Mobilā versija
+0.5°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
5. augusts, 2014
Drukāt

Atkal kājā krampis! 7 veidi, kā izvairīties no krampjiem kājās (3)

Foto - LETAFoto - LETA

Kurš gan nav piedzīvojis krampju radītās nepatīkamās sajūtas! Tie gan drīz pāriet, tomēr, lai izvairītos no diskomforta, dažkārt vērts noskaidrot īsto iemeslu.

Visbiežāk krampji sarauj pēdas un ikrus, dažkārt augšstilbus. Tie mēdz turpināties no dažām sekundēm līdz vairākām minūtēm. Muskuļu patvaļīgās kontrakcijas notiek daudz spēcīgāk, nekā tos nodarbinot apzināti, tāpēc rodas nepatīkamās sajūtas. Vietās, kur virs muskuļiem nav izteikta tauku slāņa, savilkums ir acīm redzams.

Nevēlamās kontrakcijas izraisa nervu impulsu pārvades traucējumi muskuļu šķiedrās. Muskuļu spēcīgu saraušanos veicina fiziska pārslodze, taču nereti tā notiek naktī, kad ir lēnāka asinsrite un vielmaiņa. Biežāk nepatīkamās spazmas piemeklē vecus cilvēkus, jo asinsvados radušās sklerotiskas pārmaiņas un muskuļi netiek pietiekami labi apasiņoti.

Ja krampji atkārtojas regulāri, kļūst ilgstošāki un sāpīgāki, kaut gan tiek ievērota to profilakse, derētu konsultēties ar ārstu.

Kādēļ krampji rodas? Tos var izraisīt vēnu mazspēja, kad ir traucēta venozo asiņu atplūde no kājām. Šajā gadījumā muskuļu kontrakcijas biežāk rodas karstā laikā, tās var provocēt gulēšana zem pārāk siltas segas vai karsēšanās pirtī.

Viens no biežākajiem krampju iemesliem ir elektrolītu – nātrija, kālija un magnija – vielmaiņas traucējumi, kas ir saistīti arī ar kalcija trūkumu. Tie izdalās kopā ar sviedriem pēc lielas fiziskas slodzes un stipras svīšanas, kā arī ilgstošas caurejas un vemšanas, tādēļ zaudēto šķidruma daudzumu jācenšas kompensēt, bagātīgi uzņemot ūdeni un lietojot aptiekā nopērkamu speciālu sāļu šķīdumu. Šo vielu zuduma risks pastāv, arī lietojot asinsspiedienu pazeminošus un urīndzenošus līdzekļus.

Krampjus var izraisīt pārmērīga kafijas dzeršana, jo tā veicina urīna izdali, turklāt traucē kalcija uzsūkšanos. Līdzīgas sekas var būt aizrautīgai alkohola lietošanai.

Spēcīgu spazmu cēlonis kājās mēdz būt vairogdziedzera slimības un virsnieru kaites, jo šie orgāni regulē sāļu vielmaiņu. Cukura diabēta slimniekiem paaugstinātā glikozes līmeņa dēļ cieš perifēro nervu šķiedras, tādēļ tiek traucēta pareiza impulsu pārvade uz muskuļiem.

Nepatīkamās kontrakcijas vēl mēdz izraisīt artēriju kaites, kad asinsvadi ir aizsērējuši un muskuļi nesaņem pietiekami daudz skābekļa un barības vielu. Šī problēma pārsvarā piemeklē vīriešus smēķētājus.

Spēcīgas muskuļu saraušanās cēlonis var būt radikulīts, kad bojātie mugurkaula starpskriemeļu diski kairina nervu saknītes. Tad kontrakcijas mēdz sākties augšstilbā un pēc tam novirzīties uz apakšstilbu un pēdu.

Ja krampis iemetas pēdā, visbiežākais iemesls ir nepareizs tās velves noslogojums. Tad vēlams veikt podometriju – izmeklējumu, ar kuru pārbauda pēdas noslodzi, lai izvēlētos atbilstīgas ortopēdiskās zolītes.

PADOMI


Kā sev palīdzēt


• Krampī sarauto kāju viegli nostiept un saudzīgi pamasēt spazmas savilkto vietu, lai muskulī uzlabotos asinsrite.

• Ja problēma radusies apakšstilbā, mēģināt pēdu vilkt uz savu pusi, kā arī pacelt kāju uz augšu, lai uzlabotu venozo atteci.

• Ja guļot krampis iemeties pēdā, vajag piecelties un nostāties uz tās ar visu svaru vai uzkāpt tai virsū ar otru kāju. Var ar pirkstiem pēdu viegli pastiept uz savu pusi.

 

7 veidi, kā izvairīties no krampjiem


1. Pārbaudīt vēnas, artērijas, pēdas, vairogdziedzera un virsnieru darbību, cukura līmeni asinīs un, atklājot veselības problēmas, darīt visu iespējamo, lai tās novērstu.

2. Mazkustīgajiem sākt nodarboties ar fiziskajām aktivitātēm, lai uzlabotu venozo un limfātisko atteci.

3. Lai krampji nerastos sporta nodarbību laikā, pirms lielākas slodzes vajag iesildīties, kārtīgi izstaipot muskuļus.

4. Ilgstoši sēžot, ik pa laikam izkustināt pēdas, lai mazinātu sastrēgumu apakšstilba muskuļos. Lai atbrīvotu paceles, paturēt kājas uz ķeblīša, kas novietots zem galda.

5. Uzņemt pilnvērtīgu uzturu, lai organismā netrūktu magnija, kālija un kalcija. Pastiprināti zaudējot šīs vielas, tās jāuzņem papildus: kālijs – ar banāniem un žāvētiem augļiem, kalcijs – ar piena produktiem, dillēm, pētersīļiem, kāpostiem, magnijs – ar zivīm, pākšaugiem, riekstiem, zaļo lapu salātiem. Var kursa veidā lietot šīs vielas saturošus uztura bagātinātājus. Turklāt, lai nodrošinātu normālu asinsriti un muskuļu barošanu, svarīgi, lai organismā netrūktu šķidruma.

6. Vingrināt pēdas – izapļot pirkstus, staigāt uz pēdu ārējām un iekšējām malām, burzīt ar kāju pirkstiem lakatu.

7. Veikt pēdu pašmasāžu un asinsvadu treniņam palutināt tās ar kontrastvanniņu.

KONSULTĒJUSI MEDICĪNAS SABIEDRĪBAS “ARS” TERAPEITE SANDRA ČERNIŠOVA

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. Man bija līdzīgas sūdzības. Esmu aktīva meiča – sportoju, ēdu tipa pareizi, bet krampji parādījās pēkšņi un negaidot. Sevišķi kāju pēdās un kāju ikros. Visbiežāk tas liecina par magnija trūkumu. Padzēru mēnesi Magni B6. Neko nejutu, aptiekā teica – esot jālieto vismaz 3 mēneši. Bet tas gan man likās ilgi un efekts caur aknām. Sāku interesēties alternatīvas. Man ieteica sporta zālē fitnesa trenerīte aiziet uz Floutingu, tur magnijā ir jāguļ un pēc seansa organisms sasūc magniju uzreiz tik cik vajag. Rīgā ir atrodams viesnīcā uz Brīvības gatves, neatceros nosaukumu, pie VEF. Nopirku pie viņiem magnija sāli. Taisu vanniņas kājām – krampjus tiešām nerauj vairs! Un nav jādzer tabletes tik ilgi. Noskaidroju – seansa cena 50 euro par reizi. Ab lētāki. Gribēju uzzināt- vai nav kāds mēģinājis??? Gribu dikti pamēģināt – tas būtu efekts visiem muskuļiem cik domāju? Padalaties ar info !

  2. Kāja, neņemot vērā šausmīgās sāpes jāizstiepj, stiepjot uz priekšu papēdi. Vai arī jānostājas uz pirkstgaliem, kas arī sāpēs, bet krampji mitēsies.

  3. Nu galīgi neder pacelt uz augšu! Tieši otrādi – ja guļot sarauj krampis, tūlīt mudīgi jāpiespiež sevi pacelties sēdus un kāju jānolaiž pie grīdas. Muskuļi atbrīvosies un sāpes pāries. Pēc tam var viegli pamasēt.

Draugiem Facebook Twitter Google+