Simtiem amerikāņu, kas bija ieradušies vērot kosmosa kuģa startu Virdžīnijas štata Volopsa salas kosmodromā, pēc nesējraķetes avārijas steigšus devās projām.
Simtiem amerikāņu, kas bija ieradušies vērot kosmosa kuģa startu Virdžīnijas štata Volopsa salas kosmodromā, pēc nesējraķetes avārijas steigšus devās projām.
Foto – AFP/LETA

Avārija iedragā NASA prestižu 0

Aizvadītajā nedēļā ASV avarēja divi kosmosa kuģi. Vienam no tiem vajadzēja nogādāt vērtīgas kravas Starptautiskajai kosmosa stacijai (SKS), bet otram – ievadīt kosmosa tūrisma ēru “ierindas cilvēkiem”, kas var atļauties par īsu lidojumu maksāt ceturtdaļmiljonu dolāru.

Reklāma
Reklāma

NASA ir ierobežota rīcībspēja

Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

Nesējraķete “Antares”, kam bija jānogādā bezpilota kuģis ar 2273 kilogramu kravu Starptautiskajā kosmosa stacijā, eksplodēja dažas sekundes pēc starta Virdžīnijas štata Volopsa salas kosmodromā. Raķete un tās krava izmaksājusi vairāk nekā 200 miljonus dolāru, neskaitot katastrofas nodarīto postu starta laukumā, kur, par laimi, neviens negāja bojā. Bezpilota raķeti palaišanai gatavoja privātfirma “Orbital Sciences Corporation”, taču tās avārija ir nodarījusi kaitējumu ne tikai firmas reputācijai, bet arī ASV Nacionālās aeronautikas un kosmosa pārvaldes (NASA) prestižam, atzīmē aģentūra “Reuters”. Kravas kuģī, kas devās uz SKS, bija arī izpētes aparatūra, kuras izgatavošanā piedalījušās 15 valstis. Firmas “Orbital” 1,9 miljardu dolāru līgums ar NASA paredz līdz 2016. gadam veikt astoņus bezpilota kravas kuģu lidojumus SKS apgādei. Nākamais lidojums paredzēts 2015. gada aprīlī. NASA vairs nav savu kosmosa kuģu, kopš tā 2011. gadā pārtrauca izmantot novecojušos daudzkārt izmantojamos kosmosa kuģus, turklāt nesējraķetes “Antares” aprīkojumā tiekot izmantoti vēl pirms pusgadsimta Padomijā ražoti dzinēji, kas esot modernizēti. NASA kravas uz SKS nogādā arī privātfirmas “SpaceX” kosmosa kuģis “Dragon”. Tā nākamais lidojums ir paredzēts 9. decembrī. Kā paziņojis NASA pārstāvis, kravas kuģa katastrofa nav radījusi tūlītējas problēmas Starptautiskās kosmosa stacijas apgādē. Tur pašlaik atrodas seši astronauti – divi no NASA, viens no Eiropas Kosmosa aģentūras un trīs Krievijas kosmonauti –, un viņiem pietiek pārtikas četriem līdz sešiem mēnešiem.

Nesējraķete “Antares” ir aprīkota ar diviem padomju laika dzinējiem “NK-33”, kas modernizēti ASV firmas “GenCorp Inc” raķešu dzinēju uzņēmumā “Aerojet Rocketdyne” un piedāvāti tirgū kā dzinēji “AJ-26”. Viens no šiem dzinējiem uzsprāga izmēģinājumos uz zemes šā gada maijā Misisipi pavalstī. Firmas “Aerojet” pārstāvis paziņojis, ka sadarbojas ar izmeklētājiem sprādziena iemeslu atklāšanā, taču atturējās no tālākiem komentāriem, ziņo raidsabiedrība BBC. Analītiķi atzīmē, ka otrs sprādziens firmas “GenCorp” piegādātajos dzinējos izraisa bažas par to, vai Krievijas dzinēji būtu jāizmanto ASV raķešu aprīkojumā. Pāris stundas pēc nesējraķetes eksplozijas ASV Krievija sekmīgi palaida no kosmodroma Kazahstānā bezpilota kravas kuģi “Progress”, kas trešdien sasniedza SKS, piegādājot vairāk nekā divas tonnas pārtikas, degvielas un citu materiālu. Krievijas puse noliedz, ka avārija varētu būt notikusi bojājuma dēļ Krievijas dzinējos, un vaino ASV inženierus dzinēju nesankcionētā pārveidošanā, un piedraud apturēt to eksportu kā atbildi uz ASV sankcijām pret Maskavu sakarā ar Krimas anektēšanu. Krievijas kosmosa aģentūras “Roskosmos” pārstāvis paziņojis, ka aģentūra ir gatava palīdzēt nogādāt papildu kravu uz SKS, ja saņems NASA lūgumu. Lidojumus kosmonautu maiņai Starptautiskajā kosmosa stacijā veic Krievija ar kosmosa kuģiem “Soyuz”, Krievijas raķetes tiek izmantotas arī Eiropas Kosmosa aģentūras projektu īstenošanai, izvirzot jautājumu par ASV un ES rīcībspēju šajā jomā.

Brensons nezaudē optimismu

CITI ŠOBRĪD LASA

Otra katastrofa izmēģinājumu sērijas nobeigumā virs Kalifornijas piemeklēja pilotējamo kosmosa kuģi “Galactic’s Space Ship Two”, ar ko britu uzņēmēja Ričarda Brensona firma “Virgin Galactic” plānoja jau drīzumā sākt komerciālus kosmiskos lidojumus. Katastrofā viens no pilotiem gāja bojā, un tā var uz nenoteiktu laiku atvirzīt kosmosa tūrisma lidojumu ēru. “Virgin Galactic” bija plānojusi sākt komerciālus lidojumus kosmosā 2015. gadā. Jau bija saņemti vairāk nekā 700 pieteikumi lidojumiem, kas maksā 250 000 dolāru katrs. Pirmajā lidojumā bija apsolījis doties pats firmas īpašnieks Ričards Brensons, kurš pazīstams kā piedzīvojumu meklētājs, kas lidojis pāri jūrām gaisa balonā. “Kosmosa kuģa avārija ir smags trieciens “Virgin Galactic” plāniem sākt komerciālus kosmosa ceļojumus, taču es ceru, ka mēs spēsim atrisināt radušās problēmas,” intervijā raidsabiedrībai BBC teica Brensons.