×
Mobilā versija
Brīdinājums +29.4°C
Rozālija, Roze
Trešdiena, 18. jūlijs, 2018
24. augusts, 2017
Drukāt

Ar kādu degvielu: dīzeli vai benzīnu? “LA” izmaksu analīze (5)

Foto-LETAFoto-LETA

Apkopes dārgākas

Taču jaunas mašīnas pircējs netiek brīdināts par to, cik izmaksā šāda dīzeļauto apkope, salīdzinot ar benzīnu darbināmu auto. Tās neapšaubāmi ir dārgākas. Jūs iebildīsiet, ka tie ir salīdzinoši sīkumi. Bet tad ķeramies klāt iespējamiem degmaisījuma sagatavošanas aparatūras remontiem. Un šeit radīsies “patīkami” pārsteigumi, kad kaut kāda iemesla pēc pārstās darboties, piemēram, degvielas sprausla. Te jau diagnostika un remonts ar detaļām maksās vairākos simtos eiro. Protams, var jau atrunāties, ka auto ir garantija, bet diemžēl tā nav mūžīga. Un cik tad tādu ir, kas regulāri pērk tikai jaunus auto un lieto tos tikai garantijas laikā? CSDD statistika rāda kaut ko citu. Lielākais ir tieši pēcgarantijas dīzeļauto skaits.

Mēģināsiet iebilst, ka ekonomija rodas uz mazāka degvielas patēriņa un cenu starpības rēķina. Šobrīd dīzeļdegvielas cena ir zemāka par benzīna cenu, bet jāatceras, ka degvielas cena ir tikai maza daļa no kopējā maksājuma par degvielas iegādi, kuru būtiski ietekmē akcīze un PVN. Šajā gadījumā ieteiktu pievērst uzmanību jūsu ikdienas paradumiem un atbildēt sev uz vienu jautājumu – cik lielu nobraukumu veiksiet ar šo savu sapņu auto? Varat veikt aprēķinus arī paši, bet šo sadārdzinājumu iegādes brīdī, uzturēšanas izmaksas un piesardzīgi ieplānotos degvielas aparatūras remontus varēsiet kaut cik kompensēt ar degvielas patēriņa un degvielas cenas ekonomiju, tikai sākot ar 40 000 km gada nobraukumu. Neticiet?

Pamēģiniet parēķināt paši. Tas nozīmē, ka mēnesī jānobrauc vidēji apmēram 3300 km (t. i., 110 km katru dienu, arī svētdienās un svētku dienās). Protams, ir komerctransporta segments, kur šāds nobraukums nav nekas pārdabisks un ir arī ievērojami lielāks gada nobraukums. Bet šeit gribētu pievērst īpašu uzmanību tieši privātpersonām un likt aizdomāties par racionālu lēmumu pieņemšanu.

Kāpēc iztērēt ievērojami vairāk naudas, pērkot sapņu auto un tad ar visādiem mērķiem mēģināt pārliecināt sevi, cik esat ekonomisks, un cerēt klusībā daudzu gadu garumā auto pirkumā iztērēto naudu ieekonomēt, to ekspluatējot. Vai tas neizklausās jocīgi? Ja gribas tēlot bagātu cilvēku, kurš neskaita naudu, tad darīt tā var, jo ar savu naudu katrs dara, ko vēlas. Tikai šaubos, vai lielākā daļa sabiedrības, kas brauc ar pēcgarantijas auto, ir tik bagāta, ka var neskaitīt naudu.

Īsiem pārbraucieniem nepiemērots

Modernajam dīzelim ir vēl vairākas nevēlamas blakusparādības. Pieminēju iepriekš par nepieciešamo lielo nobraukumu. Dīzelis ir labs, ja tas intensīvi un ilgstoši strādā visai vienmērīgās slodzēs. Bet kādi ir mūsu braukšanas paradumi un maršruti? Īsi pārbraucieni, kuru laikā mūsu dīzelītis pat neuzsils līdz normālai darba temperatūrai. Jautājums – kurā laikā tas paspēs “izdedzināt” aizsērējušo kvēpu filtru, ja motors nesasniedz nepieciešamo temperatūru nedēļām ilgi? Atbilde vienkārša – tas aizsērēs līdz neatgriezeniskam stāvoklim un būs jānomaina.

Sākumā ieminējos par pārdevēja ieguvumiem ilgtermiņā. Šeit arī tas ieguvums turpina uzvaras gājienu, jo rēķinu par iespaidīgām summām sagatavoto rezerves kvēpu filtru maksāsiet jūs kā automašīnas laimīgais īpašnieks, un tā summa ir iespaidīga. Ja mēģināsiet to “amputēt” (t. i., noņemt filtru un apmānīt vadības bloku), tad saskarsieties ar problēmām izturēt dūmainības testa pārbaudi. Diemžēl jāatzīst, ka tieši pēdējā gada laikā ir palielinājies dūmojošo dīzeļu skaits uz Latvijas ceļiem. Un, sastrēgumā stāvot aiz šāda dīzelīša, ir jāver lūkas ciet un jāmēģina atdalīties no ārpasaules gaisa, jo nesadegusī dīzeļdegviela riebīgi smird.

Laimīgais pirkums ir veikts, bet naudiņas, lai sakoptu mašīnu pienācīgā kārtībā, pietrūkst. Moderno dīzeļu remontu nav iespējams veikt kurā katrā darbnīcā. Nepieciešama dārga un precīza aparatūra, kuru var apkalpot tikai zinoši, apmācīti meistari. Iekārtas maksā lielu naudu, to var aizņemties bankā, bet ar zinošiem cilvēkiem ir grūti. Tie nerodas vienā dienā, viņu skaits ir ierobežots. Bet kāds “garāžas” meistars ar savu nemākulību un bravurību, visticamāk, sabojās jūsu mašīnu vēl vairāk. Un tad būs jāatgriežas pie tiem pašiem dārgajiem speciālistiem, kas šo lietu saprot un zina, ko drīkst un ko nedrīkst darīt ar sarežģīto dīzeli.

Pievienot komentāru

Komentāri (5)

  1. Pa lielam var piekrist, bet:

    Dīzeļiem patēriņš mazāks.

    Reāli ir jēga jau pie 30 000km gadā

  2. Dīzelis prasa tīrību un precizitāti tehniskajās apkopēs, degvielā un smērvielās. Ievērojot šos noteikumus, viss atmaksāsies. Salīdzinot ar benzinu vai gāzi dīzeļauto ir daudz ugunsdrošāks. Degšanas process dīzelī notiek lielāko daļu gaisa gais pārpilnībā, arī izmeši būs tīrāki (ja pareizi viss noregulēts).

  3. Jā, kravas fūre ar benzīna motoru būs noteikti ļoti pamatota izvēle 😀 Ko var spriedelēt, dīzelis tērē mazāk pat braucot ar smagu kāju, turpretim benzīna agregāti dinamiski braucot tērē pat 4x vairāk. Viss ir tieši tā kā tam jābūt, dīzelis ir topā, jo iznāk tāpat lētāk kā benzīns. Vienīgais risinājums ir benzīna auto aprīkot ar gāzi un braukt 2x lētāk kā ar dīzeli.

  4. Ļoti labs raksts! Vistrakāk jau ir ar tiem, kas nopērk Toureg V6 3.0 TDI, un brauc ikdienā 3km. Pēc tam tirgo ss.lv ar 10k nobraukumu pa 4 gadiem – precīzāk būtu rakstīt cik stundas ir nostāvējis sastrēgumos un tad nopirkt tādu lietotu zinot, ka visi filtri visticamāk ar kvēpiem ir pilni, ir vienkārši šaut sev kājā. Bet nu, kur aitas, tur cirpēji. 🙂

  5. pie mana gada nobraukuma, tik un vienigi dīzelis un tik un vienigi jauns auto. nav variantu.

Draugiem Facebook Twitter Google+