Reklāmfoto

Augstā mode no kara uz mieru
 0

“No kara uz mieru. 1940. – 1950. gadu mode” ir krievu modes vēsturnieka Aleksandra Vasiļjeva piektā ekskluzīvā augstās modes apģērbu kolekcijas izstāde Latvijā, kas, tāpat kā līdzšinējās izstādes, Rīgā piedzīvos tās “pirmizrādi”. Izstāde Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā atvērta līdz 29. septembrim.


Reklāma
Reklāma

 

Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 63
Kāda būs Ukraina 5-10 gadus pēc kara? Zelenskis aicina nefantazēt, bet divas lietas viņš apsola
Veselam
Zinātnieki atklājuši iemeslu, kas varētu izskaidrot gados jaunu cilvēku biežo saslimstību ar vēzi
Lasīt citas ziņas

“Arī šī izstāde tādā kontekstā un saturā, kādu jūs to varat aplūkot, ir absolūta pasaules pirmizrāde,” atklājot izstādi, sacīja Vasiļjevs, kurš līdz šim Rīgā eksponējis gan savu jūgendstila modes kolekciju, gan izstādi “No mini līdz maksi”, kā arī “Art Deco stils – starpkaru perioda mode” un Viktorijas laikmeta modes paraugus.

Latvijā un daudzviet Eiropā publikas un modes pasaulē iecienītais, ekstravagantais modes vēsturnieks uzsver – šajā reizē izstādes tēma ārkārtīgi interesanta un pat satraucoša. Tajā atspoguļoti divi laikmeti – kara un pēckara periods, kuros krasi mainās sievietes tēls. Šajā reizē uzmanības centrā ir viens no cilvēces vēstures jaunāko laiku dramatiskākajiem periodiem – Otrais pasaules karš, kas noveda pie lielām sagrāvēm, kodolieroču izraisītām kataklizmām un pārmaiņām politiskajā kartē, kam sekoja nosacīta miera periods un demogrāfiskais sprādziens jeb “baby boom”, ko pavadīja pēckara ekonomikas plauksme Rietumeiropā un Amerikā.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Jo mazāk vīriešu apkārt, jo radošāka kļūst sieviešu mode – viņām nepieciešams pastiprināti pievērst uzmanību, bet kara laikā tas ir ļoti, ļoti grūti,” kara un pēckara periodu raksturo pieredzējušais modes erudīts, atzīmējot, ka tolaik par spēcīgāko sieviešu ieroci mīlas frontē kļuvusi sarkanā lūpu krāsa.

Kara laika bēdas piespieda sievietes pieņemt jaunu vizuālo tēlu un pāriet pie praktiskāka un savā ziņā vīrišķīgāka apģērba. Militārais stils, kas modes dāmu garderobē pastiprināti ieviesās, sākot no 1939. gada, izpaudās dažādos apģērba elementos. No kara laika perioda izstādē eksponēti to modes namu darinājumi, kam izdevās izdzīvot Parīzes okupācijas laikā – darbi no 40. gadu populārāko aktrišu garderobēm.

Pēckara periods nāca ar gluži pretējām, sievišķīgām vēsmām. Modes nami kultivēja pievilcīgu sievišķīgu sievietes figūru kā uzplaukušu ziedu, kas savukārt ļoti patika vīriešiem un veicināja dzimstības uzplaukumu. Izstādē aplūkojams liels aksesuāru skaits – greznas, ziediem rotātas mazas cepurītes “bibi”, saulesbrilles “kaķa acs”, plastmasas dizaina somiņas un kurpes uz ļoti augstiem un tieviem papēžiem.

Vasiļjeva sieviešu modes kolekcijas vienmēr ir ne tikai krāšņs atskats modes vēsturē, tās vienmēr ir kas vairāk – viņaprāt, augstā mode vienmēr bijusi vēstures spogulis – visi politiskās, ekonomiskās, kultūras dzīves notikumi uz zemes, sociālie satricinājumi un kari spoži atspoguļojās tā laika modē.

Pat ja nemēdzat sekot modes tendencēm, izstāde “No kara uz mieru. 1940. –1950. gadu mode” ne tikai ļaus priecēt acis, bet arī sniegs vērtīgu materiālu pārdomām, kā arī ļaus baudīt nostalģiju par kara un pēckara skarbajiem laimes meklējumiem tā laika mūzikas pavadījumā.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.