Mobilā versija
+5.5°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
16. jūnijs, 2015
Drukāt

Benzīna cenas lēnītēm kāpj – bez straujām izmaiņām (2)

Foto - LETAFoto - LETA

Esat jau pamanījuši – degvielas cenas pēc gadu mijas eiforijas lēnītēm kāpj. Bet tiešām lēnītēm, bez panikas pazīmēm.

Vispirms par Eiropas kopējām tendencēm (sk. tabulu).

Kontinenta vidējais kāpums tātad nepilni 14 eirocenti par litru 95. markas benzīna. Veiksmīgākās (no pircēja viedokļa) valstis ir Nīderlande un visas trīs Baltijas valstis (Maltu neskaitām – tā klusītiņām dzīvo savu īpašu dzīvi). Lielākais kāpums kopš gada sākuma atzīmēts Itālijā (jau gada sākumā dārgākajā), Dānijā un Polijā, kura atdevusi absolūtās līderes godu Igaunijai.

Tabulā rādītās cenas ir bez mazumtirdzniecības uzcenojuma. Un tas, ko redzam Latvijas uzpildes staciju tablo skaitļos, ir ar pievienotu tirgotāja peļņu. Tātad, protams, vairāk. Lai gan…

Vakar rīta agrumā veicu Rīgas eksprestestu. Un redzēju šādu ainu. Vairākums loģiski virs tabulā redzamā Latvijas skaitļa (1,197 eiro par litru). “Statoil”, piemēram, gandrīz visur 1,244. “Lukoil” – no 1,227 līdz 1,27, “Neste” – 1,227. Ar 1,177 (bez peļņas?!) pārsteidz “Gotika”, taču šī uzņēmuma staciju infrastruktūra pagaidām nav sevišķi pievilcīga. Īstie magnēti atrodami citur – īpašajās zonās, kas izveidojušās konkurentu savdabīgo cīniņu virpulī. Satekles un Dzirnavu ielas stūrī “Neste” – 1,190, “Trest” pavisam netālu – tieši tāpat, un – pat konservatīvais “Statoil” šeit mēģina turēt līdzi – 1,207 (uzņēmuma mājaslapā minēta stacija Kurbada ielā, kurā esot pat 1,197).

Un finišā – dienas čempions. “Nestes” stacijā Imantā lepni rakstīts – 1,171. Jubilāra (uzņēmums šomēnes svin savus 25 gadus Latvijā) dāvana klientiem. Šajā sakarā nesen tikos ar “Neste Oil” mazumtirdzniecības vadītāju Armandu Beiziķi un Didzi Roķi, kuram ir vairāk nekā 23 gadu darba stāžs SIA “Neste Latvija” (sācis kā operators DUS, tagad termināla loģistikas vadītājs). No abu kungu teiktā varam mēģināt izlobīt šo to par šāda tīkama skaitļa pamatiem.

Pirmkārt, tā ir jau pagājušajā gadsimtā ar rūpīgu darbu radītā klientu uzticība firmas produktu un servisa kvalitātei (“Toreiz bija vieglāk – jākonkurē ar šaubīga izskata cisternām un pumpjiem,” saka Didzis Roķis. “Tagad visi gudri un moderni.”)

Otrkārt, tas ir pašapkalpošanās princips, ko “Neste” Latvijā ieviesa pirmā (nu jau vairāk nekā 20 “Statoil” stacijās arī ir šāda iespēja). Tiešs norēķins pie sūkņa neprasa algotu darbinieku dalību šajā procesā (ietaupījums un iespēja tirgot lētāk). Tas ir pievilcīgs nevaļīgajiem, jo pilnībā izslēdz iespēju iestrēgt pie kases rindā, kuru izveidojuši ceptu desiņu kārotāji. “Nestē” veikali un ēstūži no degvielas tirdzniecības pilnībā atdalīti.

Treškārt, lojalitātes programmas. Tādas (atkal jāsaka – pirmā) aizsāka “Neste”. Tagad līdzīgas ir gandrīz visiem. Norēķinu un atlaižu kartes. Vienkāršāk vai sarežģītāk iegūstamas, tās tomēr mazliet atbaida, jo cenšas piesiet tevi pie vienas firmas tankiem. “Nestē”, manuprāt, unikāli un efektīvi darbojas “Rimi” karte, kāda ir gandrīz katram rīdziniekam. Liec to norēķinu automātā pirms bankas kartes un saņem divus eirocentus “Rimi” naudas. Ja man vēl būtu arī “Nestes” karte, kopā sanāktu 3,7 centi. Un benzīna litrs maksātu nevis 1,171, bet 1,134. Vilinoši?

Patiesības labad jāsaka – citu firmu atlaides pastāvīgiem klientiem nav ievērojami mazākas. “Statoil” sasniedz 3,5 centus, “Lukoil” – 2,5 un vēl vairāk, bet tikai tad, ja esi sakrājis pietiekami lielu ikmēneša patēriņu. Ir pat viena lielāka atlaide bez jebkādām kartēm – “Lukoil” Mūkusalas ielā piedāvā no 1,234 nomest veselus piecus centus tiem, kuri norēķināsies skaidrā naudā…

“Cenu rallija” nobeigumā tomēr atļaujiet atgādināt degvielas taupības pamatprincipu. Pat desmit centi uz litru ir tikai viens (varbūt pusotra) eiro uz simt kilometriem. Nav, protams, vērts no Juglas speciāli braukt uz Imantu pēc kaut kā mazliet lētāka, pa ceļam kaut ko (iespējams – mazliet vairāk) nosvilinot. Nebrauksim lieki! Nebrauksim nevajadzīgi ātri un dinamiski – šāds stils aprij visas degvielas tirgotāju atlaides. Pārbaudīsim spiedienu riepās. Nepaslinkosim un noņemsim jumta bagāžnieku, ja tas faktiski būs vajadzīgs tikai nākamajās brīvdienās. Un tā tālāk.

Un vēl – sarunā ar “Nestes” ļaudīm dzima interesanta eksperimenta ideja. Viņi apgalvo, ka mūsdienu auto motorā, kas paredzēts “min. RON 95” (uzlīme uz bākas vāciņa iekšpuses), izdevīgāk esot liet 98. markas “futuru”. Patēriņa samazinājums ar uzviju kompensējot cenas starpību (Imantas tankā četri centi). Es pamēģināšu. Ja kāds šādus testus jau veicis – atrakstiet.

20150616202011_6547

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. Pārdevēju "hobijs" Atbildēt

    Būtu labāk sakarīgi uzrakstījis iemeslus cenu kāpumam, jo pasaulē naftas cenas zemais cipars nav mainījies, bet degvielai nez kāpēc kāpj no zila gaisa??!

  2. Naftas cena 100+ dīzelis tanka bija +/-1.3e. Taga nafta +/- 60 cena 1.15. Wtf???

Tomātaudzētāji "Mežvidi" pārstrādās ogas un kaņepes (4)SIA "Latgales dārzeņu loģistika" plāno paplašināt siltumnīcas un attīstīt ogu un pat kaņepju pārstrādi
Gatis Strads. Mežā neatkarīgāks nekā teātrīSkatoties uz kokiem, redz ainavu, nevis eiro
Pasaulē
INFOGRAFIKA: Budžeta prioritātes - aizsardzība, drošība, veselība2017. gada valsts budžeta prioritārās nozares ir aizsardzība, sabiedriskā drošība un kārtība, veselība, sociālā aizsardzība un izglītība.
Draugiem Facebook Twitter Google+