Atklāts biznesa inovāciju kods. Vai glābiņš uzņēmējiem? 0

Latvijas Universitātes (LU) zinātnieki ir atklājuši veiksmīgu inovāciju kodu – algoritmu, portālu “LA.lv” informēja LU pārstāvji.

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 7
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
SVF: Krievijas ekonomika augs straujāk par visām pasaules attīstītajām ekonomikām
Lasīt citas ziņas

Piecu gadu laikā, analizējot vairāk nekā 120 inovāciju izveides metodikas un vairāk nekā 1000 tirgū komerciāli veiksmīgas inovācijas, LU zinātnieki ir izstrādājuši algoritmu, kas sastāv no 18 pamatvienībām.

LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes profesore Anda Batraga norādīja, ka uzņēmējdarbības vidē valda uzskats, ka inovāciju izveide uzņēmumam ir dārga, nedroša un laikietilpīga.

CITI ŠOBRĪD LASA

Uzskats ir patiess, ja uzņēmums paļaujas uz veiksmi, intuīciju un darbinieku ģenialitāti, atzīmē Batraga.

Taču LU zinātnieki ir atklājuši, ka komerciāli veiksmīgu inovāciju tirgū var izrēķināt, balstoties uz tirgus vēsturiskajām likumsakarībām. Vairāku gadu garumā padziļināti analizējot komerciāli veiksmīgas inovācijas, ir atklāti veiksmīgu inovāciju vienojošie elementi.

Apzinot vēsturiski komerciāli veiksmīgāko inovāciju ietekmējošos faktorus un to veidojošo tirgus dinamiku, ir iespējams prognozēt nākotnē perspektīvākās inovācijas.

Pētījumā ir atklāts, ka veiksmīgu inovāciju pamatā ir 18 izveides pamatvienības. Šīs pamatvienības ir apkopotas unikālā teorētiskā inovāciju iespēju identificēšanas matricā “InnoMatrix”, kas palīdz metodiski noteikt perspektīvākās inovāciju iespējas.

Matricas “InnoMatrix” galvenā pievienotā vērtība praktiskai uzņēmējdarbībai ir spēja prognozēt komerciāli veiksmīgu inovāciju virzienus, identificējot jau pavisam konkrētu inovāciju idejas.

Lai šo hipotēzi pierādītu praktiski, LU ir sākusi sadarbību ar Latvijas uzņēmumiem, kuri ir gatavi matricas “InnoMatrix” ģenerētās inovācijas ieviest tirgū.

Jaunā inovāciju izveides matrica ir devusi jaunas inovāciju idejas gan biznesa uzsācējiem, gan jau tirgū iecienītiem zīmoliem, sniedzot jaunas perspektīvas biznesa izaugsmei.

Iespēja pilnvērtīgi novērtēt matricas jaunradītos rezultātus praksē būs pēc zināma laika, kad inovatīvie produkti parādīsies tirgos.

Reklāma
Reklāma

“InnoMatrix” praktiskais pienesums Latvijas uzņēmējdarbībai var būt nozīmīgs, veicinot uz zināšanām balstītu inovāciju izveidi.

Profesore Batraga uzsvēra, ka viens no ekonomisko un vadības zinātņu institūciju uzdevumiem ir nodrošināt uzņēmējdarbības videi un lēmumpieņēmējiem pētījumos izsvērtu informāciju par ekonomiskajiem, sociālajiem un demogrāfiskajiem procesiem.

“Izstrādātais inovāciju izveides modelis palīdzēs veicināt inovāciju izveidi Latvijas uzņēmējdarbības vidē tieši maziem un vidējiem uzņēmumiem, palielinot un veicinot to starptautisko konkurētspēju,” prognozēja Batraga.

LU pārstāvji informēja, ka iegūtie pētījuma rezultāti ir publicēti prestižajā starptautiskajā datu bāzē “SpringerLink” un prezentēti starptautiskā zinātniskajā konferencē ASV “International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics – AHFE 2018”, kur izraisīja plašu zinātnieku interesi.

Turpmākie pētījumi paredz ne tikai turpmāku padziļinātu matricas aprobāciju aktuālā uzņēmējdarbības vidē, bet arī turpināt pētījumus industriālo tirgu vidēs.

Pētījuma autori – Anda Batraga, Jeļena Šalkovska, Līga Brasliņa, Aija Legzdiņa un Henrijs Kaļķis – plāno turpināt izstrādāt un aprobēt šo jauniegūto matricu “InnoMatrix” ne tikai Latvijas, bet arī starptautiskā kontekstā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.