Mobilā versija
Brīdinājums -0.1°C
Evija, Raita, Jogita
Piektdiena, 2. decembris, 2016
19. februāris, 2014
Drukāt

Atbrauci? Paldies, bet cīnies pats! Kā Latvijas skolās sagaida “emigrantu bērnus” (23)

Foto - Karīna MiezājaFoto - Karīna Miezāja

Ļoti birokrātiska un sausa attieksme – ar tādu diemžēl var nākties saskarties ģimenēm, kuras atgriežas Latvijā pēc ilgāka ārzemēs pavadīta laika un kuru bērniem skolā rodas problēmas nepietiekamas latviešu valodas prasmes dēļ. Valsts vadītāju runās gan bieži dzird, ka jāveicina reemigrācija un izstrādāts pat īpašs reemigrācijas plāns, tomēr no valsts budžeta nav piešķirts papildu finansējums skolām, kurās mācās bērni “ar robiem” latviešu valodā, tādēļ skolotājiem ar viņiem jāstrādā papildus. Pagājušajā nedēļā par šo problēmu sprieda arī Saeimas Pieprasījumu komisijā.

Vēlas Latvijā rast mājas


Reemigrējušu bērnu skološanās problēmai uzmanību pievērsis Māris Duntavs, kurš pēc dzīvošanas vairākās valstīs, tostarp Ķīnā un ASV, uz Latviju atveda savus piecus dēlus un dzīvesbiedri amerikānieti. Ģimenē valoda pārsvarā bijusi angļu, jo sieva latviski nerunā, līdz ar to zēnu latviešu valodas zināšanas nebija spožas. Tomēr ģimene apmetās Latvijā, jo, kā saka Māris, “bija vajadzīga vieta, ko varam saukt par mājām; uz Latviju vēlējās braukt gan bērni, gan mana sieva”.

Dzīvojot ārzemēs, zēni skolā negāja. Viņi mācījās mājās, izmantojot ASV izglītības programmu. “Nav iespējams mainīt mācību programmas tik bieži, cik mainījām valstis,” skaidro Māris.

Uzsākot mācības Latvijā – Engures vidusskolā –, galvenās problēmas gan sagādāja ne zināšanu trūkums kādā no mācību priekšmetiem, bet latviešu valodas prasme. Tās dēļ divi lielākie bērni sāka mācīties klasi zemāk, nekā pēc vecuma pienāktos. Šajā mācību gadā vecākais dēls nonācis 9. klasē un M. Duntavs bažījas, ka nepietiekamo latviešu valodas zināšanu dēļ zēns pamatskolas beigšanas eksāmenu nokārtos neatbilstoši savām spējām. Jo sevišķi viņu uztrauc vēstures eksāmens. Atšķirībā no citiem, kuri Latvijas vēsturi mācījušies no 6. klases, dēls to sācis apgūt tikai 8. klasē un vēsturē vairāk jāzina latviešu valoda nekā, piemēram, matemātikā. “Dēls ir apguvis sarunvalodu, tomēr vārdu krājums nav pietiekams, lai pilnībā parādītu savas zināšanas. Tāpēc skolā dažkārt saņem zemākas atzīmes, nekā būtu pelnījis. Pēc pamatskolas viņš grib apgūt programmētāja profesiju. Šajās izglītības programmās ir konkurss. Uztraucamies, ka eksāmena rezultātu dēļ nevarēs iestāties noskatītajā skolā,” teic M. Duntavs.

Pats Māris Latvijā nerada iespēju nopelnīt pietiekami, lai uzturētu piecu bērnu ģimeni, tāpēc viņš strādā Zviedrijā un ikdienā nav mājās, līdz ar to bieži nevar palīdzēt bērniem mācībās. Otrais dēls patlaban mācās 6. klasē, un tēvs cer, ka viņš līdz pamatskolas beigām apgūs latviešu valodu labāk nekā lielais brālis. Tēvs uzskata, ka dēliem, kuri tagad iet 3. un 5. klasē, gan nebūs problēmu apgūt latviešu valodu pietiekamā līmenī. To, ka iekļauties latviešu skolās vieglāk ir jaunākajās klasēs, apliecina arī skolotāji.

Kaitina liekulība


M. Duntavs par bērnu skološanās problēmām sūdzējies gan Saeimas deputātiem un komisijām, gan Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM).

“Valsts un IZM attieksme ir apmēram šāda: priecājamies, ka esat atgriezušies, bet tieciet galā paši! Bērni arī to redz, viņiem pašiem jāiet cauri šīm problēmām, un šī situācija nepalīdz viņos veidot lojalitāti pret valsti,” stāsta M. Duntavs. “Man pat nebūtu iebildumu pret šo vienaldzīgo attieksmi, ja tajā pašā laikā neizskanētu arī skaļi vārdi par to, kā latvieši tiek gaidīti mājās. Kaitina šī liekulība! Tad nestāstiet, ka Latvijai vajadzīgi bērni!”

M. Duntavs uzskata, ka reemigrējušiem bērniem būtu jāsaņem lielāks atbalsts latviešu valodas uzlabošanai, turklāt dažkārt būtu vajadzīgs ļaut kārtot atvieglotu eksāmenu. To, ka skaidra piedāvājuma, kā palīdzēt šādām ģimenēm, IZM pagaidām nav, varēja redzēt arī Saeimas komisijas sēdē. Gan izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete, gan arī IZM Izglītības departamenta direktore Evija Papule uzskata: nav iespējams ieviest atvieglotus eksāmenus, ja visi saņem vienādu dokumentu par pamatizglītības pabeigšanu. E. Papule teica, ka skolai vajadzētu piedāvāt bērniem papildu stundas, bet tad pati atzina, ka nav resursu, lai šo atbalstu nodrošinātu. Jāsaka gan, ka nacionālās identitātes, pilsoniskas sabiedrības un integrācijas pamatnostādnes paredz, ka papildu atbalsts latviešu valodas apguvei būtu jāsniedz jau no 2012. gada.

Signāls 
ārzemju latviešiem?


Taču naudas tiešām nav. Kā man sacīja Engures vidusskolas direktore Ilze Kalnozola, M. Duntava dēli skolā iestājušies gada vidū. Finansējumu skolām aprēķina, ņemot vērā bērnu skaitu mācību gada sākumā, tāpēc par Duntavu skološanu skola no valsts pirmajā mācību gadā nav saņēmusi vispār neko. Šogad reemigrējušajiem bērniem seko tikpat daudz naudas kā visiem pārējiem. IZM ierosinājusi, lai reemigrējušo bērnu apmācībai veltītu tā sauktās brīvās stundas, par kurām skola pati var izlemt, kādu mācību priekšmetu tajās mācīt. Taču tas nozīmētu visai klasei atņemt papildu sporta vai matemātikas stundas, lai atsevišķi apmācītu vienu bērnu. “Skolotāji, protams, papildus darbojas ar šiem bērniem, bet gribētos saņemt arī atalgojumu par šo darbu,” saka skolas direktore. Viņa atšķirībā no IZM ierēdņiem remdēja tēva bažas par eksāmenu: dēls varēs izmantot vārdnīcu, turklāt varēs gatavot atbildes ilgāk nekā citi bērni.

Šobrīd diemžēl pat dažas skolas atsakoties uzņemt reemigrējušus bērnus, ja viņu valodas prasme nav gana laba. Labākā situācija ir skolās, kur skolotāju individuālo darbu ar skolēniem atbalsta pašvaldība. Piemēram, Rīgā pašvaldība piešķīrusi finansējumu vairāk nekā 20 galvaspilsētas skolām – visām, kurās ir gan reemigrējušie bērni, gan bērni no citām valstīm, – lai tās varētu nodrošināt papildu latviešu valodas stundas.

M. Duntava ģimenes piedzīvotais izgaismo vēl kādu problēmu: ārpus Rīgas ne vienmēr ir iespēja apmeklēt latviešu valodas kursus, bet internetā ir maz mācību materiālu latviešu valodas apguvei. E. Papule sacīja, ka Latviešu valodas aģentūra atbalsta valodas apguvi, un arī šīs aģentūras vadītāja Dace Dalbiņa teica, ka interneta lapā http://maciunmacies.valoda.lv esot metodiskie materiāli, kā arī burtu spēles un citi uzdevumi valodas apguvei. Tie tur tiešām ir, taču, kā norāda pedagogi un kā pārliecinājos arī pati, lapā ir mācību materiāli, kas piemēroti maziem bērniem vai pieaugušajiem, taču pusaudžiem tur maz piemērota. Turklāt tie vairāk der valodas pamatu apguvei, ne pilnvērtīgai tās attīstībai.

Pieredze


Kā jūsu skolā veicas ar to bērnu izglītošanu, kuru latviešu valodas prasme ir zemāka?


Dzintra Apale, Rīgas Kultūru vidusskolas direktora vietniece: “Mūsu skolā tagad ir četri šādi bērni: viens iebraucis no Spānijas, otrs no Anglijas, vēl divi no Ķīnas. Ar katru bērnu reizi nedēļā vienu stundu pedagogs strādā individuāli, arī citi skolēni šiem bērniem palīdz. Jau pēc pusgada bērni latviešu valodu labi saprot un var darboties līdzi citiem. Esmu redzējusi meiteni, kas divu gadu laikā latviešu valodu apgūst tā, ka noliek eksāmenus labāk par tiem, kuri visu laiku mācījušies latviski. Labāki panākumi ir arī tad, ja vecāki var atļauties apmaksāt privātstundas.”

Judīte Rubina, Rīgas Āgenskalna sākumskolas direktora vietniece: “Mūsu skolā, šados gadījumos, ar bērnu strādā ne tikai pedagogs, bet arī logopēds. Taču papildu finansējums noteikti būtu nepieciešams, tāpat arī plašāks metodisko materiālu klāsts. Svarīgs gan ir arī ģimenes atbalsts. Šobrīd mums ir divi šādi bērni – abi no vāciski runājošām zemēm.”

Pievienot komentāru

Komentāri (23)

  1. Latvijā visa tauta atstāta pašaisardzībai pret visās jomā, par tautu ņirgājas uzņēmēji, kuri nemaksā nodokļus valstij un algu strādnekiem – esot pārmērīgi nodokļi, nav naudas, bet paši peld krila eļļā, par tautu ņirgājas salaupītās mantas īpašnieki, par tautu ņirgājas valsts un pašvaldības 0- uz šudzību saraksta atbildi uz sešām lapā un cilvēks ir šokā, vai dzen uz tiesu – visu zemju proletarieši sagatavojieties – uz tiesu.

  2. Ja tēvs būtu kopš bērnu dzimšanas sarunājies ar saviem bērniem latviski (kā tas būtu normāli), viņam tagad nevajadzētu vainu par valodas nezināšanu uzvelt skolai, kurā bērni mācās nedaudz ilgāk kā gadu. Un kaut kaut kā negribas ticēt, ka arī tagad, kad tēvs ierodas mājās, viņš ar saviem bērniem runā latviski… Starp citu, viņi dzīvo pie latviski runājošas vecmāmiņas.

  3. Pats labprātīgi aizbrauca laimi meklēt uz tām valstīm, kuras daudzu gadu garumā cītīgi strādājot, sakārtoja savu valsti ( dzīvot uz citu rēķina ), tagad atgriezās un atkal grib lai citi cenšas priekš viņa !

    • Redziet, šis komentārs ir pierādījums tam, ka pie mums daļa cilvēku ir ļauni un neatsaucīgi. Un starp ierēdņiem, amatpersonām, tādi ir lielākais vairākums. Nav variantu, vien saviem spēkiem. Es nemocītu savus bērnus un sievu, vestu prom, tur, kur esmu es. Patlaban Latvijā gara nabadzība ir lielāka par materiālo. Šī valsts degradē personības. Protams, ir oāzes, varbūt Engure tāda ir?!

      • Visās valstīs daļa cilvēku ir “ļauni un neatsaucīgi” — ne jau tikai Latvijā vai Anglijā. Un ar neizpalīdzīgiem, truliem birokratiem arī var sastapties visur. Par “gara nabadzību”, tu neesi kompetents spriest — varbūt tikai par savējo. Ar savu ņirgājošo attieksmi tu tikai degradē pats sevi. Ceru, ka tu tādus uzskatus, kas ceļas no dziļas mazvērtības sajūtas, neizpaudi ārzemēs, jo tādā veidā tu pie ārzemniekiem cieņu neiegūsi. Varbūt vienīgi pie krieviem…

  4. materiāli internetā ir, es pats arī dzīvoju ārzemēs un bērni apgūst LR programmu lapā uzdevumi.lv, cikzinu, šo un citus resursus izmanto ļiti daudz trimdas latvieši. Protams, manā gadījumā mana sieva ir latviete, mājās runājam latviski, skolā bērni macās angliski un franciski, kā arī paralēli apgūstam krievu valodu. 20-30 minūtes dienā lasīšana/ rakstīšana latviski nodrošina pietiekami, lai apgūtu valodu labā līmenī, ja vēl katru dienu mājās skan latviešu mūzika, kādas latviski ierunātas vai latviešu filmas, tas vēl vairāk palīdz.
    Kaut arī es arī plānoju atgriezties, es uzskatu, ka valstij vairāk jārūpējās par palicējiem- tā bija mana izvēle aizbraukt un līdz ar to es nemaz negrasos tagad lūgt kaut ko valstij šajā jautājumā. Lai labāk panāk izglītību vienā latviešu valodā- tagad divvalodība izglītības sistēmā ir pilnīgi lieka un nevajadzīga, tā šķeļ sabiedrību jau no mazotnes- savu dzimto valodu var saglabāt kaut uz mēness, bet, protams, ir tikai loģiski, ka to vislabāk darīt savā etniskajā valstī. Ja ir vēlme un ja savam bērnam velti 20-30 min dienā un materiāli krievu valodā, televīzija, filmas, grāmatas Latvijā jau nu noteikti netrūkst.
    Es arī plānoju tuvākos gados atgriezties, Latvijā, protams, sākumā būs grūti, bet daudz grūtāk ir katru dienu nebūt savā tēvzemē. Manuprāt, bija ļoti vērtīgi aizbraukt, jo vismaz man tas ļāva apzināties cik patiesībā Latvija ir brīnišķīga vieta, kur ar pilnu krūti turpināt dzīt savas saknes : )

  5. Очень интересно. Оказывается проблемы с обучением на латышском языке есть и у ваших детей, если они его знают плохо. То есть, вы признаёте тот факт, что недосточное владение латышским языком ухудшает качество образования детей. Только вот проблемы своих детей вы обсуждаете мягко и осторожно, а на наших детях хотите ставить эксперименты. Здорово!

    • Nejauc gaisu ! Taviem bērniem ir lieliska iespēja mācīties 100% krievu valodā savā tēvu zemē , Bet , ja esat izvēlējušies dzīvot Latvijā , tad jādživo pēc Latvijas likumiem . Viss .

      • Не надо злиться, Янис. В соответствии с вашей логикой, мои дети – русские граждане Латвии, чтобы получить качественное образование должны уехать в добровольную эмиграцию?! Это очень сильно пахнет этнической дискриминацией, не находите? Я всего лишь обратил внимание на факт, а конструктивно дискутировать вы, видимо, не хотите. Увы.

        • kratītājs - grafist Atbildēt

          Es ar saviem bērniem dzīvoju Anglijā un man neprātā nenāk pieprasīt no Lielbritānijas valdības kādas īpašas privilēģijas, kā arī apzinos, ka vienīgā vieta uz šīs planētas ir Latvija, kur pilnvērīgi nodrošināt savu un savu bērnu tautiskumu, tajā skaitā arī valodu. Tas ir absolūti normāli. Latvijā oficiāli vajag rupēties par 3 valodām- latviešu kā pamatvalodu un līvu, latgaļu valodas reģionos, jo Latvija ir vienīgā vieta, kur tās var pilnībā eksistēt un attīstīties.

          • Kāda velna pēc Jūs dzīvo tur, bet ne šeit, Latvijā?! Ja Latvija ir vienīgā vieta uz šīs planētas, kur jūs var pilnvērtīgi nodrošināt savu un savu bērnu tautiskumu, a?!
            И если бы вы и ваши предки жили бы в Англии веками, да ещё в количестве до 40 % от основного населения страны, может быть тогда и требование обучения своих детей на родном языке не показалось бы вам странным и не обоснованным?

    • Man akurāt šķiet pavisam savādi tas, ka līvu un latgaļus valodas, kuŗas ir īstenas valodas tikai Latvijā, ir zemākā statusā kā okupācijaas gados ieviesta krievu valoda. Tas ir diezgan kretīniski, ka ar valsts atbalstu Latvijā tiek turpināts pārkrievot dažādas tautas kā gruzīni, baltkrievi, ukraini, utt, ka krievu valodā var notikst ar valsts atbalstu mācības, bet Latgaļu valodā reģionos nevar un beigās sanāk tā, ka radusies vesela jauntauta ar nosaukumu- krievvalodīgie: )

    • > grafist
      Ir tāds bērnu dzejolītis – „Gribu, gribu, gribu es Labi gardas konfektes”: šajā gadījumā (saskaņā ar Jūsu pausto) ikvienai diasporai, kura dzīvo kādā valstī, jābūt tiesībām iegūt izglītību dzimtajā vadodā. Varbūt nosauksit kādu valsti, kurā pastāv šadas iespējas? Ja es, teiksim, aizbraucu uz Zviedriju, Ķīnu, Brazīliju, vai – Jūsuprāt – man ir tiesības pieprasīt saviem bērniem izglītību latviešu valodā? Jums pašam nešķiet, ka Jūsu vēlmes/pretenzijas ir vistīrākā utopija, ko radījusi neizskaidrojama lielummmānija?

      • Jums ir metodoloģiska kļūda, ne diaspora, bet tauta. Un tas ir pavisam cita lieta! Mūsu tautas kopā dzīvo šajā zeme ļoti, ļoti ilgi.
        Кстати, обеспечение и поддержка государством (любым) образования на национальном языке вплоть до высшего, есть развитие принципов демократии, способствует развитию самого этого государстваи приводит к сплочению народов. Если, конечно, всё делается правильно и без эксцесов.

  6. Nu, es arī atgriezos pēc 12 gadiem, neviens mani negaidīja, neko nedeva, draugi un paziņas arī jau pieraduši, ka manis nav tā arī automātiski domā… nu nekas… ir viena lieta – latvietim bez Latvijas ir grūti!.
    Šo aprakstīto situāciju var visādi uztvert – nav jau pietiekamu faktu… – būtu jau labi, ja valsts būtu izdalījusi kādus līdzekļus integrācijai, bet – bērni parasti ātri iemācās pilnīgi svešas valodas spēlējoties ar citiem bērniem, bet tēvam izskatās nav laika ar viņiem ņemties, mātei nav “iekšā”, vecvecāku un citu radu tuvumā nav, kaimiņu nav, skola ir kaut ko parādā…
    Bet saprotiet mani pareizi, es esmu par valsts atbalstu reemigrācijai, ļoti par – bet kad visi izbrauc – viņi ir gatavi cīnīties, bez valodas , bez naudas, bez atbalsta – bet braucot mājās baigās prasības (kaut īstenībā viņi jau ir priviliģētā stāvoklī, saņemot dzimtās zemes enerģiju un radu un draugu esības atbalstu). Mēs jau esam šeit piederīgi neskatoties ne uz ko, atšķirībā no tām ārzemēm! Bet protams kremt neizdarība un nepareizība mājās, tur – lai tak viņi ņemās ar savām problēmām…

  7. Luterānis tāmnieks Atbildēt

    Latvijā šāda attieksme pret pašu tautas bērniem ir raksturīga vismaz no 1957. gada.
    Valdemārpils vidusskolā manā klasē mācījās tikko no Sibīrijas izvešanām atgriezušies jaunieši. Daži latviski prata labi, daži ne tik, taču rakstīšana un Aspazijas dzejas izpratne, ļoti maigi izsakoties, visiem varēja būt labāka. Latviešu valodu mums mācīja īsta čangaliete- tik milzīga akcenta īpašniece, ka man bija tikai divi jautājumi: 1. kad viņa pameta dzimto sādžu; 2. kurā universitātē viņai izsniedza diplomu.
    Trakākais, ka viņa komunistiskā pārliecībā ar naidu skatījās uz šiem, likteņa pabērniem un nedarīja neko, lai viņus iedrošinātu, pamācītu un panāktu pretī. Vēl šodien to atceros ar lielu kaunu, jo mēs sēdējām klasē un neko nevarējām vērst uz labu.

    • varbūt tā jūsu čangaliete nebija labs cilvēks, bet nav ko dialektu izrunas apcelt. Visiem cilvēkiem ir tiesības runāt vecajās valodās no kurām tka radīta tā latviešu – un tas vispār nav koments pa tēmu.

      • Tāmnieks/luterānis Atbildēt

        paklau, čiuli!
        Runa nav par krekliem, bet par sirdsapziņām…
        1. Pati skolotāja, atklāti sakot, nemācēja runāt latviešu valodā, kaut gan tieši mācīja šo priekšmetu! Avīzē “”Breivais Latgoļīts”‘ gan viņa varētu izpausties visā savā talanta spozmē
        2. Un galvenais- latgoļīšu mentalitāte, kas orientēta uz sociālisma ideoloģijas vērtībām, šķiru cīņu un Rubika pārliecību, ka izsūtīt uz Sibīriju ir Dievam tīkams darbs, ir tas, ka tā vietā, lai mācītu čaklus un centīgus skolēnus, komjaunieša principialitāte viņai liedza saskatīt lietas būtību.
        Par ko līdzīgu raksta arī minētais kungs.

  8. Es gan domāju ,ka par latviešu valodu ir sadomāts ,ja bērns mācās skolā ar apmācību latviešu valodā ,tad ātri vien viņam viņam valoda ir apgūta. Reiz taču bija aprakstīs ,ka M.Vulsons bija spiests mainīt skolu un pāriet mācīties uz latviešu skolu ,laigan latviešu valodu vispār nav pratis un pēc pusgada ,bijis jau labākais klasē. Drīzāk problēmas varētu būt ar matemātiku vai fiziku ,ja ārzemēs programmas ir atšķirīgas un tur neko prātīgu nemāca.Par vēsturi vispār ir smieklīgi ,tur pat nekādu skolotāju nevajaga ,izlasa mācību grāmatu un vis kārtībā.Ko tad raksta par pašu bērniem ,kurus 1949.izsūtīja uz Sibīriju, krievu valodu vispār nemācēja ,bet drīz vien skolās bija labākie skolēni.

    • Kāda kārtība, ja Latvijas Neatkarīgā Televīzija kārtējo reizi rāda seriālu “Ilgais ceļš kāpās”?! Noskatīsies to kāds jaunietis – un 4.maija vēstures grāmatas vairs nopietni neuztvers!

  9. Arī tēvam bija pienākums saviem bērniem iemācīt savu valodu.

Draugiem Facebook Twitter Google+