Ekonomika
Bizness

Jaunā uzņēmēja Laura Keršule, kura Latvijas tirgū ienesusi neredzētas vēsmas 3

Foto – Anda Krauze

Vienradži, flamingo, konfeti, visas varavīksnes krāsas un vēl vairāk – tas ir “Helium”, uzņēmums, kurš ir mainījis izpratni, kā tiek dekorētas ballītes Latvijā. Kaut kas tāds līdz šim redzēts tikai amerikāņu filmās vai skaistās fotogrāfijās internetā – hēlija balonu mākoņi, kurus gribas teju vai apēst, bet, ja ne apēst, tad vismaz paņemt līdzi. “Helium” radošajā studijā tikāmies ar uzņēmuma īpašnieci un idejas autori Lauru Keršuli (31), kura Latvijas tirgū ir ienesusi pavisam jaunas un neredzētas vēsmas.

Galerijas nosaukums

Latvijā trūkst balonu

Jau no paša rīta viņas čakli griež, izvēlas skaistāko toņu balonus, piepūš tos ar hēliju, veidojot pasakainus pušķus – tās ir “Helium” meitenes, ar kurām pirmo reizi iepazinos ar telefona aplikācijas “Instagram” palīdzību, kur viņas savu veikumu vizuāli atspoguļo brīnišķīgās fotogrāfijās. “Helium” darbojas nepilnu gadu, bet uzņēmums jau iemantojis daudzu Latvijas iedzīvotāju, tajā skaitā, arī dažādu slavenību, uzticību. Hēlija balonu ideja pie Lauras atnāca bērna kopšanas atvaļinājuma laikā. Sākumā tikai ideja, bet vēlāk jau reāls piepildījums: “Baloni man ir patikuši vienmēr. Pārskatot vecās fotogrāfijas, var redzēt, ka bieži esmu citiem dāvinājusi balonus, kā arī tie ir rotājuši daudzas manas ballītes. Jā, Rīgā tos var iegādāties, bet mani skumdināja tas, ka nav nekā interesanta. Internetā mūždien biju skatījusies uz skaistām bildēm, kurās redzami lieli baloni, pildīti ar konfeti, dažādas formas un krāsas, bet pie mums varēja iegādāties tikai pāris krāsu balonus, piemēram, sarkanus, zilus, zaļus. Tad es pati nopirku vienu balonu un sāku likt lietā savu radošumu – griezu un liku klāt skariņas, mēģināju to kaut kā padarīt interesantāku. Tad to sāka pamanīt mani draugi, kuri ieteica veidot biznesu, jo nekā tamlīdzīga Latvijā neesot. Papētīju tirgu un secināju, ka ir pāris uzņēmumu, kuri Latvijas tirgū darbojas jau 20 gadus, bet nekas nemainās, netiek izturētas tirgus prasības. Mūsu uzņēmums pierāda, ka pēc šādiem oriģināliem, skaistiem baloniem ir pieprasījums, bet neviens iepriekš to nepiedāvāja. Es gribētu teikt, ka radīju unikālu piedāvājumu, un pat tie, kuri nekad iepriekš nebija domājuši par baloniem, tagad tos pasūta un iegādājas. Katra e-pasta vēstule, kura tiek adresēta mums, sākas ar “ak, kungs, kur mēs varam dabūt tik skaistus balonus? Kur var iegādāties jūsu brīnišķīgos balonus?” No tā secinām, ka esam trāpījuši desmitniekā. Protams, tas, ko darām, nav raķešzinātne, to neesam izgudrojuši mēs paši, bet tas, ko cenšamies paveikt, ir īstenot jau pastāvošas idejas un pielikt klāt tām savu māksliniecisko redzējumu. Nav tā, ka paskatāmies internetā un uztaisām tieši tādu pašu pušķi. Mēs, protams, iedvesmojamies, piemēram, noskatāmies kādus krāsu salikumus, kā arī pašas ikdienā strādājot izdomājam daudz ko jaunu.”

Pirmais izrāviens, kad Laura saprata, ka baloni aizies un būs topā, bija pēc Latvijā labi pazīstamās dekoratores Baibas Prindules kāzām. Baibai “Instagram” līdzi seko 16 tūkstoši cilvēku, un, kad viņa pēc kāzām “Instagram” profilā ievietoja fotogrāfijas, kurās redzami “Helium” baloni, sekotāju skaits sāka strauji augt: “Tas notika ļoti ātri, būtībā kādu mēnesi pēc uzņēmuma darbības sākšanas. Esam panākuši, ka mūs pazīst, ka mūs iesaka citiem.”

“Helium” darbojas lielās, gaišās telpās, uz kuru fona krāsainie baloni izskatās īpaši pievilcīgi. Atrast telpas bijis Lauras pirmais uzdevums, veidojot uzņēmumu: “Ļoti ilgu laiku pavadīju, pētot piedāvājumu nekustamo īpašumu iznomāšanas portālos. Sapratām, ka tas nebūs veikals, jo pamatdoma ir noformēšana, nevis mazumtirdzniecība. Radošam procesam vajag piemērotu telpu, tādu, kas nav pagrabstāvā, tādu, kam nav ieeja no ielas, tad nu uzrunāja šīs gaišās Stabu ielas telpas – tās bija pilnīgi tukšas, ar baltām sienām, gaiši pelēku grīdu un lieliem logiem. Tas bija mūsu īstais un vienīgais variants.” Nākamais uzdevums bija izveidot veiksmīgu komandu – kopā ar Lauru radošajā lidojumā katru dienu dodas divas meitenes – viņas vecākā dēla auklīte Andra Paula, kura ir absolvējusi Jaņa Rozentāla Rīgas Mākslas vidusskolu, un Ginta, kuru Laura satika ar sludinājuma palīdzību. Pati Laura desmit gadus ir darbojusies mārketinga nozarē, taču sapratusi, ka nevēlas vadīt pasākumus, un grafisko dizainu, kas viņai itin labi padodas, vēlējusies atstāt citu profesionāļu rokās: “Kad sapratu, ka bizness jāsāk tagad un tūlīt, man apkārt nebija daudz cilvēku, no kuriem varētu izvēlēties. Varēju, protams, rīkot konkursu, bet kuru tad es aicināšu piedalīties idejā, kura toreiz vēl stāvēja tikai uz papīra? Dēla auklīte bija mans pirmais darbinieks, bet vēlāk sapratu, ka nepieciešams vēl kāds – izmantoju sociālo tīklu palīdzību un ievietoju sludinājumu gan “Instagram”, gan “Facebook” un saņēmu apmēram 40 pieteikumus nedēļas laikā. Tā nu tiku pie otra darbinieka, par kura izvēli man nebija šaubu, jo viņa agrāk strādāja kopā ar man pazīstamu kāzu rīkotāju kā dekoratore. Bija atsauksmes, ka Ginta izdarīs visu un vēl vairāk.” Kad radošā komanda bija nokomplektēta, Laura sazinājās ar balonu un hēlija gāzes piegādātājiem: “Baloni ir ražoti Amerikā. Tie ir 100% lateksa biobaloni un dabā noārdās gada laikā. Zīdpapīrs mums ir no Itālijas, ar Ķīnu nesadarbojamies. Gāze droši vien ir no Kataras, jo tur šobrīd ir vislielākās hēlija atradnes. Paši gan mēs vēl no Amerikas balonus nepasūtām, jo neesam izauguši līdz tam līmenim, tāpēc mums ir jāizvēlas kāds pārstāvis no Eiropas.” Uzņēmums ir attīstījies tiktāl, ka uz vietas ir gandrīz viss, ko klienti vēlas – nav tā, ka klients pasūta balonus un viņam jāgaida mēnesis: “Viss, ko liekam savos sociālajos tīklos, ir pieejams uz vietas. Ir gadījumi, kad pasūtījums izdarīts iepriekšējā dienā, bet tik un tā tiek saņemts laikā.”

Ikdienišķās kļūmes

“Kādas ir grūtības?…” – Laura apdomā atbildi uz jautājumu, kad radošajā studijā ienāk sieviete, kura bija pasūtījusi balonus bērna dzimšanas dienai: “Jums jau tagad?! Vai, es atvainojos, mēs ātri uzpūtīsim. Vai arī varam aizvest uz mājām!” – Laura atsaucīgi uzrunā klienti. Nevienā biznesā jau neiztikt bez kļūmēm un starpgadījumiem: “Jā, redzi, tā mums te notiek. Laikam lielākās grūtības radām mēs pašas, kad kaut ko aizmirstam lielā darba apjoma dēļ. Taču tad, ja gadās šādas kļūmes, piedāvājam aizvest balonus uz mājām par velti. Ir arī laika trūkums. Mūsu specifika ir personalizācija – katram klientam uz balona ir savs uzraksts, veidots individuāli viņam, noteiktā krāsā, izmērā. Apkalpot katru, noskaidrot viņa vēlmes, pierakstīt tās, sagatavot visu pasūtījumu un izsniegt visu pareizajā dienā un laikā – tas nav vienkārši. Iespējams, arī tāpēc mūsu tirgus spēlētāji, kuriem ir mazumtirdzniecība, nekad nepieņems šādu konceptu, jo tas ir apgrūtinoši, ļoti laikietilpīgi. Pie mums nav tā, ka ienāk cilvēks un palūdz, lai tu uzpūt piecus sarkanus un piecus zilus balonus, šis tiešām ir darbs ar katru klientu vairāku stundu garumā, saskaņojot katru detaļu. Mēs neesam uzņēmums, kurš tirgo kaut ko gatavu, piemēram, krāsainas ballīšu krūzītes, kuras mums noliktavā ir noteiktā skaitā, un zinām, cik pārdosim mēneša laikā. Mūsu gadījumā katrs pasūtījums ir roku darbs. No malas noteikti izskatās, ka mums te viss ir tik viegli un skaisti – kas tad tas ir – uzpūst balonu? Bet viegli nav.”

Baloni ir modē visu gadu – to ir novērojušas uzņēmumā strādājošās meitenes. Protams, ir brīži, kad pasūtījumu ir mazāk, bet, tā kā dzimšanas diena kādam ir katru dienu, “Helium” strādā bez pārtraukumiem: “Kā jau jebkurā uzņēmumā, janvāris nav īpaši spīdošs, tāpat marts/aprīlis. Savukārt tumšajos ziemas mēnešos daudzi uzņēmumi rīko savas ballītes un palūdz mūs izdekorēt tās ar baloniem, decembrī ir Ziemassvētki un Jaunais gads, korporatīvie pasākumi, kad darba ir ļoti daudz. Sākumā diezgan patukšas bija nedēļas pirmās dienas – pirmdiena, otrdiena, trešdiena, bet tagad vasarā cilvēki dzimšanas dienas svin pat pirmdienās, jo rīko dažādas dārza ballītes. Mēs īsti nejūtam atšķirību starp pirmdienu un piektdienu – var būt traka pirmdiena un mierīgāka piektdiena – kā sagadās. Mēs nestrādājam svētdienās, bet, protams, ja ir kāds ļoti liels pasūtījums, tad ziedojam arī brīvdienas.”

Modes noteicēji

Kā saka pati Laura, “Helium” ir trend-setteri jeb modes noteicēji, kuri Latvijā ir ienesuši pavisam citas vēsmas. Bet daudzas lietas, kuras vienu brīdi ir modē, nākamajā vairs var nebūt. Ko meitenes darīs, ja balonus nevienam vairs nevajadzēs? Kur ir gatava doties viņu radošā doma? “Viens virziens, kurā “Helium” varētu attīstīties, ir dekorēšana. Mēs varētu sadarboties ar uzņēmumiem, ar aģentūrām, lai pasūtījumu apjoms būtu lielāks un mazāka uzmanība tiktu veltīta privātpersonu pasūtījumiem. Protams, ja kāds vēlas, lai izgatavojam vienu zelta zvaigznīti ar bērna vārdiņu virsū, mums ir grūti atteikt, bet nākotnē plānojam pievērsties lielākiem pasūtījumiem. Nu neesam ar šādu mazo pasūtījumu plusos. Mums tikpat daudz laika prasa sagatavot pasūtījumu par 500 eiro uzņēmumam, cik bērna dzimšanas dienai par 20 eiro. Jā, šis ir jauns, foršs projekts, bet finansiāli nav tik pozitīvs iznākums, kāds tas bija plānots sākumā. Savu naudu, lai samaksātu darbiniekiem algas, beidzu ieguldīt uzņēmumā tikai šā gada maijā. Visu laiku meklējam jaunas idejas, kā arī nekad neatsakāmies no trakiem piedāvājumiem. Kad bijām tikko sākuši savu darbību, pie mums atnāca viens arhitekts, kurš uzzīmēja savu skici un teica – uztaisiet! Tas bija milzīgs mākonis no lieliem un maziem baltiem baloniem, neko tādu iepriekš nebijām veidojušas, bet īstenojām šo ieceri.” Lai gan “Helium” varētu doties dekorēšanas virzienā, Laura tomēr piebilst, ka noteikti paturēs balonus kā vienu no galvenajiem dekorēšanas elementiem: “Es uzskatu, ka mūsu baloni ir pietiekami oriģināli un gaumīgi, lai tie būtu modē ilgi. Pagaidām mani šaubas nemāc, jo vispār jau baloni cilvēkiem ir patikuši vienmēr. Mēs esam sekmējuši attīstību un uzņēmuma progresu ne tikai sev, bet arī konkurentiem. Droši zinu, ka reizēm ar mūsu fotogrāfijām iet pie konkurentiem, rāda un prasa, vai var uztaisīt ko līdzīgu. Tad nu arī mūsu konkurenti sāk griezt skariņas, bet es par to nepārdzīvoju – mēs tāpat nevaram apēst pilnīgi visus saldējumus, lai tiek arī citiem. Viens iemesls tam ir cilvēku dažādās dzīvesvietas, jo daudzi pie mums vienkārši nevar atbraukt un pārdzīvo par to, tāpēc mēs nākotnē vēlamies sadarboties ar kurjeriem, lai nogādātu balonus visās Latvijas malās. Un, kas zina, varbūt kādreiz “Helium” ielauzīsies arī kaimiņvalstīs, jo, cik zināms, arī tur nav nekas līdzīgs tam, ko darām mēs.”

Uzziņa

Kas ir “Helium”? – radošā studija, kurā top skaistas dekorācijas no hēlija baloniem

Uzņēmums dibināts 2016. gada augustā

Aptuvenā 15 balonu pušķa cena, iekļaujot kādu konfeti vai lielo balonu ~25 EUR

LA.lv