Sanita Rībena, biedrības “Zaļā brīvība” sabiedrisko attiecību speciāliste
Sanita Rībena, biedrības “Zaļā brīvība” sabiedrisko attiecību speciāliste
Publicitātes foto

Sanita Rībena: Izvēloties preci, padomājiet – ko jūs atbalstāt ar savu pirkumu? 6

Pirms nedēļas Antverpenē, Beļģijā, vides aktīvisti iesniedza petīciju Pasaules sulu samita organizatoriem. Petīcijas mērķis bija pievērst mediju un sabiedrības uzmanību apelsīnu sulas ražošanas “tumšajai pusei” – apelsīnu novācēju darba apstākļiem un kaitējumam, kas tiek nodarīts videi un cilvēkiem industriālajā apelsīnu audzēšanas procesā, un panākt, lai Eiropas lielveikali ievieš sociālus un vides standartus savu zīmolu produktu piegādes ķēdēs.

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Lasīt citas ziņas

Apelsīnu sulas industrija ir ekonomiski ļoti ienesīga nozare, taču astronomiskie ienākumi diemžēl tiek iegūti uz plantācijās un rūpnīcās strādājošo darba apstākļu, kā arī uz vides rēķina. Kampaņas SUPPLY CHANGE 2015. gadā veiktais pētījums atklāja darba tiesību pārkāpumus katrā apelsīnu sulas piegādes ķēdes posmā, kā arī industrijas postošo ietekmi uz vidi.

Pasaulē lielākā apelsīnu audzētāja ir Brazīlija. Tieši no turienes nāk katra otrā pasaulē izdzertā apelsīnu sulas glāze un 80% no koncentrāta ražotās sulas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kopš 2008. gada Brazīlija ir pasaules līdere arī pesticīdu lietošanas apjoma ziņā. Brazīlijas pesticīdu tirgus pēdējo gadu desmitu laikā ir pieaudzis par 190%, kas ir divreiz ātrāks izaugsmes rādītājs nekā pārējā pasaules tirgū (93%). Daudzi no tur tirgotajiem pesticīdiem citviet pasaulē ir aizliegti. Brazīlijā audzē daudzus eksporta kultūraugus, taču tieši apelsīnu audzēšanā izmanto vislielāko pesticīdu daudzumu.

Lauksaimniecības ķimikālijas bieži tiek izsmidzinātas laikā, kad strādnieki novāc ražu. Strādnieki netiek informēti par indīgo vielu bīstamību, un aizsargtērpi vai nu netiek izsniegti vispār, vai arī tie ir sliktas kvalitātes. Lielākā daļa Brazīlijas apelsīnu plantācijās nodarbināto ir sezonas strādnieki, kas pārvietojas no vienas plantācijas uz nākamo, tāpēc, rodoties veselības problēmām, neviens darba devējs neuzņemas atbildību. Ik gadu Brazīlijā ar pesticīdiem saindējas aptuveni 4000 cilvēki, no kuriem saskaņā ar oficiālajiem datiem ap 200 mirst. Ir pamats domāt, ka saindēšanās un nāves gadījumu skaits, par kuriem netiek ziņots, ir krietni lielāks.

Turklāt plantācijās plaši izmanto neonikotinoīdu pesticīdus, tas atstāj spēcīgu ietekmi uz vidi, piemēram, Sanpaulu štatā esošajā pašvaldībā Rio Klaro no 2008. līdz 2010. gadam aizgāja bojā 10 000 bišu saimes.

Sulas ražotāji zemniekiem vidēji maksā 2,6 eiro par kasti (40,8 kg) apelsīnu. Ļoti grūti izturēt konkurenci ir mazajām un vidējām saimniecībām, tāpēc arvien vairāk zemnieku zemi pārdod un kļūst par plantāciju strādniekiem.

Gandrīz katras Eiropas valsts mazumtirdzniecībā 80 – 90% tirgus kontrolē ne vairāk kā trīs četras lielveikalu ķēdes. Kā zinām, arī Latvijā vairāk nekā puse tirgus pieder “Rimi” un “Maxima”.

Būtiska Eiropas mazumtirgotāju stratēģija ir tā saukto lielveikalu zīmolu jeb privāto preču zīmju produktu ražošana. Tā vietā, lai pirktu un pārdotu neatkarīgu kompāniju produktus, lielveikali arvien biežāk iegūst un pārdod produktus ar savu zīmolu.

Eiropā šādā veidā tiek pārdoti 66% visas apelsīnu sulas. Pētījums rāda, ka lielveikali neuzņemas savu daļu atbildības par piegādes ķēdēm un to produktiem. Tāpēc petīcijas mērķis ir panākt, lai Eiropas lielveikali ievieš sociālus un vides standartus savu zīmolu produktu piegādes ķēdēs.

Reklāma
Reklāma

Tagad ir rudens. Sulas dzert ir veselīgi – gan apelsīnu, gan ābolu, gan smiltsērkšķu, gan citas. Taču, izvēloties veikalā preci, mazliet aizdomājieties, ko jūs atbalstāt ar savu pirkumu. Mūsdienās pircējiem ir liels spēks, liksim to sajust arī mūsu lielveikaliem!