Foto: Ivars Bušmanis

Ar Latvijas karogu Bangi ielās. “LA” reportāža par karavīru dzīvi Centrālāfrikā 5

Eiropas Savienības militārajā operācijā EUFOR Centrālāfrikas Republikā (CĀR) Latvijas karavīru vienība galvaspilsētā Bangi ieradās 14. jūnijā uz pusgadu. Nu jau misija tuvojas beigām.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Lasīt citas ziņas

Latvijas kontingentu veido 40 karavīru vienība – kontingenta vadība, nacionālā atbalsta daļa un manevra vads. Latvijas kontingents veic daudznacionālās vienības bāzes UCATEX apsardzi, kājnieku un transporta patruļas ar septiņām bruņotām apvidus automašīnām “Land Rover Defender”, kā arī ātrās reaģēšanas vienības uzdevumus. Kontingentu komandē majors Salvis Dzilna.

Bangi ir tropisks klimats – karsts un mitrs. Pat naktī temperatūra nenokrītas zem plus 20 °C. Dienesta pienākumu veikšana līdzinās ieiešanai pirtī – vairākas stundas svīšana putekļainajās ielās, pēc tam duša un elpas atvilkšana UCATEX bāzes kondicionētā gaisa telpās.

CITI ŠOBRĪD LASA

Latvijai dalība operācijā EUFOR izmaksā aptuveni 1,9 miljonus eiro. Operācijas izmaksās ietilpst arī speciāli iegādātās deviņas mazlietotas bruņotas “Land Rover Defender” apvidus automašīnas, kas izmaksāja aptuveni 33 333 eiro. Kaut arī tās spēj aizsargāt no pistoļu un automātu lodēm, tomēr 12,7 mm ložmetēju lodes varot izskriet metāla apšuvumam cauri. Kad 20. augusta rītā Latvijas karavīri iekļuva apšaudē, uz transportiera sāniem varēja saskatīt trīs ložu iedobes. Lož­metēja stiprinājumā uz jumta lode iesprūdusi (sk. foto un video la.lv). Labi, ka mehāniķis Vitālijs Teteruks bija piemetinājis ložmetēja balstu – iespējams, tas toreiz pasargājis ložmetējnieku dižkareivi Jāni Ozoliņu.

Latvijas vienība veic četru stundu patruļu ar “Land Rover Defender” ložu drošajām apvidus automašīnām. Tad Latvijas karogs plīvo Bangi ielās, un novēroju – vietējie to uztver ļoti labvēlīgi. EUFOR misijai uzticēti divi sociāli sprādzienbīstamākie galvaspilsētas rajoni – 3. un 5., kuros visbiežāk notiek sadursmes starp bijušajiem “Seleka” nemierniekiem, pārsvarā musulmaņiem, un kristiešu “Antibalaka” piekritējiem. Pašlaik izdevies panākt, ka ar ieročiem rokās no mājas neviens ārā nerādās.

Medaļu parādē ierindā nostādīti visi 750 karavīri no 14 valstīm ielokā starp simt bruņutransporta līdzekļiem. Latvijas vienības kareivji ir augumā visraženākie, bet transporta nodrošinājuma ziņā – vissliktāk apgādātie. Itāļu ložmetējnieks savā “VTLM Lince” kaujasmašīnā “spēlē datorspēles”, turpretī mūsējie izliekušies neaizsargāti pa lūku. Pieticīgais iepirkums noticis EUFOR štāba veiktā pārāk optimistiskā ES situācijas novērtējuma, nevis mūsu valsts budžeta trūcības dēļ.

Neraugoties uz to, ka telpas ir noslēgtas un gaiss iet caur kondicionieri, pa kādam moskītam ielavās. “Vienreiz nositām kādus astoņdesmit,” stāsta puiši. Tāpēc visi vienības kareivji guļ moskītu tīklos. Tīklā Māris Mockus. Tīklā arī pārnestā nozīmē. Šobrīd internetā viņš tiekas ar saviem draugiem un tuviniekiem. Jānis Savickis izmēģina armijas naža funkcijas. Katrā istabiņā dzīvo četri puiši. Izņēmumi ir vienības komandieris un daktere Kristīna Elksne, kas dzīvo medpunktā kopā ar medmāsu.

Ielās EUFOR Latvijas vienību apstāj bērni. Viņi uzreiz pieprasa sasveicināties, saduroties ar dūrītēm. Kājnieku patruļas laikā dižkareivi Aleksandru Avkštoli apstājuši mazie centrālafrikāņi. Arī pieaugušie pamāj. Tas tāpēc, ka starp mūsu valstīm nav iepriekšējo attiecību vēstures, kas tās varēja sabojāt.

Reklāma
Reklāma

Malārija ir reāls drauds, nevis Ebolas vīruss. Kamēr ebola ir 3000 km attālumā, tikmēr malārijas odi tepat blakus. Desmitiem franču karavīru ķēra malārija, tāpēc viņiem ēdnīcā ir speciāls trauciņš ar ikdienā uzdzeramām pretmalārijas tabletēm. Latvijas vienībai ar augstu disciplinētību ir izdevies izvairīties.

Tā izskatās “Ecolog” konteineru pilsētiņa UCATEX bāzē. Latvijas vienības adrese: G rinda K1 “šķērsiela”. Bet var atrast arī pēc Latvijas karoga, kas pacelts virs konteineriem. Arī štābs, ēdnīca, operāciju zāle un trenažieru zāle ir sakonstruēti no tādiem. Un visu pārtiku ik sestdienu konteineros ved ar lidmašīnu no Eiropas. Izņemot ūdeni un augļus, ko atved no kaimiņu Kamerūnas.