Mobilā versija
-2.8°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
12. marts, 2012
Drukāt

Ātrumu naudas sodu palielināšanu saista ar fotoradaru uzstādītāja interesēm

fotoradars4

Bez plašas rezonanses sabiedrībā tiek virzīta iecere palielināt naudas sodus par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, taču ierosinājumu pavada aizdomu ēna, ka sodi tiek palielināti kompānijas “Vitronic” interesēs, kas uz Latvijas ceļiem plāno uzstādīt 160 fotoradarus, svētdien vēsta Latvijas Televīzijas raidījums “De facto”.

Raidījums norāda, ka vērienīgo fotoradaru projektu aizdomu ēna pavada jau kopš tā uzsākšanas brīža. Aiz reklāmas stendiem, sniega kaudzēm vai tiltu balstiem aizslēptas ierīces un soda kvītis, kurās fiksēts pārkāpums jau no pirmā pārsniegtā kilometra – tas viss iedzīvotājos radīja aizdomas, ka 160 fotoradaru uzstādīšana uz Latvijas ceļiem būs līdzeklis ne tik daudz satiksmes drošībai, cik privātā fotoradaru ieviesēja kabatas pildīšanai. Lai šīs aizdomas mazinātu, Saeimā nonāca likuma labojumi, kas paredz – turpmāk ātrumu pārsniedzot līdz 10 kilometriem stundā, naudas sodu vairs nepiemēros, tā vietā iztiekot vien ar brīdinājumu. Tas nozīmē, ka fotoradari pārkāpumus fiksēs tikai tad, ja ātrums pārsniegts par vismaz 11 kilometriem stundā.

Ieceri šonedēļ sāka skatīt Saeimas Juridiskā komisija un turpinās to darīt arī nākamnedēļ, jo līdz ar sākotnējiem likuma labojumiem Valsts policija negaidīti iesniegusi priekšlikumus, kas pēc būtības paredz naudas sodus par ātruma pārsniegšanu padarīt daudz bargākus. Piemēram, ja sākotnēji likumā plānoja noteikt, ka, vieglajam auto, ārpus apdzīvotām vietām pārsniedzot braukšanas ātrumu robežās no 11 līdz 20 kilometriem stundā, sods būtu vai nu brīdinājums vai pieci lati, nākamajā pārkāpuma grupā – 20, un braucot vēl ātrāk attiecīgi 40 un 60 lati, tad policijas iecere paredz naudas sodus katrā grupā celt par 10 latiem, turklāt brīdinājums kā sods būtu iespējams vien, ātrumu pārsniedzot līdz 10 kilometriem stundā.

“Pēc būtības tas slēpti palielina atļauto braukšanas ātrumu par plus desmit km stundā, kas, protams, aiz sevis velk nākošo problēmu, ka mūsu valstī palielinās atļautais braukšanas ātrums. Tas nepavisam nav labi, ja mums palielinās vidējais braukšanas ātrums, mēs varam zaudēt cilvēku dzīvības,” tā sodu palielināšanu skaidro policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš.

Raidījums gan norāda, ka pastāv iespēja, ka sodu celšanai ir cits izskaidrojums un tas saistāms ar fotoradaru uzstādītāju “Vitronic” interesēm. Proti, Zivtiņš neslēpj, ka aptuveni 90% gadījumu braukšanas ātrums tiek pārsniegts robežās līdz 10 kilometriem stundā. Ja šādus pārkāpumus fotoradari vairs nefiksēs, visticamākais būtiski samazināsies to uzstādītāju peļņa. Un lai tā nenotiktu, tagad iespējams tiek piedāvāts sodus palielināt.

Zivtiņš gan to noliedz: “Mēs nedrīkstam skatīties uz to, kurš tad tur pelnīs, kurš nepelnīs, tādu situāciju nedrīkst pieļaut. Mums ir svarīgi – ir izglābtas cilvēku dzīvības vai nav izglābtas cilvēku dzīvības, ja galvenais slepkava ir ātrums, pie ātruma neesam ķērušies gandrīz desmit gadus.”

Taču sodu palielināšanā “Vitronic” gan varētu būt pat ļoti ieinteresēts, norāda raidījums. Līgumā ar policiju noteikts, ka radaru uzstādīšana privātajam partnerim izmaksās vairāk nekā 11 miljonus latu, jau šogad soda naudās valsts bija iecerējusi saņemt nepilnus piecus miljonus latu. Bet realitāte paša “Vitronic” dēļ izrādījusies skaudrāka – joprojām nav uzstādīts neviens stacionārais fotoradars, vien saskaņoti pirmie projekti. Turklāt par jauno radaru fiksētajiem pārkāpumiem protokolos piespriestas soda naudas 490 tūkstošu latu apmērā – proti, plānu izpilde gaužām atpaliek.

Auto žurnālists Pauls Timrots uzskata, ka pašreiz nebūtu īstais brīdis palielināt sodus, jo tas atkal radītu kārtējās aizdomas par fotoradaru uzstādīšanas mērķi.

Nogaidīt ar sodu celšanu iesaka arī Ceļu satiksmes drošības direkcija, kuras Juridiskās daļas priekšnieks Jānis Golubevs norāda: “Par soda palielināšanu būtu jārunā, pavērtējot šo jautājumu vēlāk, uz rudeni, ja sistēma būtu nostrādājusi kādu pusgadu jeb gadu. Šobrīd, jau ieviešot fotoradarus, redzams, ka satiksme jau ir palēninājusies.”

Kādus papildus argumentus vilks laukā sodu celšanas atbalstītāji, varēs uzzināt nākamtrešdien, kad Saeimas Juridiskā komisija skatīs piedāvājumus. Tikmēr kā ūdeni mutē ieņēmis ir fotoradaru uzstādītājs “Vitronic”. Uzņēmuma padomes loceklis Sergejs Borisovs raidījumam atteicies komentēt iespējamās izmaiņas soda naudās, sakot, ka “tie taču ir tikai avīžu virsraksti”, un par Saeimas iespējamajiem lēmumiem izlicies neinformēts.

Pievienot komentāru

Radīts paroļu ģenerators, kuru hakeri nevarēs uzlauzt (2)Firma "Everykey", ko atbalstījis pats antivīrusu kompānijas "McAfee" dibinātājs Džons Makafī, izstrādājusi īpašu maziņu ierīci, kura ģenerē jaunu un drošu paroli ikreiz, kad vēlaties ienākt vienā no saviem interneta vietņu profiliem.
Ja gribi tilpumu. "LA" vērtē "Opel Zafira""Opel Zafira" tika prezentēta 1999. gadā un kopš tā laika ir toņa noteicēja septiņvietīgo kompaktvenu klasē. Pavisam šo gadu laikā saražots vairāk nekā 2,7 miljoni dažādu paaudžu Zafira automobiļu.
Vai Latvijas neceļu nākotne? (1)Par gada auto nominēt pikapu? Uz tādu izlēcienu žūrija nez vai būs spējīga
Draugiem Facebook Twitter Google+