Foto – “VTU VALMIERA”

Laukos autobusu aizstās vieglais auto 16

Jau šā gada nogalē vairākos maršrutos, kur autobusus reisā izmanto vien daži pasažieri, ieviesīs pilotprojektu, kas paredz sabiedriskā transporta līdzekļa pasūtīšanu vismaz 24 stundas pirms brauciena.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Lasīt citas ziņas

To paredz aizvadītajā nedēļā valsts sekretāru sanāksmē izsludinātie grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā”. Autotransporta direkcijā (ATD) teic, ka reisu pēc pieprasījuma sākotnēji kā izmēģinājumu varētu ieviest, piemēram, pierobežas maršrutos Vid­zemē (maršrutā nr. 6680 Rūjiena–Sēļi–Idus–Rūjiena un nr. 5391 Rūjiena–Sēļi–Mazsalaca–Rūjiena). Zemā sabiedriskā transporta pakalpojumu pieprasījuma dēļ reisu pēc pieprasījuma varētu ieviest arī maršrutā, kas savieno Ludzu ar Gaveikiem, Daugavpili ar Skrudalienas pagastu, Līvānus ar Mežancāniem. Eksperti viennozīmīgu atbalstu jaunajai kārtībai neparedz.

Taksobuss, nevis taksometrs

Šogad 14% reisu valsts dotāciju segums par izdevumiem pārsniedz 85%. Tas nozīmē, ka ik dienu tajos pārvadā ļoti maz pasažieru.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Tomēr starp šiem reisiem nav tādu, kur ilgstoši visa maršruta garumā nepārvadātu nevienu pasažieri, bet kur pieprasījuma pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem faktiski nav tikai atsevišķos maršruta posmos,” teic ATD pārstāve Zane Plone. Latvijā sabiedriskais transports pilda sociālu funkciju, tāpēc visus reisus, kur valsts dotāciju segums pārsniedz 85%, slēgt nav iespējams, daudzviet šie reisi ir vienīgais savienojums ar novada centru, viņa uzsver.

Vairākos Latvijas pagastos sabiedriskais transports līdz novada centram nekursē ik dienu, bet tikai, piemēram, trīs reizes nedēļā, nodrošinot dažiem desmitiem iedzīvotāju, kas attiecīgajā ciemā dzīvo, iespēju nokļūt ārstniecības, valsts vai pašvaldības iestādēs. Lai saimnieciskāk tērētu naudu, iecerēts, ka šādos maršrutos sabiedriskā transporta pakalpojumus varētu sniegt, izmantojot transportu pēc pieprasījuma. “Tas nozīmē, ka reiss tiek izpildīts, ja pasažieris ir iepriekš nopircis biļeti vai sazinājies ar pārvadātāju, piesakot pakalpojumu. Turklāt sabiedrisko transportu pēc pieprasījuma atsevišķos maršrutos varētu izpildīt arī ar vieglo automobili. Būtiski, ka transports pēc pieprasījuma nebūs valsts dotēts taksometra pakalpojums, bet sabiedriskais transportlīdzeklis, kas brauktu noteiktā maršrutā, noteiktā laikā un apstātos kustību sarakstā norādītajās pieturvietās,” jauno modeli skaidro Z. Plone.

Patlaban ir izveidota kārtība, kad galvenokārt laukos dzīvojošie seniori nevar nokļūt pilsētā un atgriezties viņiem vajadzīgajā laikā. Mērsraga pašvaldība, visticamāk, ir izņēmums, kas iedzīvotājiem kopš 2011. gada piedāvā autobusiņu nokļūšanai tuvākajās pilsētās. Šā novada domes izpilddirektore Agnese Kreicberga atzīst, ka cilvēki šo iespēju izmanto aptuveni vienu reizi mēnesī. Visticamāk, šā pakalpojuma saņēmēju būs aizvien mazāk, jo Mērsragā kopš 1. marta darbojas, tiesa gan, pagaidām ierobežoti, Valsts un pašvaldību vienotais klientu apkalpošanas centrs.

Vēl daudz nezināmā