Foto – LETA

Bez Mamedova nenogrimšot 6

Koalīcija vakar vienojās, ka neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnu iegāde Rīgai un reģionam finanšu līzingā ir tikai un vienīgi veselības ministra Gunta Belēviča atbildība.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Lasīt citas ziņas

Ministru prezidentes Laimdotas Straujumas preses sekretāre Aiva Rozenberga sacīja, ka šodien valdības sēdē tiks uzklausīts Veselības ministrijas (VM) ziņojums par sistēmas maiņu, nodrošinot mediķu brigādes ar ātrās palīdzības automašīnām. Ministrija nolēmusi atteikties no privātfirmas pakalpojumiem un līzingā iegādāties savu autoparku. Ministrijā noskaidroju, ka šim mērķim papildu nauda no valsts budžeta tomēr netikšot prasīta. Vēl pagājušajā nedēļā ministrijas preses sekretārs Oskars Šneiders, paužot ministrijas amatpersonu viedokli, apgalvoja, ka līzinga nodrošināšanai 2015. gadā tikšot lūgti papildus 372 tūkstoši eiro, taču Ministru prezidente L. Straujuma norādīja, ka papildu naudu nepiešķirs.

Šogad 28. aprīlī beidzas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) noslēgtais līgums par ātrās palīdzības mašīnu nodrošināšanu Rīgas apkārtnē ar Adigjozala Mamedova uzņēmumu “Rīgas sanitārā transporta autobāze” (autobāze). Valsts kontrole (VK) pirmo reizi ir veikusi šī līguma lietderības revīziju par laika posmu no 2010. līdz 2014. gadam. Tajā konstatēts, ka piecu gadu laikā paredzēto 30,7 miljonu eiro vietā līdz pakalpojuma sniegšanas termiņa beigām (28.04.2015.) kopējās pakalpojuma izmaksas sasniegs 42 miljonus eiro. Turklāt nauda šo izdevumu segšanai ir prasīta arī no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem. Izmaksas ir palielinātas par gandrīz 12 miljoniem eiro, jo visu šo laiku Mamedova uzņēmums, izmantojot savu privileģēto statusu kā vienīgais šī pakalpojuma sniedzējs, ir diktējis noteikumus, panākot sev izdevīgus grozījumus noslēgtajā līgumā. Sākotnēji līgumā bija noteikts, ka autobāzei jau līdz 2011. gada vidum ir jāsniedz pakalpojums ar automašīnām, kas nav vecākas par septiņiem gadiem, taču revīzijā konstatēts, ka vēl līdz 2014. gada jūlijam puse ātrās palīdzības automašīnu bija vecākas. Pēc revidentu aplēsēm, NMPD, nepiemērojot līgumā paredzētās sankcijas par tā neizpildi, ir nelietderīgi izšķērdējis 483 074 eiro.

CITI ŠOBRĪD LASA

Revidenti norāda, ka, nosakot pakalpojuma tarifu, tika ņemti vērā iespējamie izmaksu pieauguma riski un ilgtermiņa attīstības tendences gan esošajos nodokļos, gan degvielas cenās, tomēr NMPD samaksāja autobāzei vēl papildus 707 154 eiro par degvielas cenu pieaugumu.

Par NMPD nevēlēšanos pirkt jaunas automašīnas, kā tas bija paredzēts, pakāpeniski sākot no 2012. gada, liecina fakts, ka 2014. gada sākumā tika veikta ātrās palīdzības automašīnu iegādei piešķirto līdzekļu – 2 695 204 eiro – pārdale citām veselības jomas vajadzībām. Neesot pat apsvērta iespēja automašīnu iegādei nākotnē piesaistīt Eiropas Savienības fondu līdzekļus. “Tādējādi ir pietiekams pamats pārskatīt pašlaik spēkā esošo praksi nomāt ātrās palīdzības automašīnas Rīgas reģionā un beidzot īstenot jau sen pieņemto lēmumu valstij pašai nodrošināt šo pakalpojumu par mazāku un skaidri pamatotu cenu,” konstatē VK revidenti.

NMPD nepiekrīt VK revīzijā gūtajiem secinājumiem. Gandrīz 12 miljonu eiro izmaksu palielinājums radies tādēļ, ka darba apjoms un mediķu brigāžu skaits bijis lielāks, nekā sākotnēji paredzēts līgumā. NMPD jau iepriekš esot izstrādāti un iesniegti VM konceptuāli risinājumi Rīgas reģiona brigāžu nodrošinājumam ar operatīvajiem transportlīdzekļiem, kā alternatīvu izskatot arī iespēju valstij pašai iegādāties operatīvo transportu šī reģiona iedzīvotāju vajadzībām. Diemžēl līdz šim NMPD neesot piešķirta nepieciešamā nauda jaunu mašīnu iegādei, kas ļautu visā Rīgas reģionā atteikties no ārpakalpojuma. Esot pat izteikts priekšlikums autotransporta iegādei piesaistīt Eiropas fondu finansējumu, līdzīgi kā tas pēdējo divu gadu laikā izdarīts, nodrošinot pārējo Latvijas teritoriju ar ātrās palīdzības mašīnām.

Finanšu ministrija jo­projām ir skeptiska pret VM ieceri, jo tai esot ne viens vien iebildums pret jaunās sistēmas ieviešanu. Piemēram, nav skaidrs, kur tiks veikta ātrās palīdzības mašīnu tehniskā apkope, kā dienests nodrošinās mašīnas ar šoferiem utt. NMPD sabiedrisko attiecību speciāliste Ilze Bukša sacīja, ka veselības ministrs ir uzdevis dienestam izpildīt konkrētus uzdevumus un ka pēc līguma izbeigšanas ar autobāzi tiks izmantotas 20 rezerves automašīnas un līdz maijam ir jāiegādājas 14 jaunas ātrās palīdzības mašīnas finanšu līzingā. Līdz aprīļa beigām būšot skaidrs, kur mašīnas remontēs un veiks tehnisko apkopi. Visticamāk, izmantošot Rīgas autoservisus, kā arī reģionu servisus, kur jau tiek aprūpēti pašreizējie reģionos iegādātie operatīvie transportlīdzekļi. NMPD aicināšot darbā Rīgas sanitārā transporta autobāzes šoferus un tos operatīvo transportlīdzekļu vadītājus no dienesta reģiona centriem, kam patlaban ir viena darba slodze un kas vēlas to palielināt līdz pusotrai.