Mobilā versija
-2.2°C
Baiba, Barbara, Barba
Sestdiena, 3. decembris, 2016
8. jūlijs, 2016
Drukāt

Bēgļu glābšanā Grieķijā iesaistītie Latvijas robežsargi: Mēs stundas neskaitām (5)

Foto - LNTFoto - LNT

“Mēs stundas neskaitām. Kad ir darbs, tad ir jāstrādā,” tā raidījumam “LNT Ziņas” Grieķijā atzina bēgļu glābšanā iesaistītie robežsargi no Latvijas.

Grieķijas krasta apsardze viena pati netika galā ar apjomīgo bēgļu krīzi, tādēļ Eiropas robežapsardzības aģentūra “Frontex” aicināja palīgā profesionāļus no Latvijas, starptautiskas misijas ietvaros iesaistot viņus bēgļu glābšanā Egejas jūrā.

“Viņiem trūkst tehnisko vienību, tāpēc “Frontex” iesaista savas vienības ar visu tehnisko aprīkojumu. Katrā valstī ir tikai zināms skaits cilvēku, kuri strādā šinī nozarē, un viņiem reāli trūkst šo tehnisko vienību,” stāstīja “Frontex” Latvijas vienības vadītājs Igors Beļaks.

No Latvijas uz Grieķiju tika transportēti mūsu kuteri, helikopters, sauszemes patruļas un nakts redzamības tehniskās vienības. “Frontex” Latvijas vienība sniedza būtisku atbalstu arī bēgļu krīzes karstākajā periodā pērn, kad bija jāglābj vairāki simti cilvēku diennaktī.

“Mēs stundas neskaitām. Kad ir darbs, tad ir jāstrādā. Es nevaru pateikt, ka man beidzas patruļas laiks un tagad, es atvainojos, braucu krastā. Bija iespaidīgas dienas, kad mēs pārstrādājām,” atzina Beļaks.

Latvijas robežsargi ir vilkuši krastā bēgļu laivas, glābuši viņus no grimstošiem peldlīdzekļiem. Bieži vien patvēruma meklētāji, vēloties būt izglābti ātrāk, paši pārdūruši savas laivas, līdzko ieraudzījuši mūsu robežsargus. Tad Latvijas komandai un kuterim bijusi ne tikai slodze, bet arī risks.

robezsardze

“Mēs veicam riņķus, lai novērstu iespēju, ka viņi varētu pārdurt mūsu pontonus, lai netiktu uzmesti virsū kādi degmaisījumi. Mēs nezinām, tur var būt arī bruņoti cilvēki,” stāstīja Beļaks. Īpaši situācijā, kad uz laivas ir pārvadātāji, kas savukārt ir saistīti ar cilvēku kontrabandas shēmu organizētājiem.

Latvijas robežsargiem izdevies aizturēt 12 kontrabandistus. “Frontex” vienības dalībnieks Edgars Smirnovs stāstīja, ka pārvadātāji tiek arestēti, aizvesti līdz ostai, nodoti krasta apsardzes ziņā, un tad viņi stājas tiesas priekšā.

Tā kā cilvēku kontrabandisti atklāj arvien jaunus jūras maršrutus, svarīgs esot topošais Eiropas Savienības (ES) robežas un krasta apsardzes dienests, kuram Latvija deleģēs 30 robežsargus. Mūsējie Grieķijā uzsver bēgļu krīzē gūto pieredzi. Gadījies sastapt 20, pat 30 laivas naktī, un rekords bijis 60-75 cilvēki vienā laivā.

“Frontex” misijas dalībnieks Valts Kleinbergs arī ir ar intensīvu pieredzi – vairāk nekā pussimts incidentu mēneša laikā.

“Ja Latvijai nav salas, tad te ir salas. Pavisam savādākas ir krasta līnijas. Ja Latvijā pieiet pie krasta, tuvākais ir 300-500 metri, tad šeit ir tā, ka te nākas no klintīm ņemt imigrantus nost. Nakts navigācija, kas ir nesalīdzināmi smagāka,” stāsta Kleinbergs.

Latvijas robežsargi dažādās misijās Grieķijā un Itālijā ir bijuši vairākkārt. Grieķijā viņiem ir nācies būt pat sešās dažādās salās.

“Tas ir kaut kas vēsturisks, kurā man ir bijusi iespēja piedalīties, redzēt to savām acīm, būt iekšā tajā visā,” vērtēja Beļaks.

Viņš norāda: “Lielākoties mēs kā jūrnieki esam ļoti labi sagatavoti mājās, bet viena ir teorija, jo nekad apmācībās tev neviens nedos slīkstošu cilvēku. Tā ir lelle vai kaut kas cits. Tā reakcija, kad tā ir lelle un kad tas ir dzīvs cilvēks, tās ir citas emocijas, tā ir cita darbība. Cilvēks jau neslīkst vannā. Slīkst viļņos, slīkst sliktos laikapstākļos. Tas visu sarežģī. Tāpēc ir nepieciešama šī pieredze, kuru mēs šeit gūstam.”

Pievienot komentāru

Komentāri (5)

  1. Kaapeec jaaglaabj pashnaavnieki, kas paardur laivas.

    • Tādēļ, ka jebkura kuģa kapteinim ir pienākums doties glābt nelaimē nonākušus cilvēkus uz jūras. Un šo situāciju izmanto imigranti..

  2. robežsargu pienākums nav sargāt robežu nevis glābt un ievest Eiropā miljonus nelegālu robežpārkāpēju?Tad jau nekādi robežsargi tur nav vajadzīgi,jāsūta glābēji.

  3. Tas ir kaut kāds pilnīgi neiespējams absurds. It kā prātā sajukuši, vai? Kad atmodīsies, sekas būs briesmīgas, tikai labot ko būs drausmīgi grūti un asiņaini.

  4. pārprasta varonība kapa rakšanā Eiropai…

EK rosina veidot Eiropas aizsardzības fonduPlāno ietaupīt līdz 100 miljardiem eiro gadā bruņojuma iegādē
Ceļā uz SKS pazudis Krievijas kravas kuģis (1)Īsi pēc pacelšanās ceturtdien pazudis Krievijas bezpilota kravas kuģis, kam bija jānogādā Starptautiskajā Kosmosa stacijā (SKS) 2,5 tonnas liela krava, tostarp pārtika
Draugiem Facebook Twitter Google+