Mobilā versija
+2.1°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
21. aprīlis, 2015
Drukāt

Baložu kūdras bānīti vēlas pārveidot muzejdzelzceļā

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Kūdras pārvadāšanai paredzētais šaursliežu dzelzceļš Ķekavas novada Baložos pamazām pārtop par muzejdzelzceļu, kas vēstīs par kūdras ieguves tradīcijām agrāk un tagadnē, stāsta biedrības “Bānīša Draugu klubs” valdes priekšsēdētājs Dāvis Bušs.

Baložu apkārtnē ir virkne purvu, kuros kūdras ieguve pabeigta jau sen un veiksmīgi noris purvu dabiskā atjaunošanās – renaturalizācija. Sadarbojoties dzelzceļa entuziastu biedrībai “Bānīša Draugu klubs” un kūdras ieguves uzņēmumam SIA “Pindstrup Latvia”, nolemts pārveidot atlikušo šaursliežu dzelzceļa posmu par muzejdzelzceļu. Tas ļautu ne tikai saglabāt unikālo kūdras dzelzceļu kā industriālo mantojumu, bet arī iepazīstinātu sabiedrību ar kūdras ieguves vēsturi, tās metodēm, kā arī ietekmi uz dabu.

Bušs norāda, ka muzejdzelzceļu veido dzelzceļa entuziasti galvenokārt ar saviem spēkiem brīvprātīgo talku veidā, līdzīgi kā tas notiek daudzviet Eiropā, tāpēc pagaidām ir pāragri minēt, kad tas tiks atklāts publiskai apskatei. “Taču jau otrajā darbības gadā, kopš entuziasti darbojas, ir panākts būtisks progress – atjaunota virkne sliežu ceļu un veikti nopietni tehnikas restaurācijas darbi. Turpmākie darbi tiek saistīti ar pēdējos gados nozagto sliežu ceļu posmu atjaunošanas pabeigšanu, kā arī ritošā sastāva kolekcionēšanu, restaurāciju un teritorijas labiekārtošanu,” stāsta biedrības priekšsēdētājs.

Jau šobrīd dzelzceļa kolekcijā esot virkne unikālu, darbspējīgu objektu – vienīgais Baltijā saglabājies ESU1A sērijas lokotraktors (būvēts 1976. gadā), autentisks kūdras dzelzceļu ēdnīcas vagons oriģinālajā stāvoklī un atraktīva šaursliežu motordrezīna.

Kūdras ieguvei Baložos ir ļoti sena vēsture – Baložu kūdras fabrika dibināta 1947. gadā, drīz pēc tam kūdras transportēšanai izbūvēts plašs šaursliežu dzelzceļu (750 mm platuma) tīkls, kura kopgarums brīžam sasniedza pat 28 km, tajā skaitā ieskaitot atzarojumu no fabrikas uz Baložu staciju, kūdras pārkraušanai platsliežu vagonos. Laika gaitā, sarūkot kūdras krājumiem un ieguves platībām, dzelzceļš pamazām tika nojaukts, līdz no agrākā dzelzceļa tīkla mūsdienās saglabājušies vien 2,5 kilometri, par kuru tālāko eksistenci vēl pavisam nesen bija liela neskaidrība.

Biedrība “Bānīša Draugu klubs” dibināta 2011. gadā, tā vieno šaursliežu dzelzceļu entuziastus, regulāri rīko brīvprātīgo talkas un iesaistās dzelzceļa objektu saglabāšanā un atjaunošanā, kā arī meklē atbalstītājus un ziedotājus. Kopš 2012. gada biedrībai piešķirts Sabiedriskā labuma organizācijas statuss, apliecinot tās veltījumu industriālā kultūras mantojuma saglabāšanā.

Pievienot komentāru

Oņegins ar dzīves pieredzes čemodānu. Saruna ar Aināru Rubiķi un Rēziju KalniņuCeturtdien, 8. decembrī Latvijas Nacionālajā operā pirmizrādi piedzīvos P. Čaikovska opera "Jevgeņijs Oņegins". Pie pults stāsies diriģents Ainārs Rubiķis, režisore ir Rēzija Kalniņa, kurai šī būs debija mūsu operā un kura šajā uzvedumā aicina skatītāju "uz romantiku, ilūzijas un realitātes cīņu".
Draugiem Facebook Twitter Google+