Mobilā versija
-1.6°C
Antonija, Anta, Dzirkstīte
Trešdiena, 7. decembris, 2016
2. aprīlis, 2014
Drukāt

Atklāj 1. Rīgas bilžu grāmatu kvadriennāli “Attēlu stāsts”

Foto: LETAFoto: LETA

Beļģu bērnu grāmatu māksliniece un rakstniece Kitija Krauzere.

Ar plašu konferenci “Pasaule bilžu grāmatā” 2. aprīlī, bērnu rakstnieka Hansa Kristiana Andersena dzimšanas dienā, ko tādēļ pasaulē atzīmē arī kā Starptautisko bērnu grāmatu dienu, ievadīta pirmā Rīgas bilžu grāmatu kvadriennāle “Attēlu stāsts”.

Bērnu literatūrai un grāmatu mākslai veltītā konference apvieno Baltijas jūras reģiona valstis, pulcējot Rīgā vizuālās kultūras speciālistus un grāmatu māksliniekus no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Polijas, Vācijas, Krievijas, Šveices, Beļģijas un Dānijas.

Konferenci ievadīja Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) direktora Andra Vilka, nodibinājuma Rīga A014 direktores Diānas Čivles uzrunas. ar priekšlasījumu par savu daiļrades metodi konferencē piedalījās divas nozīmīgas bērnu grāmatu autores – beļģu māksliniece un rakstniece Kitija Krauzere (viņas darbi “Skrību, skrābu, tvīt, plunkš!” un “Ezera Annija” izdoti arī latviski) un vācu māksliniece un rakstniece Juta Bauere.

Abas bija vienisprātis par vairākām lietām: bērnu grāmatā ļoti svarīgas ir emocijas – prieks, mīlestība, arī dusmas, viss, kas cilvēkam piemīt, – koncentrēšanās, kā arī tas, ka zīmēts tiek ar reālu, fizisku zīmuli, pildspalvu vai otu uz reālas papīra lapas, nevis tikai datorā. Kitija Krauzere atgādināja, ka arī bērniem pašiem ir ļoti svarīgi zīmēt ar roku uz papīra, jo kustības, ko roka veic, ierosina runas un uztveres centrus daudz efektīvāk nekā klabināšana uz taustiņiem.

Runājot par to, kā grāmatas top, Kitija Krauzere sacīja, ka tikpat kā nekad nezina, ar ko stāsts beigsies: “Reiz es izdomāju stāstu par nāvi – viņa bija tik vientuļa, jo neviens negribēja viņu sastapt, – bet nezināju, kā stāsts beigsies. Tad pastāstīju to dēlam, viņš bija sajūsmā, un nobeigums bija rokā. Nobeigums ir ļoti svarīgs, gluži kā rokturi somai, un tajā jābūt arī kādam negaidītības elementam.”

Vienlaikus rakstniece uzsvēra, ka viņa sižetus savām grāmatām neizdomā: “Stāsti jau eksistē, es tikai tos izstāstu. Paraugoties pagātnē, ir pārsteidzoši, kā sižeti atgriežas atkal un atkal, un atkal.”

Konferences programmā bija iekļautas arī radošās darbnīcas pie Kitijas Krauzeres, Jutas Baueres, kā arī Gizelas Kalovas un Mladlena Jandrlika.

Konferences noslēgumā oficiāli atklāta pirmā bērnu grāmatu ilustrāciju kvadriennāle “Attēlu stāsts” – pagaidām, tā kā jaunā Nacionālās bibliotēkas ēka vēl aizvien nav pieņemta ekspluatācijā, tikai virtuāli. LNB sabiedrisko attiecību speciālists Augusts Zilberts pastāstīja, ka nedēļas otrajā pusē “Attēlu stāstu” būs iespējams aplūkot virtuālā ekspozīcijā LNB portālā, bet nākamajā nedēļā – arī LNB Centrālās ēkas (Kr. Barona ielā 14) skatlogā.

Pievienot komentāru

Jaunajā "Oņeginā" nav "fašistu" un "mūsējo". Pilnā saruna ar Rubiķi un KalniņuDiriģents Ainārs Rubiķis un režisore Rēzija Kalniņa operā "Jevgeņijs Oņegins" aicinās uz "romantikas, ilūziju un realitātes cīņu". Kā viņu redzējums atšķirsies no Andreja Žagara iestudējuma 2010. gadā?
Draugiem Facebook Twitter Google+