Foto – Dainis Bušmanis

Bažas par sabiedriskā transporta pakalpojuma pieejamību no aprīļa 0

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijai (LPPA) radušās bažas, ka finanšu trūkuma dēļ sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšana iespējams tiks pārtraukta aprīlī, taču Satiksmes ministrija (SM) un Autotransporta direkcija (ATD) bažas noraida, aģentūrai LETA norādīja LPPA prezidents Ivo Ošenieks, SM un ATD pārstāvji.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm
Putinam draud briesmas, par kurām pagaidām zina tikai nedaudzi 192
Lasīt citas ziņas

Ošenieks norādīja, ka LPPA ir nopietnas bažas par valsts politiku attiecībā uz sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu pārvadājumos ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos.

“Kā jau tas diemžēl ierasts, tad 2018.gada valsts budžeta sagatavošanas procesā tika ignorētas nozares asociācijas norādes uz to, ka paredzētās nodokļu reformas un izmaiņas minimālajā atalgojumā būtiski palielinās zaudējumus sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā. No kopējā plānotā valsts budžeta ieņēmumu pieauguma 725 miljonu eiro apmēra pasažieru pārvadātāji tiešai zaudējumu segšanai 2018.gadam papildus ieguva apaļu nulli. Neraugoties uz akcīzes pieaugumu degvielai un minimālās algas pieaugumu, valsts budžets sabiedriskajam transportam ir palicis iepriekšējo gadu līmenī. Līdz ar to gads ir iesācies tā, ka janvārī valsts finansējums zaudējumu segšanai bija 77% no nepieciešamā, savukārt februārī valsts finansējums ir 68% no nepieciešamā,” skaidroja Ošenieks.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tā turpinoties, aprīļa avansa finansējums sabiedriskajam transportam, iespējams, nosegs tikai pirmā ceturkšņa nenosegtos zaudējumus, teica LPPA prezidents, tādējādi zaudējumus aprīlī vairs nebūs ar ko nosegt.

“Vai SM pārvadātājiem piedāvā arī daļēji maksāt degvielas piegādātājiem, darbiniekiem algas, nodokļus? Vai tiešām pasūtītājs nav spējīgs objektīvi izvērtēt situāciju un nodrošināt adekvātu finansējumu zaudējumu segšanai? Un tas ir laikā, kad, pēc ekonomistu prognozēm, Latvijas iekšzemes kopprodukts šogad augs par 4,2%,” retoriski jautāja Ošenieks.

LPPA ir neizpratnē arī par to, ka atbildīgās institūcijas līdz šim neesot gribējušas sadzirdēt asociācijas priekšlikumus par iespējamiem situācijas risinājumiem. Asociācija uzskata, ka situāciju varētu risināt ar papildus finansējuma piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai, lai bāzes budžets būtu adekvāts pasūtītajam apjomam.

Asociācija arī aicina pārskatīt sabiedriskā transporta tarifu, jo būtiski ar 1.janvāri ir pieauguši izdevumi. Steidzami jāierobežo nelegālo pasažieru pārvadātāju darbība, it īpaši Liepājas, Bauskas, Rēzeknes, Daugavpils virzienos. Tāpat būtu jānosaka normatīvajos aktos iespēja darba devējam apmaksāt darbinieka nokļūšanu uz un no darba, izmantojot sabiedrisko transportu, vienlaikus neapliekot tos ar sociālām iemaksām un iedzīvotāju ienākumu nodokli, teica Ošenieks.

Tāpēc LPPA cer sagaidīt pamatotu un adekvātu SM un iesaistīto institūciju rīcību, lai novērstu iespējamos sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanas pārtraukumus un būtiski nemazinātu pasažieriem pakalpojuma pieejamību.

Reklāma
Reklāma

Tikmēr SM pārstāvji atzīmēja, ka ne ministrija, ne arī ATD nesaskata nekādu pamatojumu apgalvojumam, ka šā gada aprīlī varētu tikt pārtraukta sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšana. Patlaban tiek strādāts pie tā, lai iespējami drīz rastu risinājumu attiecībā uz norēķiniem par pakalpojumu sniegšanu ar pasažieru pārvadātājiem.

Saskaņā ar SM rīcībā esošo informāciju šobrīd pārvadātāji apkopo datus par maršrutiem un to posmiem, kuros ir novērota nelegālo pārvadātāju darbība. Attiecīgā informācija tiks iesniegta Valsts policijai un kontroles dienestiem. Tāpat ATD ir vērsusies Valsts ieņēmumu dienestā, sniedzot informāciju jau par konkrētiem uzņēmumiem, kas veic nelegālus pārvadājumus.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.