Foto – Timurs Subhankulovs

Ar rūpēm par galvaspilsētas pasažieri
 1

Četru Rīgas tā saucamo garo tramvaju maršrutu pasažierus 1. oktobrī patīkami pārsteidza izmaiņas transporta kustības sarakstā – 3., 5., 7. un 9. maršruta tramvaja reisi kļuvuši koordinētāki, kas pasažierim saīsina pieturvietā pavadāmo laiku, lai pārsēstos no viena maršruta citā. 


Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Iepriekš nosauktajos četros tramvaju maršrutos brauc aptuveni 38% no visiem deviņos galvaspilsētas tramvaju maršrutos pārvadātajiem pasažieriem. Mēnesī Rīgas pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” pārvadā vidēji 11 miljonus cilvēku, tramvajos – aptuveni divus miljonus. Viegli aprēķināt, ka uzlabojumi ietekmēs daudzus simtus tūkstošus cilvēku. Iespējams, ka turpmāk pat mudinās braukt ar tramvaju citu sabiedriskā transporta veidu vai privāto automašīnu cienītājus.

Ko tad nozīmē šīs izmaiņas tramvaju kustības sarakstā? Savā būtībā tā ir reisu salāgošana, kustības intervāla starp reisiem izlīdzināšana, lai cilvēkiem, kam jāpārsēžas no viena maršruta tramvaja citā, pieturvietā būtu jāpavada iespējami īsāks laiks.

CITI ŠOBRĪD LASA

Stāsta Rīgas pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” Maršrutu tīkla vadības daļas vadītājs 
Reinis Auziņš:

“Trīs no šiem maršrutiem, proti, 3., 7. un 9. maršruts, veido vienu bloku. Tas nozīmē, ka šie maršruti kādā posmā sakrīt, pārklājas. Ja cilvēkam, kas brauc ar 7. vai 9. maršruta tramvajiem, kuru galapunkts atrodas Ķengaragā pretim universālveikalam “Dole”, ir jānokļūst Juglā vai arī 5. maršruta tramvaja galapunktā Mīlgrāvī, tad viņam pilsētas centrā jāpārsēžas 5. vai 6. maršruta tramvajā.

 

Esam izveidojuši kustības grafiku tā, lai rīdziniekiem un pilsētas viesiem pirms pārsēšanās pieturvietā būtu jāpavada iespējami īss laika sprīdis.” R. Auziņš arī precizē, ka 3. maršruta tramvajs no universālveikala “Dole”, kas ir galapunkts arī 7. un 9. maršruta tramvajiem, kursē vien darba dienās vienu reizi stundā ar diviem izņēmumiem.

 

Savukārt 9. maršruta tramvajs brauc vien darba dienu rītos un vakaros un tā galapunkts Sarkandaugavas rajonā ir alusdarītava “Aldaris”. Trīs pieturvietas pēc tās atrodas 5. maršruta tramvaja galapunkts, otrs šā maršruta noslēgums atrodas Iļģuciemā.

Tramvaju reisu salāgošanā ievērotas maršrutos atrodošos lielo rūpniecības uzņēmumu – Rīgas elektromašīnu rūpnīcas un “Aldara” – darbinieku vajadzības. Uz manu vaicājumu, cik lielā mērā pasažieris var paļauties, ka “Rīgas satiksmes” kustības sarakstā norādītajā laikā tramvajs pieturvietā būs, R. Auziņš atbild: “Reisu izpildes koeficients mūsu uzņēmumā ir 99,93 procenti. Tas ir ļoti augsts rādītājs. Tas parāda, ka mūsu vainas dēļ no 1430 reisiem maršrutā nedosies viens sabiedriskā transporta līdzeklis. Tramvajs ir visneatkarīgākais no visiem sabiedriskā transporta veidiem, tā kavējumi aizvien ir vismazākie salīdzinājumā ar autobusu un trolejbusu. Iemesls – tas samērā maz kursē pa koplietošanas ceļiem un nav tik ļoti atkarīgs no sastrēgumiem. Protams, var gadīties, ka uz sliedēm sabojājas motors kādam transporta līdzeklim un tramvaju kustība tiek apturēta un kustības grafiks izjaukts. Šādus notikumus mēs ietekmēt nevaram, tomēr tie ir ļoti reti gadījumi. Mūsu izveidotajam reisu sinhronizācijas mehānismam vajadzētu darboties.”

Reklāma
Reklāma

“Rīgas satiksmē” uzsver – sabiedriskā transporta reisu salāgošanas darbs nav tik vienkāršs, kā no malas varētu likties nespeciālistam. Jāņem vērā, ka katra maršruta garums un kustības intervāli ir atšķirīgi, uz līnijas atrodas atšķirīgs tramvaju daudzums.

 

R. Auziņš atklāj, ka “Rīgas satiksmes” speciālisti četru iepriekš nosaukto tramvaju maršrutu sinhronizēšanu veica vairākus mēnešus. “Šis darbs prasa ļoti pamatīgu iedziļināšanos,” uzsver speciālists.

 

Reisu salāgošana jau agrāk notikusi arī galvaspilsētas citu sabiedriskā transporta veidu maršrutos. Piemēram, ar 12. maršruta autobusiem no kooperatīva “Ziedonis” Ķekavas novadā ved cilvēkus uz Rīgas centru pa Dienvidu tiltu, tomēr daļa pasažieru Valdlaučos pārsēžas, lai brauktu uz Bauskas ielu, kur atrodas skolas. “Mēs runājām ar skolām par ieteicamajiem pienākšanas laikiem. Vienmēr reisus koordinējam tā, lai autobuss aizved skolēnus uz skolu savlaicīgi un lai pēcpusdienā bērniem nebūtu ilgi jāgaida pieturvietā,” stāsta R. Auziņš.

Viņš arī norāda, ka jau tuvākajā laikā galvaspilsētas sabiedriskajā transportā iespējamas jaunas izmaiņas, kas vērstas uz pasažieru interešu ievērošanu. “Lai izmaiņas stātos spēkā, ir jāiziet laikietilpīga saskaņošanas procedūra – ar autobusu parkiem, ar pārvadātāju. Izmaiņas maršrutos nevaram veikt bez Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas lēmuma. Šajā komisijā darbojas deputāti un par ceļu nozari atbildīgie valsts iestāžu darbinieki. Patlaban varu vien atklāt, ka esam iecerējuši vairākus maršrutus pagarināt, tiem būs jauni galamērķi,” tā R. Auziņš.

Viņš atgādina, ka pasažierus ar izmaiņām sabiedriskā transporta kustības sarakstā iepazīstina vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā. Visagrāk par izmaiņām var lasīt “Rīgas satiksmes” mājas lapā www.rigassatiksme.lv. Uzņēmums aicina arī iedzīvotājus iesniegt priekšlikumus par vajadzīgajiem labojumiem kustības sarakstā vai maršrutos. Jauno maršrutu izvēlē ņem vērā pasažieru plūsmu, iespējamās izmaksas un naudas ieņēmumus.

 

Priekšlikumus jaunu maršrutu izveidei vai jau esošo papildināšanai var izteikt, zvanot pa uzņēmuma bezmaksas tālruni 80001919, rakstot elektroniskā pasta vēstuli pēc adreses [email protected] vai arī, ierodoties kādā no klientu apkalpošanas centriem.

 

Patlaban galvaspilsētā sabiedriskā transporta tīkls ir izveidots tā, lai no jebkura uz jebkuru Rīgas rajonu var nokļūt, augstākais, vienu reizi pārsēžoties citā sabiedriskā transporta līdzeklī.

Vēl viena labā ziņa galvaspilsētas sabiedriskā transporta izmantotājiem ir mikroautobusu konkursa tuvais noslēgums. Šā konkursa uzvarētājs nodrošinās Rīgu ar jauniem moderniem mikroautobusiem, kas uzlabos pasažieru ērtības.

“Rīgas satiksme” varētu kalpot kā labs piemērs, mudinājums rīkoties Autotransporta direkcijai, kas Latvijā plāno starppilsētu autobusu maršrutus, un plānošanas reģioniem, kas nodarbojas ar vietējo maršrutu plānošanu. Daudzi starppilsētu un vietējie reisi pārklājas, tiek nelietderīgi tērēta valsts dotācija, tomēr dažādas pakļautības iestādes nespēj vienoties…

 

Publikācija tapusi sadarbībā ar RP SIA “Rīgas satiksme”

 

Rīgā pārvadāto pasažieru daudzums

* Rīgā, neskaitot minibusus, ir 81 maršruts, tostarp deviņi tramvaja, 19 trolejbusu un 52 autobusu maršruti, darbojas arī astoņas mikroautobusu firmas, kas sadarbojas ar “Rīgas satiksmi”.

* Šā gada pirmajos sešos mēnešos galvaspilsētas sabiedriskais transports pārvadāja 70 045 415 pasažierus, tostarp 22% no viņiem izmantoja tramvaju, 32,9% – trolejbusu, bet 45,1% pasažieru – autobusu.

* Ik dienu galvaspilsētā pasažierus pārvadā 582 “Rīgas satiksmes” transporta līdzekļi.