Mobilā versija
+2.0°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
12. jūlijs, 2013
Drukāt

Ar “Grundtvig” uz Turciju

Foto no personīgā arhīvaFoto no personīgā arhīva

ES mūžizglītības programma “Grundtvig” piedāvā lielisku iespēju jebkuram pieaugušajam pieteikties līdzdalībai neformālos mācību pasākumos – darbnīcās, kas notiek citā programmas dalībvalstī un kur dalībnieki no vairākām valstīm kopā gūst jaunu izglītības pieredzi. 


 

Personīgi izmēģināju šo iespēju, piesakoties uz darbnīcu “Tekstiliju rotāšana ar ebru, balstoties uz tā vēsturisko izpēti”, kas no 24. jūnija līdz 1. jūlijam noritēja Turcijas galvaspilsētā Ankarā. ES kandidātvalsts Turcija aktīvi iesaistās ES mūžizglītības programmā un vēlas iepazīstināt dalībvalstu iedzīvotājus ar savu kultūru.

 

Atkāpe par nemieriem, islāmu un demokrātiju

Neilgi pirms brauciena dalībnieku satraukumu izraisīja Turcijā notiekošie nemieri, kas no Stambulas Gezi parka izvērsās līdz galvaspilsētai. ES valstu ārlietu ministrijas izplatīja ieteikumu nedoties uz Turciju, īpaši Stambulu un Ankaru. Darbnīcas organizatori uz mūsu bažām atbildēja, ka ārvalstu plašsaziņas līdzekļi mēdzot pārspīlēt un mūsu apmešanās rajonā viss esot mierīgi. Lai gan tobrīd tas neskanēja necik pārliecinoši, visi 16 darbnīcas dalībnieki veiksmīgi ieradāmies Ankarā un nekārtības tiešām neredzējām – visu nedēļu pilsētā bija klusi un mierīgi un mūsu naktsmieru traucēja tikai kāzu svinības, kas kuplā skaitā notika visapkārt.

No paziņām saņēmu brīdinājumus par ierobežojumiem, ar ko nāksies sastapties islāma valstī, bet arī tie neattaisnojās. Līdzīgi kā Itāliju pieņemts uzskatīt par katoļticīgu valsti, tomēr daudzi itālieši svētdienās neapmeklē baznīcu un piektdienās ēd gaļu, arī Ankarā sastapām dažādus turkus, daudzi nemaz nemācēja atbildēt uz jautājumiem par dievkalpojumiem mošejā.

Ievēroju, ka turkiem patīk uzsvērt, ka Turcija ir demokrātiska valsts. Vienlaikus valsts karogi, vadoņu fotogrāfijas un krūšutēli ir redzami jebkur – ielas malā, pie viesnīcām un izglītības iestādēs, skolu un bērnudārzu audzēkņiem tiek uzdots zīmēt Turcijas izveidotāju Ataturku. Viņi paši to sauc par valstisko lepnumu, bet mūsu darbnīcas dalībnieku vidū bija pārsvarā austrumeiropieši, kam šī “spontānā” vadoņa cildināšana radīja nelāgas asociācijas.

 

Neatsverama pieredze

Darbnīca izvērtās par fantastisku piedzīvojumu, kurā ieguvām jaunus draugus no dažādām valstīm, kopīgi apguvām turku tradicionālo gleznošanas tehniku ebru meistares Nazifes Balci vadībā un apskatījām Ankaru.

No rītiem darbojāmies ebru laboratorijā, bet pēcpusdienās darbnīcas programmā bija iekļautas ekskursijas – muzeju, mācību iestāžu un pat restorānu apmeklējumi, mums bija nodrošināts transports, gidi, ieejas biļetes un dalībniekiem par to nekas nebija jāmaksā.

Nakšņojām skolotāju dienesta viesnīcā, kas atradās blakus darbnīcas norises vietai un kur līmenis apmēram atbilda trīs-zvaigžņu viesnīcai. Arī ēdināšanu bufetes galda veidā parasti nodrošināja dienesta viesnīcas restorāns. Šī dienesta viesnīca nav paredzēta ne tūristiem, ne ārzemniekiem, tādēļ izbaudījām autentisku turku vidi un virtuvi.

Darbnīca notika institūtā, kas organizē kvalifikācijas celšanas kursus skolotājiem. Tur jutāmies ļoti gaidīti, par katru sīkumu bija padomāts. Projekta vadītāja Guzina Akaja un viņas asistenti bija ļoti sirsnīgi un viesmīlīgi, gatavi atrisināt jebkuru mūsu problēmu.

Institūts jau iepriekš ir organizējis “Grundtvig” darbnīcas un labo rezultātu dēļ plāno iesaistīties līdzīgos projektos arī turpmāk. Projekta vadītāja ir pārliecināta, ka šāda pieredze ir vērtīga abām pusēm un veicina starpkultūru dialogu. No 232 “Grundtvig” darbnīcām, kas notika pērn no septembra līdz šā gada augustam, 24 organizē Turcija, iepazīstinot interesentus ar savu mākslu, virtuvi, mūziku un valodu.

 

Jaunā kvalitātē

No šā gada septembra šādas “Grundtvig” darbnīcas vairs nepastāvēs – beidzoties programmas sākotnējam termiņam, tās ir pārveidotas par šauru un specifisku aktivitāti pieaugušo izglītotājiem, kuri darbojas lasīšanas un rakstīšanas prasmju mācīšanā pieaugušajiem. Taču līdzšinējai ES mūžizglītības programmai turpinājumu jaunā kvalitātē nodrošinās jaunā programma “Erasmus+”, kas apvienos vairākas pašreizējās ES atbalsta programmas, tostarp “Grundtvig”, “Comenius”, “Leonardo da Vinci” un citas, un ļaus arī turpmāk iegūt unikālu izglītības pieredzi ārzemēs. “Erasmus+” darbosies līdz 2020. gadam, un tās mērķis ir septiņu gadu laikā dubultot kopējo dalībnieku skaitu līdz četriem miljoniem. ES jaunajai programmai, ko paredzēts apstiprināt šoruden, plāno atvēlēt 16 miljardus eiro, lai veicinātu izglītības kvalitāti un mazinātu jauniešu bezdarbu Eiropā.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+