Foto-Anda Krauze

Auskari sevišķi izceļ sievietes skaistumu. Ogrēnietis elegantās rotas gatavo no koka 0

Koks ogrēnietim MĀRIM RIEKSTIŅAM-EIZBERGAM šķiet īpašs materiāls, bet auskari – rota, kas sevišķi izceļ sievietes skaistumu. Tāpēc viņš jau kādu laiku no eksotiskiem cēlkokiem darina atturīgi elegantus auskarus.

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Pirmie – no brieža ragiem

Izpratne par koku dabu un izmantojumu Mārim radusies, Ogres tehnikumā apgūstot būvizstrādājumu galdnieka un namdara profesiju. Taču, beidzot tehnikumu, nav bijis pārliecības, vai izvēlējies piemērotu specialitāti. Lai tiktu skaidrībā, devies peļņā uz Angliju, kur astoņus gadus darījis dažādus darbus – bijis gan sociālais darbinieks, gan strādājis bārā un dažādu ēstuvju virtuvēs. Darbs bijis, iztikšana arī, taču kaut kā pietrūcis.

CITI ŠOBRĪD LASA

– Gribēju izpausties radoši, jo man parasti galva ir ideju pilna, taču Anglijā šāda iespēja nepavērās. Tas notika, kad atgriezos Latvijā. Savā dzīvē esmu pieredzējis – ja kaut ko vēlos ar sirdi un dvēseli, tas arī notiek, – Māris atklāti stāsta.

Doma, ka varētu taisīt auskarus, viņam iešāvusies prātā gluži kā zibens spēriens no skaidrām debesīm. Atgriežoties no Anglijas, Māris sievai uzdāvinājis apjomīgus sarežģītas konfigurācijas auskarus. Dzīvesbiedrei tie ļoti patikuši, tāpēc izdomājis, ka no mežā atrastajiem brieža ragiem varētu uztaisīt kopiju. Tad kaulu zāģējis, vīlējis un pulējis, līdz tapusi oriģināla un glīta rota. – Tajā brīdī idejas, ko un kā taisīt, mani pārņēma tik blīvi, ka pat nespēju naktī gulēt, – atceras jaunais vīrietis.

Kad Māris bija noformulējis savus nodomus, izejmateriāli gluži vai paši atraduši ceļu pie viņa. Draugs, kurš nodarbojies ar jahtu būvniecību, iedevis dārgu izejmateriālu atlikumus. Tādējādi Māris ticis pie vairāku cēlkoku – palisandra, tīkkoka, melnkoka, sapeles un zebrano – atgriezumiem. Tiem visiem raksturīga cieta koksne un krāšņa tekstūra, kas rotu darināšanai ir svarīgs faktors.

– Melnkoks ir viens no cietākajiem kokiem, tāpēc dārgi maksā – aptuveni 44 000 eiro par kubikmetru. Arī palisandrs nav lēts. Nesen 4 mm biezu palisandra lameli nopirku par 25 eiro, – pieredzē dalās ogrēnietis.

Ozola un oša koksni, līmi un vēl citu nepieciešamo rotu darināšanai iegādājies SIA “Intar-sija”, kas piedāvā kokapstrādes un mēbeļu ražošanas izejvielas.

Arī nākamie – sievai

Māris atklāj, ka sievai kāzās uzdāvinājis auskarus no sava iecienītākā cēlkoka – melnkoka. Rotai izvēlējies trīsstūra formu, jo trīs viņu attiecībās esot zīmīgs skaitlis: trešajā datumā iepazinušies, bet devītajā apprecējušies. Trīsstūris ir arī Dieva zīme.

– Ar melnkoku var ļoti ērti strādāt. No tā var izgatavot ļoti smalkas detaļas, jo cietā koksne, zāģējot, vīlējot vai citādi apstrādājot, nešķeļas un neplīst. Tiešām ļoti vērtīgs materiāls! – auskaru darinātājs netaupa uzslavas.

Reklāma
Reklāma

Vispirms viņš darinājumu vizualizē galvā, tad zīmē skici, pārlūko cēlkoku atgriezumu krājumus, lai izvēlētos izdomātajiem auskariem piemērotāko klucīti, to precīzi izmēra, saliek atdurītes, lai precīzi nozāģētu auskariem nepieciešamo detaļu. Parasti tā ir tikai 3 mm plata un apmēram 3–4 cm gara. – Strādāju ar Japānā ražotu zāģi, kam ir 0,3 mm plāns asmens. Tas atšķirībā no Rietumos ražotajiem zāģiem ir jāvelk, nevis jāstumj. Griezums ir līdzens un precīzs. Tiesa, ir jāiemanās, jo materiāls ir ļoti ciets, tāpēc process ir lēns.

Koksnes virsmas apstrādei Māris izmanto dažādu frakciju smilšpapīru: pulēt sāk ar rupjāku P80 smilšpapīru, bet nobeigumā izmanto smalkāku – P500. Kad detaļas pieslīpētas līdz nepieciešamajam izmēram, tās salīmē. Iepriekš viņš lietojis PVA līmi, taču nav bijis pārliecināts, ka tā labi saturēs kopā auskaru detaļas, tāpēc izvēlējies gela līmi. Pēc tam sagatavi atkal slīpē, lai izlīdzinātu auskara plakni. Ja ir pievienota akrila detaļa, tai tīkamu matējumu var panākt ar smalkās frakcijas P500 smilšpapīru. Pulētajām detaļām rūpīgi notīra putekļus un tās apstrādā ar olīveļļu un speciālām vaska eļļām. Nobeigumā ar 1 mm diametra urbīti izurbj caurumu, kurā ieskrūvē smalku auskara kājiņas vītni.

– Darot var daudz iemācīties, – uzsver Māris, – turklāt latvieši ir ļoti radoša tauta.

Daudz vērtīgu padomu, kā veidot auskaru dizainu, saskaņot krāsas un proporcijas, rotu darinātājam devusi sieva, kura ir interjera dizainere. Viņa arī izstrādājusi auskaru zīmola “Liega Laiga” grafisko zīmi un iepakojumu.

Māris atzīst, ka, gatavojot auskarus, atgriezies pie galdniecības darbiem. Uztaisījis savam mājoklim plauktiņus, skapīšus, no vecām durvīm uzmeistarojis instrumentu lādi. Nesen izteikts piedāvājums kļūt par meistara mācekli un iesaistīties baznīcas solu atjaunošanā. Pareizās lietas vienmēr atnāk īstajā laikā un īstajā vietā, vēlreiz secina Māris, izvērtējot notikumus savā dzīvē.

Māris auskaru darināšanai izmanto:

* palisandru jeb rožkoku, kam ir gaiši rozā koksne ar skaistu šķiedru;

* tīkkoku, kam raksturīga dzelteni tonēta, eļļaina šķiedra; tā neuzsūc mitrumu un nedeformējas, tāpēc tiek izmantota jahtas klāju būvei;

* melnkoku, kas izceļas ar ļoti tumšu un cietu šķiedru, bet var būt arī pelēkie un rozā toņi;

* sapeli, kam koksnes krāsa variē no zeltainas līdz tumši sarkanīgi brūnai;

* zebrano, kam šķiedra veido dažādus rakstus – vilnīši un līkloči mijas ar taisnām svītrām.

Māris Riekstiņš-Eizbergs ne vien aizraujas ar auskaru darināšanu, bet arī kļuvis par mācekli baznīcas solu restaurētājiem.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.