Mobilā versija
-4.0°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
22. jūnijs, 2014
Drukāt

Atis Jansons: Ar pannu, alkometru vai stratēģiju? (1)

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Traģiskā avārija Taurupē

Jūnija vidus nacionālais un tradicionālais temats – dzert un braukt? Šķiet, viss par galēji aplamo, bet tomēr joprojām izplatīto kombināciju jau pateikts. Ierakstiet šo jautājumu kaut vai “Delfu” meklētājā – izleks mana versija 2012.

“Jautājums absolūti lielākajai daļai cilvēku ir nevajadzīgs. Primitīvs kā “cik ir divreiz divi?” vai stulbs kā “vai jāatver durvis, pirms mēģināt pa tām ieiet?”. Normālu cilvēku atbilde ir skaidra un pašsaprotama. Viņi neko stiprāku par kvasu vai nu nedzer nemaz un nekad, vai arī prot savu dzīvi plānot un regulēt tā, lai šīs divas, katra par sevi tīkamās, bet nesaderīgās darbības viena otrai netraucētu.”

Galvenais jau sen pateikts (ja interesē, pārlasiet pilnā apjomā) un paliek nemainīgs. Bet dažas piebildes “2014” tomēr nekaitēs, jo dzerts un braukts tiek joprojām. Zaubes nāves brauciena pilots bija virs divām promilēm. Duntes ielas arī. Par “sabiedrības līdzdalību”, piemēram, ko, kā saka, aktualizējusi CSDD ar jauno kampaņu “Dusmīgs. Bet dzīvs”. Tematiski – nekas jauns. Bija jau “Izglāb draugu, neļauj braukt dzērumā” gadsimta sākumā. Labs bija. Šī gada klipi (ja neesat pamanījuši TV, meklējiet šeit ) – tiešām forši. Lakoniski. Bez asiņainiem pārspīlējumiem. Labs humoriņš. Sevišķi man patīk tā lieliskā sieviete ar pannu, kura ar elementāru blīkšķi ved pie prāta aizkadrā šļupstošo braukt gribētāju.

Bet – cik mūsu valstī šādu karalieņu? Vai daudz vairāk nebūs klusētāju, kas iejaukties baidās? Ne jau visi “drosminieki” ļaujas iekaustīšanai. Var maukt pretim. Un pašas modernās princeses… Nesen, kādās latviskās svinībās izgājis no ēdamzāles uzpīpēt, mēmi pārsteigts klausījos, kā viena tāda, dažādu krievu folkloras vārdu savārstījumā pārspēja visus apkārtējos šmigainos čalīšus, un ne jau no braukšanas atturēt viņus taisījās, bet gluži otrādi – pierunāja, par nūģiem un citos mīļvārdiņos saukādama, beidzot pamest šo “pīļu dīķi” un aizšaut uz diezgan tālo un kājām nesniedzamo diseni…

Nav viegli “neļaut”. Tas bojā arī nebraucēju noskaņu. Tas prasa spēkus. Iespundēšana sirdsmājiņā, kas redzama citā klipā, nez vai līdzēs, ja ieslodzītais būs nevis no čīkstuļu un lūdzēju sugas, bet gan no daudz izplatītākajiem “jo-jo” superčaļiem. Skaidas vien pašķīdīs, un kāds no “neļāvējiem” vēl var ar atlieku dēļgalu pa galvu dabūt.

“Neļaušana” bez kaušanās un lamāšanās, bez ventiļu izskrūvēšanas, atslēgu zagšanas un citādas visu svētku sadraņķēšanas faktiski iespējama tikai, kā saka, stratēģiski. Kāpēc parasti “nu dikti jābrauc”? Šņabis pietrūka. Tālredzīgam saimniekam dzērienu rezerve ir krājumā. Gudram viesim – bagāžniekā. Nevajadzēs – vecs nepaliks. Kāpēc vēl “nu pilnīgi noteikti” jābrauc? Papardes ziedu tuvumā nevar atrast. Tāpēc vajag uz to diseni vai zaļumballi vai kaimiņu ciematu. Šis dzinulis ir spēcīgāks par jūnija negaisu. Kurš var neļaut, ja čaļiem gribas?! Labs, tālredzīgs saimnieks var, ja aicināto viesu sastāvu labi saplānojis. Pats viesis var, ja savu papardīti līdzi paņēmis un nav līdz pusnaktij pārlieku alodamies pazaudējis. Pats viesis var, ja vientuļš ceļā devies, izvēlēsies stāvvietu tās zaļumballes tuvumā.

Plānojiet dzīvi ne tikai darba dienās, dāmas un kungi! Tad pie stūres sēdīsieties vien parīt, ziedu noplūkuši un putas izfiltrējuši. Bet, ja spontānas bīstamas kustības asnus maniet un tieši konfliktējot NEĻAUT BRAUKT negribat vai nevarat, paliek taču vienkārša pilnīgi privāta izvēle. Nepiedalīties. Neatbalstīt. Nesēsties ne blakus, ne aizmugures beņķī. Ar to bieži vien pietiks, lai varoņa azarts izplēnētu.

Līdzpilsoņu neapturētajiem un citādi neapturamajiem var līdzēt vien vara. Policija. Grūts šogad šiem vīriem uzdevums. Četras brīvdienas. Tās citiem. Viņiem darbs. Un lai gan skaidrs, daži simti ekipāžu, kuras, mobilizējot visus resursus, piesaistot ne tikai štata ceļu policistus, sola svētku ceļos nodrošināt Iekšlietu ministrija, protams, ir maz (70 000 km ceļu – pat 700 ekipāžām iznāktu 100 km katrai), izredzes ar alkometru sastapties būšot lielākas nekā citus gadus. Jo arī šajā jomā tiek meklēta pareizā stratēģija. Un tā ir kontroles kustīgums, kurš ļauj grēkotājus atbaidošajām zilajām bākugunīm parādīties iespējami daudzviet. Bākas tikšot pielietas pilnas – tā sola priekšnieki.

Nu ko? Līgo? Līgo! Atgādinājums – “atļautās” (bet daudziem jau bīstamās) 0,5 promiles 80 kg smagam cilvēkam dod aptuveni 60 – 80 grami degvīna. Vai liela glāze vīna. Vai pudele (1,5?) alus. Ārā no jums tās tiek 3-4 stundās. Labs šņabis, viskijs, rums (ar alu nejaukti, protams) – mazliet ātrāk. Biezi ali un dzirkstoši dzērieni – lēnāk un grūtāk prognozējami. Paguliet bez steigas un ar rezervīti!

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. “… gluži otrādi – pierunāja, par nūģiem un citos mīļvārdiņos saukādama, beidzot pamest šo “pīļu dīķi” un aizšaut uz diezgan tālo un kājām nesniedzamo diseni…”

    Kad meklēs vainīgos pēc līķu skaitīšanas avārijā, šādas kūdītājas tiks cauri sveikā. Šļupstošajiem mačo to vajadzētu apzināties pirms ieraušanas, bet tad vajadzīgas trenētas smadzenes.

Ar motorizētu čemodānu var sasniegt ātrumu 13 km/hJa kādreiz lidostā radusies nepieciešamība dažu minūšu laikā nokļūt no viena termināļa uz otru, lai paspētu uz savu reisu, lielisks sabiedrotais būs motorizētais čemodāns "Modobag".
Radīts paroļu ģenerators, kuru hakeri nevarēs uzlauzt (2)Firma "Everykey", ko atbalstījis pats antivīrusu kompānijas "McAfee" dibinātājs Džons Makafī, izstrādājusi īpašu maziņu ierīci, kura ģenerē jaunu un drošu paroli ikreiz, kad vēlaties ienākt vienā no saviem interneta vietņu profiliem.
Ja gribi tilpumu. "LA" vērtē "Opel Zafira""Opel Zafira" tika prezentēta 1999. gadā un kopš tā laika ir toņa noteicēja septiņvietīgo kompaktvenu klasē. Pavisam šo gadu laikā saražots vairāk nekā 2,7 miljoni dažādu paaudžu Zafira automobiļu.
Vai Latvijas neceļu nākotne? (1)Par gada auto nominēt pikapu? Uz tādu izlēcienu žūrija nez vai būs spējīga
Draugiem Facebook Twitter Google+