Ekonomika
Nauda

Vīrs nonācis ātro kredītu gūstā. Kā izkulties no 10 000 eiro liela parāda? 4


Foto – Shutterstock
Foto – Shutterstock
Foto – Shutterstock

Vīrs nevarēja laikā atmaksāt kredītu bankā. Lai norēķinātos, paņēma ātro kredītu, bet tas situāciju neglāba, pēc tam atkal nākamo, un tālāk jau viss aizvēlās kā lavīna. Tagad viņam jāatdod gandrīz 10 000 eiro. Mums ir četri mazi bērni, un es algotu darbu nestrādāju. Ko darīt? ANITA OGRES NOVADĀ

Cilvēks nonācis ātro kredītu gūstā. Dažādām kompānijām viņš ir parādā nepilnus 3000 eiro, bet oficiālie ienākumi ir aptuveni 100 eiro mēnesī. Ir apzvanītas vairākas kompānijas par kredītu apvienošanu, bet ar tik maziem ienākumiem diemžēl nekā… Kā rīkoties, kur vērsties? VIJA VALMIERĀ

Padomdevēja un starpnieka lomā

Ja paši ar naudas lietām vairs netiekam galā, jāmeklē gudri padomdevēji. Viena no iespējām – Latvijas Komercbanku asociācijas paspārnē izveidotais neatkarīgais Konsultāciju un mediācijas centrs, kas sola palīdzēt tiem, kam ir grūtības nokārtot kredītsaistības vai izveidojušās nesaskaņas ar banku. Būtiski, ka konsultācijas ir bez maksas.

Stāsta centra konsultante Diāna Kvedere: – Lai gan strādājam tikai četrus mēnešus, esam jau sapratuši galvenās problēmas, kas uztrauc mūsu klientus. Pārsvarā tie ir kredīti Latvijas komercbankās, ko cilvēki dažādu iemeslu dēļ nav varējuši samaksāt, arī komunikācija ar bankām nav devusi rezultātus. Pieredze rāda, ka kredītu ņēmējiem problēmas sagādā vairākas parādsaistības, kam nepieciešams risinājums, piemēram, ņemti ātrie kredīti, lai dzēstu galvenās parādsaistības, nepadomājot, ka visi kredīti kādreiz tik un tā būs jāatdod un pro­blēmas nekur nepazudīs.

Konsultāciju un mediācijas centrs palīdz klientiem atrast ceļu uz bankām un iesaka veidus, kā labāk risināt kredītu maksājumu problēmas.

Tiek sniegtas konsultācijas par aktuālākajiem restrukturizācijas risinājumiem bankās, piedāvāti saziņas veidi ar šādiem banku speciālistiem un nodrošināti mediācijas pakalpojumi (ja komunikācija ar banku ilgstoši nav rezultatīva). Atgādinām, ka mediators vada sarunu starp iesaistītajām pusēm, rosinot meklēt abiem pieņemamus risinājumus un vienoties.

Daži risinājumu varianti

Ja cilvēks patiesi vēlas tikt galā ar kredītsaistībām, risinājumu var atrast, lai gan tas ne vienmēr būs patīkams, uzskata Diāna Kvedere. Viņa iesaka: ja kredīti nav ņemti komercbankās, var vērsties Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijā (agrāk – Nebanku kredītdevēju asociācija), kas piedāvā apvienot asociācijas biedru izsniegtos kredītus (atsevišķi neviena kredītu kompānija ar to nenodarbojas). Klients, piemēram, var vienoties par parādsaistību kārtošanas termiņu (līdz 36 mēnešiem), nosakot savām finansiālajām iespējām maksimāli piemērotāko maksājumu, savukārt asociācija iemaksas sadala starp kreditoriem.

Ātro kredītu izsniedzēju mūsu valstī netrūkst. Ja kredītu ņemšana jau kļuvusi par sava veida atkarību, var lūgt sevi pievienot klientu sarakstam, kuriem jaunus kredītus vairs neizsniedz. Kredītņēmējam tad jāraksta iesniegums, cik gadu viņu iekļaut šajā sarakstā. Arī tas ir veids, kā apturēt vēlmi nemitīgi aizņemties. Ātro kredītu kompānijas, kas piedāvā nelielus kredītus (līdz 400 eiro), diemžēl izsniedz šādas summas, neprasot un nemeklējot apliecinājumu, vai cilvēks varēs kredītu atmaksāt. Kredītus reizēm dabū pat personas bez regulāriem ienākumiem.

Bankās gan parasti pārliecinās par klienta maksātspēju – visa informācija ir redzama kredītreģistrā. Ja radusies problēma, var mainīt kredīta termiņus, pilnīgi vai daļēji atlikt maksājumu, vienas bankas ietvaros apvienot vairākus kredītus. Jāņem vērā, ka hipotekārajiem kredītiem atmaksas termiņi parasti ir garāki un atšķiras arī procentu likmes. Tāpēc jau speciālisti to visu izvērtē un iesaka labāko risinājumu.

Sarežģītāk ir, ja iesaistītas trešās personas. Piemēram, vecāki, ieķīlājot savu vienīgo īpašumu – māju, galvo par bērna ņemto kredītu, bet viņš, rodoties problēmām ar kredīta maksājumiem, ne tik vien neliekas zinis, bet pat pamet valsti, kredīta jūgu atstājot uz vecāku pleciem. Ja nekustamā īpašuma izsole parāda dēļ jau izsludināta, procesu pagriezt atpakaļ parasti vairs nav iespējams. Izeja no šādām situācijām nav vienkārša, taču risinājumi tik un tā jāmeklē (piemēram, iespējama labprātīga īpašuma pārdošana, iznomāšana vai mainīšana uz mazāku īpašumu).

Ko dara mediators

– Ja klientam rodas problēmas, bez kavēšanās jāvēršas pie bankas pārstāvjiem. Taču klienti baidās un pat cenšas maksimāli ilgi to slēpt. Esmu pamanījusi, ka ar naudas lietām nereti ir tāpat kā ar veselību – mēs to uztveram kā ļoti privātu, personīgu jautājumu, tāpēc nevēlamies atklāti runāt. Brīdī, kad uz finanšu lietām skatāmies ar emocijām, grūti nonākt pie kopsaucēja, – secina Diāna Kvedere.

Ja traucē emocijas vai šķiet, ka bankā neuzklausa nekādus argumentus, iespējams, var palīdzēt mediators. Centrs piesaista sertificētu mediatoru biedrības pārstāvjus. Protams, mediators klienta vietā parādus nemaksā, toties motivē viņu runāt ar bankas pārstāvi un atrast abām pusēm pieņemamu risinājumu.

LA.lv