Mobilā versija
+7.7°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
17. jūlijs, 2014
Drukāt

Bērnudārzā latviski – katru dienu
 (9)

Foto: LETA/Ieva ČīkaFoto: LETA/Ieva Čīka

Līdz gada beigām jāizstrādā priekšlikumi, kā uzlabot mācību saturu pirmsskolas izglītības iestādēs, tostarp – kā mazākumtautību bērnudārzos ieviest vairāk latviešu valodas nodarbību.

Priekšlikumi jāsagatavo darba grupai, kas saskaņā ar ministres Inas Druvietes rīkojumu nodibināta Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM).

Kas bērnudārznieku skološanā būtu uzlabojams? I. Druviete skaidro, ka jālabo pirms diviem gadiem pieņemtie valdības noteikumi par pirmsskolas izglītības vadlīnijām. Attiecībā uz mazākumtautību pirmsskolas izglītību teikts, ka divus līdz piecus gadus veciem bērniem rotaļnodarbības latviešu valodas apguvei obligātas ir tikai divreiz nedēļā. Sākot no no piecu gadu vecuma latviešu valodu gan sāk apgūt katru dienu. Ministre uzskata: jau agrākā vecumā nepieciešamas latviešu valodas nodarbības ik dienu. “2012. gadā, kad izstrādāja šīs vadlīnijas, ministrijā arī darbojās darba grupa. To vadīja Liesma Ose, es grupā biju uzaicināta kā eksperte. Iebildu pret tik nelielu obligāto latviešu valodas nodarbību skaitu, un arī citi izglītības speciālisti jau bija pauduši raizes, ka īsās rotaļnodarbībās divreiz nedēļā latviešu valodu nevar iemācīt. Taču darba grupā valdīja cita noskaņa: tā pieslējās dažu mazākumtautību bērnu vecāku pārstāvju viedoklim, ka latviešu valodas nodarbību skaits nav jāpalielina,” atceras I. Druviete.

Viņa norāda: pārmaiņas bērnudārzā mācību saturā nepieciešamas arī tāpēc, ka tiek plānots līdz 2018. gadam palielināt latviešu valodas īpatsvaru mazākumtautību skolu mācību saturā.

Jauno darba grupu vada IZM valsts sekretāra vietniece – Izglītības departamenta direktore Evija Papule. Tajā darbojas arī citas IZM amatpersonas, pārstāvji no Valsts izglītības satura centra, Latviešu valodas aģentūras, Latvijas pašvaldību savienības, Lielo pilsētu asociācijas, Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas un dažādām – gan pašvaldību, gan privātajām – pirmsskolas izglītības iestādēm.

“Tā būs profesionāla darba grupa, nevis politiska,” teic ministre. Taču viedokļu sadursmes tik un tā gaidāmas.

Piemēram, darba grupas locekle – Rīgas pilsētas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestāžu vadītāju un pirmsskolas izglītības metodiskā darba vadības konsultatīvās padomes priekšsēdētāja, Rīgas pirmsskolas izglītības iestādes “Kurzeme” vadītāja Inga Gudēviča uzskata, ka mazākumtautību bērnudārziem jābūt tiesībām izvēlēties, vai latviešu valoda bērniem tiek mācīta katru dienu vai tikai divreiz nedēļā. Arī vecākiem tad būtu iespējams izlemt, kura bērnudārza piedāvātā izglītības programma ir pieņemamāka. Tajā pašā laikā viņa atgādina: Rīgā joprojām valda tendence, ka cittautieši savus bērnus bieži vien izvēlas laist latviešu bērnudārzā, lai mazuļi jau no mazotnes labi apgūtu latviešu valodu. Tāpēc daļa mazākumtautību bērnudārzu, lai nesamazinātos audzēkņu skaits, nu jau licencē arī latviešu valodā īstenojamās izglītības programmas.

Lai mazākumtautību bērnudārzos labāk tiktu apgūta latviešu valoda, I. Gudēviča iesaka tajos organizēt arī latviešu gadskārtu svinības, kuras notiktu latviešu un krievu valodā. “Latviešu valodai jāskan tik daudz, lai bērni to apgūtu nemanot un spētu saprast un runāt latviski tikpat labi kā dzimtajā valodā,” teic I. Gudēviča.

Viņa gan uzskata: krievu bērnudārzi nav īpaši jāizdala, jo lielākās pro­blēmas visās pirmsskolas izglītības iestādēs ir vienādas. “Šai darba grupai būtu jārunā arī par to, kā izlīdzināt darba slodzi bērnudārzos un skolās. Skolās slodze ir 21 kontaktstunda, bet pirmsskolā – 30. Tas atstāj iespaidu arī uz atalgojumu. Daudzi pirmsskolas skolotāji tāpēc pārkvalificējas un aiziet strādāt uz skolām,” pauž I. Gudēviča.

Pievienot komentāru

Komentāri (9)

  1. Я сегодня с ней разговаривала по телефону и по её настроению, голосу, интонации сразу поняла, что лучше детям не латышской национальности туда не идти. Она всем видом и голосом дала понять- вы уверены. что хотите к нам попасть и подумайте в течении 15 дней нужно вам это или нет. Да мне действительно нужно, да я живу в 2-х метрах от этого сада, да я сама педагог и раньше проходила практику в этом саду, но я никогда не отдам ребенка в такие моральные условия, где изначально к нему плохо относятся. Значит как руководитель она подберёт такой же персонал. Гуляя я видела и наблюдала, какие там работают педагоги, как плачут бедные маленькие дети и никакого к ним внимания и сочувствия. В саду и везде, где есть дети должны работать люди, которые ЛЮБЯТ детей не зависимо от их национальности – а по ПРИЗВАНИЮ и своей ПРИВЯЗАННОСТИ К НИМ!
    А ставить такого человека заведующей это – АБСУРД!
    Зайдите на сайт sudzibas и прочтите, про человека, которого вы утвердили в должности.
    У меня дети спрашивают. а кто нас разбудит, а Вы не уйдёте – а здесь будет как в прошлый раз, что мой ребёнок плакал до заикания а воспитатель не желая обнять , понять малыша тупо мне звонила и говорила забрать домой. Эту ситуацию, я предвижу и в этом новом, красивом саду- который он ждал всё лето и наблюдал за стройкой. СПАСИБО!

  2. Jāsāk ar to, ka ļoti stingri jānotestē paši pedagogi, vai viņi zin latviešu valodu tā lai varētu tajā kontaktēties ar bērniem, vai aiz dokumenta par valodas prasmi tiešām ir arī zināšanas! Jātestē bērni, ja kādā iestādē “klibo” valodas apguve, jāmaina atbildīgo personu par mācību procesu! Tagad žēlojot bērnudārzu darbiniekus, nodara pāri bērniem, viņi nevar justies piederīgi šai sabiedrībai, līdz ar to aug neapmierinātie nākotnes pilsoņi un sabiedrības sašķelšanās! Novēlu darba grupai spēt saskatīt realitāti, ne tikai statistiku uz papīra!

  3. latvijā skolās ,bērnudārzos mācībām jānotiek lv valodā.aizbrauc uz ārzemēm strādāt viss notiek valsts valodā un nevienam nenāk prātā prasīt savu dzimto valodu.

  4. Kārtējais trakums Atbildēt

    Kaut kas traks, ka Papulei atkal kāda draba grupa tiek nodota. Neveras teikt, ka uzticāta, jo cilvēkam, kurš tikai grauj, neko atbildīgu nedrīkst uzticēt. Kāda profesionāla grupa, ja jau pati Papule nav ne profesionālis, ne politiķis. Par profesionālismu nudien nedrīkst atļauties runāt, ja cilvēks skolai vien garām gājis.

  5. Lai būtu nemanot, 50 uz 50!

  6. IIZM joprojam pilna ar sprungulu metejiem un sabotieriem ar antilatvisku noslieci. Kur palicis tas Herkuls, (musu pasaka – Lacplesis) – kurs gatavs izmest sos lidz griestiem piemeslotos zinibu ministrijas stalus?

  7. “mazākumtautību”bērnudārzi mūsu valstī pastāv?Vai tik atkal runa nav par krievu bērnudārziem?Bet vai visi 140 miljoni krievu Latvijā ir mazākumtautība?

  8. ”Līdz gada beigām jāizstrādā priekšlikumi, kā uzlabot mācību saturu pirmsskolas izglītības iestādēs, tostarp – kā mazākumtautību bērnudārzos ieviest vairāk latviešu valodas nodarbību.” Bet varbūt 5 gadu laikā? Savulaik Žila Verna varoņi pasauli apceļoja 80 dienās, bet šodiem IM ierādņi ceļos 2 reize lielāku laiku? Un tas pie 19. gadsimta tehnikas un 21 gadsimta iespējām. Apsurda teātris… Ar septembri var sākt, kā savulaik 1940. gada septembrī jau skolās mācījās PSKP īso Staļina vēsturi un tad neviens nekunsktēja – jāskaidro, jāpēta…
    Tīra atruna un negribēšana IM strādāt valsts un tautas labā jau no 1991. gada.

    • Kolonizatoru valodas uzturēšanu veic vien tiem lojālas marionešu valdības. Tāpat kā čekas noziedznieku sēpšanu.

Draugiem Facebook Twitter Google+