiem pārkāpumiem piemērots naudas sods 62 400 eiro apmērā.

Tikmēr princips “Konsultē vispirms” saistībā ar jaunajām tehniskajām prasībām taksometru skaitītājiem piemērots piecos gadījumos, bet saistībā ar citu normatīvo aktu ievērošanu konsultācijas sniegtas 46 gadījumos.

Arī soctīklā Twitter regulāri iedzīvotāji pauduši viedokli par taksometriem Rīgas lidostā, novēroja portāls “La.lv”. Turpinājumā Twitter lietotāju viedokļu izlase.

LA.lv