Mobilā versija
Brīdinājums +13.6°C
Modris, Matīss, Mariss
Ceturtdiena, 21. septembris, 2017
19. aprīlis, 2017
Drukāt

Laukos autobusu aizstās vieglais auto (16)

VTU_karte_7

Jau šā gada nogalē vairākos maršrutos, kur autobusus reisā izmanto vien daži pasažieri, ieviesīs pilotprojektu, kas paredz sabiedriskā transporta līdzekļa pasūtīšanu vismaz 24 stundas pirms brauciena.

To paredz aizvadītajā nedēļā valsts sekretāru sanāksmē izsludinātie grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā”. Autotransporta direkcijā (ATD) teic, ka reisu pēc pieprasījuma sākotnēji kā izmēģinājumu varētu ieviest, piemēram, pierobežas maršrutos Vid­zemē (maršrutā nr. 6680 Rūjiena–Sēļi–Idus–Rūjiena un nr. 5391 Rūjiena–Sēļi–Mazsalaca–Rūjiena). Zemā sabiedriskā transporta pakalpojumu pieprasījuma dēļ reisu pēc pieprasījuma varētu ieviest arī maršrutā, kas savieno Ludzu ar Gaveikiem, Daugavpili ar Skrudalienas pagastu, Līvānus ar Mežancāniem. Eksperti viennozīmīgu atbalstu jaunajai kārtībai neparedz.

 

Taksobuss, nevis taksometrs

Šogad 14% reisu valsts dotāciju segums par izdevumiem pārsniedz 85%. Tas nozīmē, ka ik dienu tajos pārvadā ļoti maz pasažieru.

“Tomēr starp šiem reisiem nav tādu, kur ilgstoši visa maršruta garumā nepārvadātu nevienu pasažieri, bet kur pieprasījuma pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem faktiski nav tikai atsevišķos maršruta posmos,” teic ATD pārstāve Zane Plone. Latvijā sabiedriskais transports pilda sociālu funkciju, tāpēc visus reisus, kur valsts dotāciju segums pārsniedz 85%, slēgt nav iespējams, daudzviet šie reisi ir vienīgais savienojums ar novada centru, viņa uzsver.

Vairākos Latvijas pagastos sabiedriskais transports līdz novada centram nekursē ik dienu, bet tikai, piemēram, trīs reizes nedēļā, nodrošinot dažiem desmitiem iedzīvotāju, kas attiecīgajā ciemā dzīvo, iespēju nokļūt ārstniecības, valsts vai pašvaldības iestādēs. Lai saimnieciskāk tērētu naudu, iecerēts, ka šādos maršrutos sabiedriskā transporta pakalpojumus varētu sniegt, izmantojot transportu pēc pieprasījuma. “Tas nozīmē, ka reiss tiek izpildīts, ja pasažieris ir iepriekš nopircis biļeti vai sazinājies ar pārvadātāju, piesakot pakalpojumu. Turklāt sabiedrisko transportu pēc pieprasījuma atsevišķos maršrutos varētu izpildīt arī ar vieglo automobili. Būtiski, ka transports pēc pieprasījuma nebūs valsts dotēts taksometra pakalpojums, bet sabiedriskais transportlīdzeklis, kas brauktu noteiktā maršrutā, noteiktā laikā un apstātos kustību sarakstā norādītajās pieturvietās,” jauno modeli skaidro Z. Plone.

Patlaban ir izveidota kārtība, kad galvenokārt laukos dzīvojošie seniori nevar nokļūt pilsētā un atgriezties viņiem vajadzīgajā laikā. Mērsraga pašvaldība, visticamāk, ir izņēmums, kas iedzīvotājiem kopš 2011. gada piedāvā autobusiņu nokļūšanai tuvākajās pilsētās. Šā novada domes izpilddirektore Agnese Kreicberga atzīst, ka cilvēki šo iespēju izmanto aptuveni vienu reizi mēnesī. Visticamāk, šā pakalpojuma saņēmēju būs aizvien mazāk, jo Mērsragā kopš 1. marta darbojas, tiesa gan, pagaidām ierobežoti, Valsts un pašvaldību vienotais klientu apkalpošanas centrs.

 

Vēl daudz nezināmā

Pievienot komentāru

Komentāri (16)

  1. Varbūt notiks brīnums, partijas izdarīs kaut ko valstij un tomēr nedzīs cilvēkus prom no laukiem?
    Nea, partiju varai valsts un cilvēki tajā neinteresē. It kā loģiska doma, bet tā ir seku lāpīšana un tāpēc nejēdzīga.

  2. Ja , līdzīgi Igaunjai, samazinātu biļešu cenas, braucēju skaits palielinātos. Ilgtermiņā ienākumi pieaugtu.

    • ahā, cilvēki pārcelsies uz Bērsteli un sāks braukāt, ja?

      • Ne jau pārcelsies, bet, ja man VIENAI ir izdevīgāk (rēķinot iztērēto naudu un laiku) braukt uz Rīgu ar mašīnu, tad kaut kas ar sabtransa cenām nav īsti kārtībā.

  3. Vienvard sakot,jo talak,jo stulbak.Interesanti vai kads vispar doma par veciem cilvekiem?Galvenais kad tik kautko debilu izdomat.Skolas likvide,autobusus likvide,tad jau lai mus ari likvide.DEBILA VALDIBA.Savas kabatas izturitu un tad butunaudas daudz.

  4. Vai tad ceļi nebūs jāuztur? Pa sliktiem ceļiem vieglie arī nevarēs pabraukt…

  5. Patreiz un visu laiku tie autobusi dotēt sanāk dārgāk kā katru ar taksometru aizcest–Tā tas ir lai paskaita!!!!!!!

  6. Mani interesē tikai viens – 85 % lielas valsts dotācijas – kāpēc nerakstiet, cik tas miljonu ir naudas izteiksmē. Autobusi brauc tukši, vai labākajā gadījumā ar 1, 2 vai 3 cilvēkiem. Tas ir kārtējais absurds. Ko te dotēt ??? Dotējiet medicīnai tos miljonus, lai cilvēki var ārstēties, dotējiet, lai ir lētākas zāles aptiekās, bet te – atkal nelietderīgi izsviesta nauda. Nu kā tā var.

  7. biezie laucinieki tagad braukas ar takshiem!

  8. Tad kad ir iztērēti un izniekoti šausmīgi līdzekļi pasažieru pārvadājumu nozarē:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))Kur tad liks vienotu biļešu pārdošanas sistēmu???????

  9. Laukos autobusu aizstās vieglais auto… katafalks.

  10. Kamēr valdības līmenī par to spriedelēs, vairākās vietās jau šāda kārtība eksistē, kad pasažieri iepriekš piesaka transportu. Un to nodrošina privāti pārvadātāji. Bet par to zina tikai vietējie cilvēki, kam regulāri vajadzīgs šāds pakalpojums. Ja es kā iebraucējs no cita novada stāvēšu autoostā cerībā nokļūt vajadzīgajā vietā, tad man trīs dienas būs jāgaida valsts dotētais autobuss.

  11. Vai tiešām domājiet, ka visiem laukos dzīvojošajiem ir telefoni pa kuriem tos busus pasūtīt?

  12. Te nu mes esam un pec kadiem 20 gadiem no sitadas saimniekosanas bus tik dazi desmiti cilveku visaa valsti

  13. Es s’odien gaidi’ju skolas autobusu pusstundu pe’c nateikta’ laika.Tas ir mu’su vieni’gais transports uz novada centru. Ka’ ju’s doma’jat.NESAGAIDI”JU. No pas’valdi’bas puses nekad neka’das informa’cijas nav un nau bijis.Un vin’i grib .lai par vin ‘iem balso.

Vēlas oficiālu jaunuzņēmumu dienuStarptautiskā tehnoloģiju un jaunuzņēmumu konference "Digital Freedom Festival" ("DFF") šogad pulcēs apmēram 1300 jaunuzņēmumu un investoru pārstāvju.
Pasaulē
Draugiem Facebook Twitter Google+