Mobilā versija
-0.5°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Pirmdiena, 11. decembris, 2017
26. septembris, 2017
Drukāt

Atminēta senēģiptiešu piramīdu būves mīkla (10)

Foto: LETA/AFPFoto: LETA/AFP

Senēģiptiešu papirusu atšifrējumi un Gīzas līdzenuma kartēšana zinātniekiem palīdzējusi atšķetināt gadsimtiem seno noslēpumu, kādā veidā senajiem ēģiptiešiem izdevās piramīdu būvei domātos, ap 2,5 tonnu smagos kaļkakmens un granīta blokus transportēt simtiem kilometru tālu no akmeņlauztuvēm līdz kapeņu būves vietai. Pētnieku grupa amerikāņu arheologa Marka Lēnera vadībā noskaidrojusi, ka tas noticis ar īpaši izbūvētas kanālu sistēmas palīdzību.

Faraona Hufu jeb Heopsa piramīda Gīzas līdzenumā, Lībijas tuksnesī tika celta ap 2600 gadu p.m.ē., tātad pirms teju 5000 gadiem. Līdz pat viduslaikiem tā bija lielākā cilvēka roku darinātā būve uz Zemes. Arheologi jau agrāk bija noskaidrojuši, ka Heopsa piramīdas iekšpuses kapeņu izbūvei domātie granīta bluķi atgādāti uz Gīzu no aptuveni 800 km tālās Asuānas, savukārt kaļķakmens bluķi – no aptuveni 10 km tālās Turas. Gigantiskās būves celšanā patērēto bloku kopsvars sasniedz 170 tūkstošus tonnu.

Līdz šim tika izvirzītas dažādas hipotēzes par metodēm kā materiāls transportēts. “Mēs esam esam iezīmējuši centrālo kanālu tīklu, kas bija primārais materiālu piegādes ceļš uz Gīzas līdzenumu,” presei pavēstījis arheologs Lēners, kurš jau vairākus gadus strādā pie Gīzas līdzenuma kartēšanas projekta. Savukārt nesen izrakumos Sarkanās jūras krastā pie Vādialdžarfas ostas atrastā papirusa atšifrējums atklāj, kam šie kanāli bijuši domāti.

Papirusu rakstījis faraona Hufu piramīdas celšanā iesaistītais darbu vadītājs vārdā Merers. Viņa uzraudzībā strādāja 40 kvalificēti speciālisti. Merers detalizēti aprakstījis, kādā veidā bluķus pārved uz Gīzu. Tūkstošiem strādnieku nodarbojās ar bloku novietošanu uz vairākām, ar virvēm kopā sasietām koka laivām. Tās devās tālāk pa Nīlu un īpaši šim nolūkam izraktu kanālu sistēmu, kuras galapunkts bija pagaidu osta būvējamās piramīdas pakājē. Ierēdnis papirusā dižojas, ka viņa vīri mainījuši zemes reljefu, būvējuši milzīgus dambjus, lai novadītu Nīlas ūdeņus kanālos. Merera papiruss ir pirmā vēsturnieku rokās nonākusī rakstveida liecība par piramīdu būvi.

Pievienot komentāru

Komentāri (10)

  1. Smieties vai raudāt. To, ka akmeņus piegādāja pa ūdens ceļu no vairākus simtus km attāluma mācīja vēl psrs laikos vēstures stundās. Šajā rakstā un toreiz psrs mācību grāmatā nekas netika minēts, kā tad senatnē tos bluķus dabūja laivās, no laivām ārā un kā tad uzstiepa piramīdā.

  2. pamēģiniet kaut 500 kg. smagu akmeni uzcelts bez celamkrāna uzlikt sasietu laivu čupiņai un tad to pavilkt pa kādu kanālu kaut 8km.,nevis 800km.

  3. Galīgas muļķības!!!

  4. Izlasot rakstu un komentaarus gribas izdariit vienu pieziimi! Ja mees nezinaam patiesiibu, tad kaapeec shii nevar buut viena no teorijaam? Nevajag sho uztvert, kaa vieniigo patiesiibu. Zinaatnieki interesanti ar savaamteorijaam vien. Zhurnalists jau tik pastaasta un paartulko mums … 🙂

  5. Vajag palasīt nopietnu literatūru par seno civilizāciju tehnoloģiju attīstību, tad negribēsies tik murgainus rakstus publicēt!

  6. Viestur, lūdzu novelc skafandru!
    Blakus slejā – atmaskojums viltus ziņām!
    Šis raksts – arī nepārprotama demagoģija!
    Pārbaudi informāciju vismaz kaut kā!

    • Tādā gadījumā “skafandrā” ir visi Newsweek, Independenti, Gulf News utt. Turklāt joprojām. Vienīgi (acīmredzot daudzu komentētāju iecienītais) viedais Sputņiks raksta šādi: However, preeminent Egyptian archeologist Zahi Hawass says there is nothing new about this ‘discovery’. Speaking to Arabic newspaper Al-Sharq al-Awsat, the expert said that archeologists have known about how the ancients had transported the stone blocks for some time. Tātad izskaidrojiet, par ko ņemšanās.

  7. Kā tad…

Sinagoga Zviedrijā apmētāta ar degošiem priekšmetiemJauniešu grupa maskās sestdienas vakarā apmētāja ar degošiem priekšmetiem sinagogu Zviedrijas pilsētā Gēteborgā, ziņoja vietējie mediji.
Draugiem Facebook Twitter Google+