Nirmals Nataradžans (no kreisās) un Sidārts Vadera. Indieši, kuri vēlas mainīt apdrošināšanas nozari.

No Singapūras, Turcijas, ASV, Sibīrijas – uz Latviju atved daudzsološus jaunuzņēmumus 5

“Gribējām nokļūt akselerācijas programmā tādā valstī, par kuru zinām pēc iespējas mazāk. Gribējām izpētīt slaveno Baltijas valstu digitālo ekosistēmu un strauji augošo jaunuzņēmumu vidi. Jūsu valdība ir parūpējusies par atbalstu inovatīvām idejām un mēs kā uzņēmēji gribējām sadarboties ar citiem reģiona jaunuzņēmumiem, lai saprastu šobrīd aktuālās finanšu tehnoloģiju nozares tendences, kā arī iepazītos ar citu jaunuzņēmumu atsvaidzinošo perspektīvu problēmu risināšanai,” tā “LA” stāsta indietis Sidārts Vadera, kura dibinātais jaunuzņēmums “PiggyMind” ir viens no tiem, kas iekļuvis Eiropas vadošajā B2B (bizness-biznesam) jaunuzņēmumu akseleratorā Igaunijā dibinātajā “Startup Wise Guys” (SWG).

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 63
Kāda būs Ukraina 5-10 gadus pēc kara? Zelenskis aicina nefantazēt, bet divas lietas viņš apsola
Veselam
Zinātnieki atklājuši iemeslu, kas varētu izskaidrot gados jaunu cilvēku biežo saslimstību ar vēzi
Lasīt citas ziņas

SWG Rīgā jau trīs nedēļas divās dažādās akselerācijas programmās 20 daudzsološus Latvijas un pasaules jaunuzņēmumus apmāca, konsultē un dod iespēju spert nākamo soli attīstībā.

Kā norāda organizatori, labākie jaunuzņēmumi atlasīti sīvā konkurencē, kopā izskatot vairāk nekā 250 jaunuzņēmumu pieteikumus. 10 no tiem uzņemti B2B programmā, bet 10 – jaunajā finanšu tehnoloģiju programmā “Wise Guys Fintech”, ko atbalsta un pie sevis uzņem “Swedbank”. Pieteikšanās procesā visaktīvākie bijuši latvieši, igauņi un ukraiņi, kam seko jaunuzņēmumi no ASV un Indijas. Līdzās 3 mēnešu intensīvai akseleratora programmai ar vairāk nekā 100 mentoriem no visas pasaules, katrs jaunuzņēmums saņem 20 000 eiro investīciju biznesa attīstībai.

Auksti sviedri apdrošinātājiem

CITI ŠOBRĪD LASA

Sidārta un otra uzņēmuma līdzīpašnieka Nirmala Nataradžana duetu droši vien var saukt par kolorītāko apvienību, kas atceļojuši uz Latviju, taču arī par vienu no pieredzējušākajām – mācījušies un strādājuši Indijā, Ķīnā un citās dienvidaustrumu Āzijas valstīs. Piemēram, Nirmals ir bijušais e-komercijas uzņēmuma “Lazada” (pavisam nesen viens no lielākajiem pasaules e-komercijas uzņēmumiem “Alibaba” investēja “Lazada” teju 1 miljardu eiro, kļūstot par 83% akciju turētāju uzņēmumā – aut.) viceprezidents tehnoloģiju jomā. Savukārt Sidārts pirms strādāšanos vairākos Āzijas uzņēmumos, ieguvis maģistra grādu Filipīnu galvaspilsētas Manilas Āzijas vadības zinību institūtā, kas ir viena no labākajām biznesa augstskolām Āzijā. “Esam droši, ka SWG mums piedāvā vienus no pieredzējušākajiem un labākajiem mentoriem, kādi vien iespējami. Par labu Eiropai un Latvijai nosvērāmies arī tāpēc, ka šeit ir lielisks IT darbaspēks, kas ir lētāks nekā Āzijā,” stāsta indietis.

“Piggymind” dēvē arī par “gaisa jaucējiem” esošajā apdrošināšanas industrijā. Uzņēmuma ideja ir klientiem nodrošināt mobilu apdrošināšanas maku. Tiklīdz klients veic kādu pirkumu, maksātā summa noapaļojas uz augšu, šo pārmaksu ieskaitot apdrošināšanas maciņā, tādā veidā visu mūžu veicot iemaksas savai apdrošināšanai. “Esam jau sākuši sarunas ar vairākām apdrošināšanas kompānijām un bankām par sadarbības iespēju. Esam pabeiguši vienu testēšanas posmu, kā rezultātā esam sapratuši pirmās kļūdas un tās izlabojuši. Mums ir ļoti ambiciozi plāni – ne tikai balvu iegūšanas vai miljonu nopelnīšanas ziņā – gribam palīdzēt mainīt cilvēku dzīves. Gribam palīdzēt t.s. “mileniāļiem” uzkrāt vecumdienām,” sacīja Sidārts.

Cer sadarboties ar institūcijām Latvijā

Līdz Latvijai nonācis arī turks Ergems Pekers un viņa uzņēmums “Xenn.io”, kas piedāvā rīku tām e-komercijas kompānijām, kuras vēlas izprast savu klientu uzvedību savā mājaslapā. “Fokusējamies uz “lielo datu” analītiku un mašīnmācīšanos. Tiklīdz klients nonāk e-komercijas platformā, mūsu rīks seko ik katram klienta klikšķim platformā, ļaujot e-komercijas kompānijai analizēt datus, padarot portālu vienkāršāku un efektīvāku,” sacīja Ergems. Latvijā viņš nonācis pētot labākos Eiropas “B2B” jaunuzņēmumu akseleratorus, apstājoties pie SWG varianta.

Semjons Ļitvinovs no Krievijas, kurš akseleratorā nonācis ar savu uzņēmumu “HIVE”, atzina, ka SWG ir ļoti spēcīgi un pieredzējuši mentori no dažādām valstīm. “Mūsu lielais mērķis ir kļūt par globālu GNSS (“Global Navigation Satellite System”) korekcijas datu sniedzēju. Redzam, ka precīzas satelīta pozicionēšanas tehnoloģijas nākotne ir autonomajos automobiļos, dronos u.c. cilvēku nevadītās mašīnās, kuras var izsekot, noteikt to pozīciju un vadīt no attāluma. Šī tehnoloģija būs pieejama globālam tirgum jau tuvāko 3-5 gadu laikā. Mēs būvējam risinājumu, kas šai evolūcijai ļaus notiks. “HIVE” ir virtuālais operators uz zemes esošajiem GNSS staciju tīkliem. Nodrošināsim GNSS korekcijas datus no tām stacijām, kuras pieder gan publiskām, gan komerciālām organizācijām. Precizitāte būs līdz pat 1 centimetram. Tas būs ļoti nozīmīgi, piemēram, mērniekiem, lauksaimniekiem, dronu īpašniekiem, ģeotehniķiem, ģeodinamikas monitoringa profesionāļiem u.c.,” sacīja Semjons.

Reklāma
Reklāma

Jau šobrīd “HIVE” esot lielākais GNSS datu piegādātājs Krievijā, apvienojot vairāk nekā 500 staciju 77 Krievijas apgabalos. “Ceram ar savu darbu labumu atnest arī Latvijai. Ceram te sākt pilotprojektu, sadarbojoties ar Latvijas Ģeotelpisko informācijas aģentūru un Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentu. Pēc mūsu aprēķiniem, izmantojot HIVE, var ietaupīt vairāk nekā 10 000 eiro Latvijas nodokļu maksātāju naudas gadā,” pārliecināts “HIVE” vadītājs.

Savukārt amerikānis Timotijs Hols no uzņēmuma “Simporter” “LA” atklāja, ka ir ļoti priecīgs par iespēju strādāt Rīgā. “Esmu šeit pirmo reizi. Ikdienā mēs bāzējamies ASV pilsētā Atlantā, bet mums ir atbalsta komanda arī Kijevā. Pie SWG varianta pār līdzīgiem akseleratoriem ASV vai citur pasaulē nonācām pēc tam, kad sapratām, ka ar kādiem lieliskiem konsultantiem mums būs iespēj strādāt,” teica T. Hols. “Simporter ir analītikas uzņēmums, kas palīdz patēriņa preču uzņēmumiem ietaupīt naudu, pieņemot precīzākus lēmumus, kas attiecas uz to produktu cenu, plānotajiem pārdošanas apjomiem, reklāmas plāniem utt. Atšķirībā no tirgus izpētes ziņojumiem, ko piedāvājot tādas kompānijas kā “Nielsen” vai “Mintel”, “Simporter” analizē datus gan no mazumtirdzniecības kanāliem, gan sociālajiem medijiem, tādējādi piedāvājot precīzu pārdošanas apjomu prognozi. “Mums jau ir dažādi klienti ASV un Japānā, bet mūsu mērķis ir kļūt par labākajiem pasaulē, kas piedāvā “pareģojošo” mākslīgo intelektu.”

Cerībā nopelnīt 100 reizes vairāk

Savukārt kā pastāstīja SWG pārstāve Zane Bojāre jaunuzņēmumu rekrutēšanas process katrai programmai ilgst apmēram 4 mēnešus un atlasē ir iesaistīta vairāk nekā 10 cilvēku komanda – SWG vadība, investori, pieredzējuši uzņēmēji un tehniskie eksperti. “10 jaunuzņēmumi vienā programmā, mūsuprāt, ir optimāls skaits – tad katrs no viņiem var saņemt specializētu palīdzību. Jebkurā gadījumā nevēlamies un neplānojam pārvērsties par “fabriku”, kas akselerē simts jaunuzņēmumus vienlaicīgi. Lai arī mūsu programma kopumā ir izstrādāta, mēs to drīzāk uztveram par skeletu, kas tiek papildināta ar nozarei specifisku mentoru vai ārpakalpojuma sniedzēju piemeklēšanu. Piemēram, šobrīd mums programmā ir “HIVE”, kas darbojas ar satelītiem un mums ir jārūpējas par to, lai uzņēmumam būtu mentori no viņu nozares. To nebūs iespējams izdarīt, ja programmā būs 20 vai vairāk uzņēmumi,” sacīja Z. Bojāre.

Izrādās, ka arī viņiem dažreiz nākas neapstiprināt jaunuzņēmumus, kuri šķiet ar lielu potenciālu. Tas notiek tad, kad neesot īstais brīdis – uzņēmums ir jau pārāk tālu attīstībā vai arī ir pārāk “zaļš”. Otrs iemesls ir slikts kapitāldaļu sadalījums – šī problēma bieži sastopama jaunuzņēmumiem no Baltkrievijas, Ukrainas, arī Latvijas – kad agrīnam investoram pieder neadekvāti liela uzņēmuma daļa par salīdzinoši nelielu investīciju. “Ja uzņēmēji un investors nav gatavi šo problēmu risināt, tad diemžēl akseleratorā uzņemt viņus nevaram, jo šādā sabojātā kapitāldaļu sadalījumā nav iespējams tālāk investēt un ir apdraudēta uzņēmuma izaugsme un mērogojamība. Taču kopumā skatoties uz Baltiju un tuvējo reģionu, drīzāk ir jāsatraucas par labu jaunuzņēmumu trūkumu, nevis pārpilnību,” teica Zane. Tomēr viņa uzsvēra, ka investēt agrīnās stacijas jaunuzņēmumos ir ļoti riskantas, bieži vien paļaujoties uz intuīciju, minot, kurš “izšaus”, bet kurš nē. “Vismaz 30% biznesa ideju nomainās jau pašā akseleratorā. Piemēram, mūsu veiksmes stāsts – igauņu “VitalFields”, kuru 2016.gada nogalē nopirka “Climate Corporation”, savu uzņēmējdarbības stāstu sāka kā sērfošanas lietotne laika apstākļu noteikšanai, bet izauga par lauksaimniecības monitorēšanas sistēmu.”

Mirklis, kad pārdod akselerētu jaunuzņēmumu, ir akseleratora lielākā veiksme. “Mēs esam arī investīciju fonds un no saviem jaunuzņēmumiem sagaidām atdevi. Neskaitot pēdējās programmas, mūsu portfeļa vērtība jau ir četrkāršojusies. Parasti uz 10 jaunuzņēmumiem prognozējam, ka viens mums atpakaļ atnesīs 100 reizes vairāk nekā esam ieguldījuši. 2-3 uzņēmumi atnesīs nedaudz peļņas, kādi 2 izdzīvos, bet pārējie “nomirs”. Pašlaik varam lepoties pat ar daudz labāku rezultātu, jo vairāk nekā 70% jaunuzņēmumu joprojām ir dzīvi un liela daļa no tiem ļoti veiksmīgi aug,” stāstīja SWG pārstāve.

B2B programmā uzņemti:

OROCON (Latvija), BLOKNOTAPP (Ukraina), LOVAT (Krievija), SIMPORTER (ASV), XENN.IO (Turcija), HIVE (Krievija), POMODONEAPP (Lietuva), TSEKK (Igaunija), PIBOX (Ukraina), SMARTVENT (Igaunija).

“Wise Guys Fintech” programmā uzņemti:
CAFEPAY (Latvija), CURRENCII (Armēnija), FULLY VERIFIED (Honkonga), JETBEEP (Ukraina), PIGGYMIND (Singapūra), PRIMA PLATBA (Čehija), SUREBERRY (Ukraina), PAYQIN (Zviedrija), COINYPAY (Ukraina), PayTipTop (Igaunija).

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.