Gata Šļūkas zīmējums

Bankas klientiem nevajadzētu uztraukties
 3

Mainot “Swedbank” prāvāku naudas summu latos pret eiro, bankas darbinieks nezin kāpēc prasa man uzrādīt dokumentus un pieraksta manus personas datus. Vai komercbankai ir tiesības prasīt dokumentus un pierak­stīt personu datus? Pagājušajā gadā, braucot uz Vāciju, mainīju naudu “Swedbank”, bet tad man neprasīja neko. Kāpēc tagad prasa? Kas nosaka šo kārtību? Un vai personu dati pēc tam nevar nonākt svešās rokās? 
Jānis Podkalns Rīgā

Reklāma
Reklāma
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Lasīt citas ziņas

Neviens likums nenosaka maināmās naudas summas lielumu, kad jāidentificē klients, taču bankām ir pienākums izstrādāt procedūru, lai novērstu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju. Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) pārstāve Laima Auza atgādina, ka bankām, kā tas noteikts Noziedzīgi iegūto līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā, jāizstrādā savas iekšējās procedūras. Tāpēc ikvienā bankā var noteikt savus kritērijus, kuros gadījumos veicama klientu identifikācija, tostarp noteikt, no kādas naudas summas apmēra jāprasa klientam uzrādīt personu apliecinošus dokumentus.

“Swedbank” eiro projekta komunikācijas vadītāja Kristīne Jakubov­ska taisnojas, ka šādu kārtību banka pati nav izdomājusi, un atsaucas uz minēto likumu. Bankai esot pienākums identificēt klientu pirms jebkādu darījumu vai darbību sākšanas. Tā kā šī darbība ir saistīta ar naudu un materiālo atbildību, bankas darbiniekam vienmēr jālūdz klientam uzrādīt personu apliecinošu dokumentu. Personas apliecinošus dokumentus “Swedbank” prasot neatkarīgi no tā, cik lielu naudas summu cilvēks vēlas apmainīt citā valūtā. Kāpēc tie nav prasīti Podkalna kungam pērn, to bankas pārstāve nemācēja paskaidrot.

CITI ŠOBRĪD LASA

SEB bankas korporatīvās komunikācijas projektu vadītāja Kristīne Martinsone stāsta, ka bankā cilvēkam lūdzot uzrādīt pasi vai eID karti, ja, mainot latus pret eiro, summa pārsniedz 8000 eiro. “Ja klients vēlas apmainīt mazākas summas, tad personu apliecinošu dokumentu uzrādīšana nav obligāta. Tāpat mums ir svarīgi identificēt personu, ja esošs klients veic maksājumu vai iemaksu kontā un darījuma summa pārsniedz 15 000 eiro skaidrā naudā,” piebilst Kristīne Martinsone. Taču praksē SEB banka prasīja klienta datus, arī pārdodot sākumkomplektus – norēķinu kvīts izrakstīšanai.

“Bankas klientam nepavisam nevajadzētu uztraukties. Kredītiestāžu likumā noteikts, ka bankām jāgarantē klientu datu drošība. Par klientu datu izpaušanu turklāt draud kriminālatbildība,” mierina Laima Auza.