Lai atrastu slēpņus, “4×4 GeoFind” sacensībās nāksies izbraukt no komforta zonas un sekot ceļam, kas šoseju braucējiem sola tikai nepatikšanas.
Lai atrastu slēpņus, “4×4 GeoFind” sacensībās nāksies izbraukt no komforta zonas un sekot ceļam, kas šoseju braucējiem sola tikai nepatikšanas.
Foto – 4×4 centrs

Ar džipiem bezceļu skaistumu meklējot 2

Ir cilvēki, kuri nepārtraukti pucē savas automašīnas un uztraucas par katru smilšainu kaķa pēdiņu uz motora pārsega, bet ir arī tādi cilvēki, kuri ar sajūsmu dzen savus spēkratus pašā dubļu ellē un priecājas, ja ar prātu un pareizi lietotiem zirgspēkiem spēj veiksmīgi no staignāja tikt laukā.

Reklāma
Reklāma

Pa nepieradinātām takām

“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Atradusies pirms 13 gadiem pazudusi meitene, kura savulaik neatgriezās mājās no skolas 13
Lasīt citas ziņas

Pēdējie ir apvienojušies vairākās apvienībās, kuru atslēgas vārds ir 4×4, proti, tas ir apzīmējums pilnpiedziņas auto, kam visi četri riteņi ir velkošie. Gan “4×4 Centrs”, gan “4×4 Klubs” ir domubiedru grupa, kas aizraujas ar bezceļu braukšanu jeb automašīnu iebraukšanu tur, kur it kā nekā nav un tomēr ir – kāda pamesta viensēta, aizaugusi muižiņa, liels akmens, dižozols vai skaists upes līkums, kur ganās dzērves. Viņiem patīk pārbaudīt savas un auto spējas, pa ceļam baudot skaistus dabas skatus, turklāt labā kompānijā.

Viens no šādas ekstrēmas izklaides pamatlicējiem Latvijā ir “4×4 Centra” valdes priekšsēdētājs Edvīns Bauers, kurš ar to sācis nodarboties pirms apmēram divdesmit gadiem. “Bezceļu braukšanas kustība sākās bijušā Zvārdes poligona teritorijā. Vēlāk no sacensībām pārgāju uz tūrisma braucienu organizēšanu, kas ļauj nesteidzīgi apmeklēt interesantas mazāk zināmas vietas, kas atrodas nost no šosejām un lielajiem zemes ceļiem un man personīgi patīk vislabāk.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Gadiem krātā pieredze Edvīnam palīdzējusi izvairīties no ļoti kritiskām situācijām, taču viņš atzīst, ka vienatnē, atrodoties tālu no civilizācijas mežā vai mīnus divdesmit grādu salā, pārņem savāda sajūta. “Par laimi, ne ledū ielūzis, nedz apmetis uz jumta auto nekad neesmu, jo vienmēr braucu saprāta robežās. Pēdējo reizi, iestiegot dubļos, uznāca tumsa un vinčas mehānisms sāka niķoties. Tad nu gan sanāca tāda nervus kutinoša cīņa, vai tikšu laukā vai būs jānakšņo mežā, tomēr izkārpījos.”

Līdz logiem ūdenī

Savukārt 2009. gadā bezceļu izklaides organizētājiem piepulcējusies biedrība “4×4 Klubs”. “Mūsu misija ir radīt cilvēkiem neparastas sajūtas, ieraugot Latviju no cita skatpunkta. Kaut gan it kā esam konkurenti ar “4×4 Centru”, viens otram netraucējam – plānus saskaņojam, lai mūsu rīkotie pasākumi nepārklātos, jo nav noslēpums, ka aktīvu bezceļu braukšanas entuziastu pie mums nemaz tik daudz nav – apmēram pussimts,” atklāj viens no “4×4 Kluba” dibinātājiem Andris Vanags.

Protams, šāds vaļasprieks nav lēts un ne visi potenciālie braukt gribētāji var atļauties iegādāties un uzturēt džipus, tādēļ tiek dota iespēja doties līdzi kā pasažieriem. Par savu džipu favorītu Andris uzskata “Mitsubishi Pajero”, kas, viņaprāt, ir labākais no lētākajiem un lētākais no labākajiem bezceļu braucamajiem, kam par labu runā gan pietiekami labā veiktspēja trasē, gan samērā zemās rezerves daļu cenas.

“4×4 Kluba” pasākumos var piedalīties arī ar standart­auto bez papildu aprīkojuma. Ja nu priekšā ir slīkšņa un apskates objekts – otrā pusē, līdz tam var nebraukt, bet aizbrist ar gumijas zābakiem. Starp citu, tā varbūt pat labāk, jo viens no biedrības dibināšanas mērķiem bijusi saudzīgas attieksmes popularizēšana pret dabu. “Mēs cenšamies zemju īpašniekus pārliecināt, ka neesam dabas postītāji – braucam tikai pa pamestiem kokvedēju ceļiem un stigām, ja to atļauj mežniecības. Viss tiek saskaņots, un dalībnieki brīdināti neizklaidēties šajās vietās uz savu roku ārpus mūsu organizētā pasākuma ietvariem.”

Reklāma
Reklāma

Savās bezceļu braucēja gaitās Andris jau pieradis balansēt uz mašīnas gāšanās robežas vai atrasties ūdenī līdz logiem, piedāvājot gūt adrenalīnu arī līdzbraucējiem, taču joprojām viņam skudriņas pārskrien pār kauliem, atceroties apgāšanos purvā un sajūtu, kad palojošās upes straume nes auto prom. Taču šoziem “4×4 Kluba” biedriem radusies jauna nodarbošanās.

Jaunums – slēpņot ar džipu

Par geokešingu jeb slēpņošanu “Latvijas Avīzē” jau esam rakstījuši, taču dažādu objektu un kontrolpunktu meklēšana ar satelītnavigācijas palīdzību, izmantojot pilnpiedziņas apvidus auto, Latvijā un, iespējams, arī pasaulē ir kas jauns.

“Strādājot pie “4×4 Geo­Find” idejas, mēs vispirms domājām par ierindas apvidus auto īpašniekiem, par ģimenēm ar bērniem un draugiem. Lai viņi varētu piedzīvot daudzveidīgākas brīvdienas, piemēram, aizbraukt pie dabas piknikā, pameklēt kontrolpunktus vieglos bezceļa apstākļos un tā gūt daudz jaunu pozitīvu iespaidu,” teic E. Bauers.

Pirmais “4×4 GeoFind” atklāšanas pasākums notiks jau šīs nedēļas nogalē 9. aprīlī Skrundas un Embūtes apkārtnē. Dalībnieku pulcēšanās no plkst. 8.30 pie krodziņa “Rančo” Liepājas šosejas malā starp Skrun­du un Rudbāržiem.

Kontrolpunkti būs jāmeklē mālainajos ceļos mežu masīvos Tebras upes augštecē un Ventas kreisajā krastā interesantās, samērā grūti pieejamās apskates vietās, un atkarībā no to sasniedzamības un paša punkta novietojuma grūtības pakāpes tie novērtēti ar attiecīgu punktu jeb zvaigznīšu skaitu. Organizatori sola, ka būs gan viegli ieraugāmi, gan arī paslēpti kontrolpunkti, kas nozīmē – ar nokļūšanu līdz norādītajai vietai vēl nepietiks, jo punkts būs arī jāatrod dabā pēc īsas un asprātīgi sastādītas norādes. “4×4 GeoFind” dalībniekiem ieteicams pavasara dubļiem atbilstošs riepu protektors un, protams, arī GPS navigācijas ierīce. Ekipāža, kura trasē savāks visvairāk īpašo punktu, saņems speciālbalvu. Šobrīd pieteikušies divpadsmit dalībnieki, bet pārējās grupās – vairāk nekā 70. Vairāk informācijas un pieteikšanās: http://4x4centrs.lv/jaunums-4×4-geo­find.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.