Mobilā versija
+5.7°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
13. aprīlis, 2012
Drukāt

Ar krūts vēzi slimo divreiz vairāk nekā pirms 30 gadiem. Uzsāks kampaņu “Es iešu”

kopbilde_17

2011. gadā krūts vēzis konstatēts rekordlielam sieviešu skaitam – aptuveni 1200 pacientēm. “Es iešu” mērķis ir kliedēt sabiedrības vienaldzību un mītus par saslimšanu ar krūts vēzi, lai palīdzētu sievietēm izšķirties par lēmumu savlaicīgi un regulāri pārbaudīt savu krūšu veselību.

 

Kampaņa noritēs līdz maija beigām un noslēgsies ar krūšu veselībai veltītu gājienu un labdarības basketbola spēli 27. maijā. Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas onkoloģijas galvenais speciālists Jānis Eglītis informēja, ka tik rekordliels saslimšanas gadījumu skaits ar krūts vēzi nav piedzīvots 30 gadu laikā Latvijā. “Vienīgais, ko varam lūgt un atcerēties, – regulāri pārbaudīt krūts dziedzerus, gan tos iztaustot, gan ik gadu veicot ultraskaņas izmeklējumus. Tas jādara arī gados jaunām sievietēm. Savukārt sievietēm pusmūžā ir ieteicams piedalīties valsts organizētajā mamogrāfijas skrīninga programmā. Sievietēm būtu ieteicams atcerēties par mamogrāfijas veikšanu, arī pārsniedzot septīto dzīves gadu desmitu, jo vēzis pēc būtības ir novecošanās slimība,” skaidro J. Eglītis.

Latvijas Basketbola savienības pārstāve un Latvijas basketbola meiteņu izlases spēlētāja Sabīne Niedola informēja, ka Latvijas Basketbola savienība kopā ar domubiedriem šogad tāpat kā pērn ir sākusi plašu informatīvu kampaņu “Es iešu” krūts vēža problēmas aktualizēšanai un valsts apmaksāto pārbaužu apmeklētības paaugstināšanai.

“Pateicoties pagājušā gada kampaņai, sieviešu skaits, kas atsaucās uzaicinājumam izmantot apmaksāto pārbaudi, dubultojās – no 18 uz 40%. Šogad ceram sasniegt šo rādītāju 50% apmērā,” atzina S. Niedola.

Kampaņas laikā plānots uzrunāt ne vien pašas sievietes, kuras var skart krūts vēzis, bet arī tos cilvēkus, kuri ir ap sievieti, – viņu dzīvesbiedrus, vecākus, bērnus, māsas, brāļus, kolēģus un draugus. Statistika liecina, ka, sievietei konstatējot krūts vēzi, 70% gadījumu ģimene šķiras. Tādēļ tā kļuvusi par slimību, kas būtiski ietekmē ģimenes un sabiedrību kopumā.

 

Pētījumi rāda, ka tieši krūts vēža dēļ sievietes nokļūst sociālajā izolācijā, apkārtējiem novēršoties un nesniedzot atbalstu. Tādēļ ārkārtīgi būtiska loma ir sievietes ģimenei un līdzcilvēkiem, sniedzot nepieciešamo atbalstu, atzina socioloģe Zane Linde.

 

19. martā sākās kampaņas pirmais posms ar vadmotīvu “Es iešu un izstāstīšu savu stāstu!”. Tā laikā vairākas krūts vēzi pārdzīvojušas sievietes piekrita pastāstīt savu stāstu, lai iedrošinātu citas sievietes doties uz pārbaudēm, pauda S. Niedola.

Kampaņas otrais posms ar vēsti “Es iešu pārbaudīties!” ir mudinājums doties uz pārbaudi, ņemot līdzi vēl kādu sievieti – mammu, māsu, kaimiņieni, skolotāju… Kampaņas otrā posma sejas būs gan basketbola izlases spēlētājas, gan citas Latvijas sabiedrībā cienītas un mīlētas sievietes, kas kļuvušas par kampaņas patronesēm. Valsts apmaksāts mamogrāfs būs pieejams arī pie tirdzniecības centra “Alfa” no 16. aprīļa līdz 26. maijam.

Visbeidzot kampaņas trešais posms ar motīvu “Es iešu gājienā!” aicinās visu sabiedrību piedalīties gājienā 27. maijā. Gājiena noslēgumā – Latvijas basketbola sieviešu izlases labdarības spēle ar Lietuvas sieviešu izlasi.

Plašāka informācija par kampaņu pieejama interneta mājas lapā www.esiesu.lv, kur iespējams noskatīties krūts vēža skarto sieviešu videostāstus, iepazīties ar ārstniecības iestādēm, kurās iespējams veikt profilaktiskās apskates un vajadzības gadījumā saņemt nepieciešamo ārstēšanu (www.1188.lv/karte/kruts_veza_parbaude), kā arī iepazīties ar mobilā mamogrāfa izbraukumu grafiku.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+