Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto – Valdis Semjonovs

Beidzot pārmaiņas? 3

Mūsu skolēnu galvenais pienākums joprojām ir vecais labais uzstādījums – iegaumēt un atstāstīt uzdoto. Šī pieeja šodien tiek kritizēta.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 65
Lasīt citas ziņas

Galvenais – atzīts, ka vielas iegaumēšanu bieži vien nepavada tās saprašana, ka iegaumētais ir tīri mehāniska atcerēšanās. Ja tagad Izglītības ministrija (“Latvijas Avīze”, 25. novembris, “Moderni skolosies jau pēc diviem gadiem”) uzsver, ka jādomā ne tikai par zināšanām, bet arī domāšanas prasmēm, to attīstīšanu, tad esam uz pareiza ceļa!

Taču viegli risināms šis domāšanas prasmju un kompetenču jautājums nebūs ne skolēniem, ne arī skolotājiem. Abām pusēm iznāks saskarties ar parādībām “tik tikko jaušamām” (B. Asafjevs). Tas ir neredzamām, vārām psihiskām un psihofiziskām vērtībām, kuru sajušanai un attīstīšanai nepieciešami pamatīgi treniņi, kur ar saprašanu nekas nav līdzēts. Ne velti speciālisti jautā – “kā veidot otrā cilvēkā iekšējās darbības, ja neprotam tās vispār aprakstīt”? Taču tieši šajās prasmēs ir viss jaunās, augstākās klases domāšanas sāls!

CITI ŠOBRĪD LASA

Lai spētu kaut kā tikt skolēna sajūtās, skolotājam pašam vajadzīgas gan labas izpildītājprasmes, gan zināšanas jaunrades psiholoģijā. Piemēram, ja runājam par mācīšanās kompetenci, tās attīstīšanu, nevarēsim ignorēt tādas smalkas psihiskās operācijas kā anticipācija (anticipatio latīniski nozīmē ņemt uz priekšu), ko psihologi atzīst par augstāko prasmi. Bez šīs smalkās prasmes apgūšanas nebūs uzlabojumu ne matemātikā, ne citos eksaktajos priekšmetos, ne valodās utt.! Matemātikas psihologi atzīmē, ka matemātiskajās prasmēs svarīga nozīme ir tādai prasmei kā simultān­uztvere (vienlaicīgs, paralēls satura tvērums). Nekāda dziļmācīšanās (“deep learning”) nebūs iespējama bez šo domāšanas prasmju funkcionēšanas.

Skolēnu augstāko domāšanas prasmju attīstīšana prasīs pavisam citu pirmsskolas un sākumskolas skolotāju sagatavošanu! Lai kā kritizējam bijušos laikus, padomju gados valsts šo skolotāju sagatavošanai veltīja daudz lielāku uzmanību nekā tagad. Visiem studentiem bija obligātas klavierspēles stundas. Studentiem bija arī lekcijas instrument­spēles psiholoģijā. Lai gan šodien pat neirologi (D. Fields) atzīst, ka instrumentspēlētājiem vairāki smadzeņu lauki ir labāk attīstīti nekā nemūziķiem, tas netiek ņemts vērā.

Domāšanas prasmju, visādu kompetenču attīstīšanas ziņā muzicēšana ir skolas galvenais priekšmets.

Dr. paed. Jānis Imants Birzkops Liepājā

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.