Jūrmalas gatve 87 (2 cietušie)
Jūrmalas gatve 87 (2 cietušie)
Foto – Timurs Subhankulovs

Bīstamās Latvijas “zebras”: Uz gājēju pārejām cilvēki turpina mirt 16

Gada otrā pusē, kad dienas saraujas un tumšais laiks kļūst arvien garāks, Latvijā ierasti pieaug smagu negadījumu skaits uz gājēju pārejām. Par gājēju drošību tiek runāts regulāri, satiksmes dalībnieki tiek izglītoti sociālās kampaņās, tiek uzlabota gājēju pāreju pamanāmība un tamlīdzīgi. Speciālisti atzīst, ka situācija esot uzlabojusies, tomēr statistika rāda, ka nepatīkamā tendence, iestājoties gada tumšākajam periodam, saglabājas.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Vērtējot pagājušā gada statistiku par negadījumiem uz gājēju pārejām, pilnīgi precīzus datus man saņemt neizdevās. Viens no iemesliem – policisti dažādi noformē protokolus. Piemēram, ja cilvēks notriekts dažus metrus no pārejas, to var noformēt gan saistībā ar pāreju, gan – ne.

Valsts policijas pārvalde šobrīd analizējusi tikai negadījumus, kuros gājēji smagi cietuši vai gājuši bojā. 2016. gadā Latvijā par tādiem atzīts 51 negadījums, no kuriem puse (26) – notikuši Rīgā. Valstī kopumā pērn negadījumos uz neregulējamām pārejām dzīvību zaudējuši pieci gājēji un 33 smagi cietuši, bet uz regulējamām pārejām – viens bojāgājušais un 12 smagi cietuši. 23 negadījumi notikuši diennakts tumšajā laikā, 28 – gaišajā.

CITI ŠOBRĪD LASA

No 51 negadījuma 16 notikuši uz brauktuves ar divām joslām katrā virzienā. 23 gadījumos gājēju pāreja noformēta tikai ar ceļa zīmi un ceļa apzīmējumu, 10 – ar papildu apgaismojumu, 5 – ar luminiscējošu materiālu, 1 – ar dzeltenu mirgojošu gaismas signālu.

Policistu piezīmēs par katru konkrēto negadījumu var atrast vērtīgus priekšlikumus situācijas uzlabošanai. Tā, piemēram, piezīmēs par Pūrciema gājēju pāreju (negadījumā gāja bojā cilvēks) teikts: lauku apvidus, ātrums liels, būtu labi uzlikt luminiscējošu materiālu un apgaismojumu. Vērtējot traģisko negadījumu Daugavgrīvas un Tvaikoņu ielas krustojumā Rīgā, secināts, ka pāreja ierīkota atbilstoši – ir gan zīme, gan apzīmējums uz asfalta, gan apgaismojums. Savukārt apzīmējums nodilis Rīgā, Bebru ielā 26, Kurzemes prospektā 58, A. Saharova ielā 20, pie Aizkraukles stacijas, Limbažos, Barona un Burtnieka ielas krustojumā. Rīgā G. Astras ielā pie A. Deglava ielas policisti iesaka apgaismojumu, Deglava ielā 68 – luminiscējošu materiālu ap zīmi, Buļļu ielā 23 – apgaismojums par vāju un vajadzīgi luminiscējoši elementi. Savukārt Salaspilī, Lauku un Skolas ielas krustojumā, pēc policistu domām, nepieciešams kaut kas vairāk par ceļa zīmi, bet Rīgā, Kalpaka un Antonijas ielas krustojumā, un Daugavpilī, Kandavas un Aleju ielas krustojumā, iesaka luksoforu. Rīgā, Kurzemes prospektā 124, ir četras braukšanas joslas un tikai zīme ar apzīmējumu uz asfalta. Rīgā, Bāriņu un Talsu ielas krustojumā, – “vienkārši drausmīgs krustojums, nav normālu ceļa apzīmējumu, tā teikt, tikai vietējais sapratīs, kur braukt”. Savukārt Balvos, Stacijas ielā aiz tilta, gājēju pāreja ir ieleja, un tur policisti iesaka “guļošo policistu”.

Pērn Latvijā kopumā notikuši 324 uzbraukumi gājējam uz gājēju pārejām, kas ir par 32 negadījumiem vairāk nekā pirms gada. Toties bojā gājušo skaits samazinājies vairāk nekā uz pusi – no 14 (2015. g.) līdz 6 (2016. g.).

Pagājušajā gadā 150 (2015. g. – 143) uzbraukumi notikuši uz pārejām ārpus krustojumiem, tās regulē gājēju luksofori, vai ir tikai apzīmējumi ar ceļa zīmēm, bet 174 (2015. g. – 149) – uz pārejām ar luksoforu regulējamiem krustojumiem, ar ceļa zīmēm regulējamos krustojumos un neregulējamos krustojumos.