Kultūra
Mūzika

Atkarot “nopietnajai mūzikai” tiesības uz smiekliem. LNSO pievēršas Šostakovičam0


Bulgāru pianiste Plamena Mangova.
Bulgāru pianiste Plamena Mangova.
Foto: Marco Borggreve

Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO) gada pirmo mēnesi noslēgs 25. janvārī plkst. 19 ar cikla “Meistari un meistardarbi” otro koncertu “Šostakovičs – jokdaris un vizionārs”, informē LNSO.

Kopā ar LNSO un Andri Pogu uzstāsies spožā bulgāru pianiste Plamena Mangova un viens no izcilākajiem Latvijas trompetistiem Jānis Porietis.

Viens no ievērojamākajiem 20. gadsimta simfoniķiem Dmitrijs Šostakovičs tiek dēvēts par laikmeta muzikālo sirdsapziņu, traģisko notikumu atspoguļotāju un krievu laikmetīgās mūzikas klasiķi. Viņu mēdz saukt par 20. gadsimta Bēthovenu. Šostakoviča dzīve un māksla savā ziņā bija varoņdarbs, strādājot gaisotnē, ko caurauda komunistiskā režīma ideoloģijas žņaugi. Taču vismaz jaunībā komponists gribēja arī nest cilvēkiem prieku.

“Vēlos tā sauktajai “nopietnajai mūzikai” atkarot tiesības uz smiekliem. Kad simfoniskās mūzikas koncertā klausītājs skaļi smejas, mani tas nebūt nešokē, gluži pretēji – iepriecina,” tā 1933. gadā izdevumam “Padomju Māksla” teicis Šostakovičs.

Bulgāru pianiste Plamena Mangova ir soliste ar iespaidīgu karjeru. 2007. gadā viņa ieguva otro vietu karalienes Elizabetes konkursā Briselē. Mangova uzstājusies Berlīnes filharmonijā, Tokijas Suntory Hall, Vašingtonas Kennedy Center un Amsterdamas Karaliskajā Concertgebouw, viņa muzicējusi ar BBC Philharmonic, English Chamber Orchestra, Sinfonia Varsovia, Beļģijas Nacionālo orķestri, Čaikovska Lielo simfonisko orķestri, Luksemburgas, Drēzdenes, Lježas, Tokijas un Sanktpēterburgas filharmoniskajiem orķestriem.

LNSO trompešu grupas koncertmeistars Jānis Porietis ir daudzkārtējs vietēja un starptautiska mēroga konkursu laureāts, LNSO trompešu grupas koncertmeistars, bieži muzicē dažādos kameransambļos un sadarbojas ar vadošajiem Latvijas solistiem un koriem.

Studiju laikā aktīvi darbojās fakultātes metālpūšamo instrumentu kvintetā KBQ (Kansas Brass Quintet). Gan kā solists, gan kā pirmā trompete muzicēja universitātes simfoniskajā un pūtēju orķestrī. Ar šiem kolektīviem tika ierakstīti trīs albumi skaņu ierakstu namā Naxos; Jānis arī koncertēja Ņujorkas Carnegie Hall, kur par trompetes solo izpelnījās īpašu uzmanību un slavinošu atsauksmi no The New York Times. Neraugoties uz kārdinošiem darba piedāvājumiem Amerikā un Ķīnā, Jānis atgriezās Latvijā, lai muzicētu, strādātu par pedagogu un profesionāli fotografētu.

LA.lv