LETA

Biznesa psihologs: Latvijas uzņēmumos ir ļoti jūtams stress 0

Latvijas uzņēmumos ir ļoti jūtams stress, intervijā biznesa portālam “Nozare.lv” stāsta biznesa psihologs un konsultants Jānis Roze.

Reklāma
Reklāma

 

VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
Krievija vismaz mēnesi zināja par terorakta gatavošanu: “Lai viņi nestāsta pasakas fejai!” 87
Lasīt citas ziņas

Viņš norāda, ka, salīdzinot ar vecās Eiropas valstīm, Latvijā stresa līmenis uzņēmējdarbības vidē ir salīdzinoši augstāks. Tas varētu būt skaidrojams ar to, ka Latvija neatkarību atguva tikai deviņdesmito gadu sākumā un Latvijai, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, nav ilgas uzņēmējdarbības vēstures.

“Līdz ar to arī Latvijai nav ilgas uzņēmējdarbības kultūras vēstures un tradīcijas. Piemēram, Anglijā un Nīderlandē ir sastopami uzņēmumi, kam ir vairāk nekā 300 gadu sena vēsture. Grūti iedomāties kaut ko tādu Latvijā,” atzīmē Roze.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viņš arī stāsta, ka stresa klātbūtne kopumā novērojama visos uzņēmumu līmeņos – sākot no vadības līdz pat apsargam. Tas savukārt skaidrojams ar to, ka vadība brīžiem netiek galā ar tiem uzdevumiem un spriedzi, ko tai nosaka un rada no uzņēmuma ārēji apstākļi – nodokļu izmaiņas, brīvā tirgus konkurence, kā arī konkurence starp vietējiem un ārvalstu uzņēmumiem un tamlīdzīgi.

Viena no pazīmēm, kas liecina par to, ka darbinieki ir stresā, un ko var pamanīt uzņēmumos, ir ļoti bieža jokošana, kas ir kā mēģinājums tikt galā ar stresu. “Protams, ne jau visi jokotāji automātiski ir stresā, bet bieža jokošana ir viena no pazīmēm. Stresa laikā cilvēki zaudē daudz enerģijas, tāpēc kļūst “nestabilāki” – var uzkliegt, ir nedraudzīgi, aprunā,” stāsta biznesa psihologs.

Viņš arī atzīmē, ka itin bieži ir nācies konstatēt, ka, piemēram, pēc vairāku semināru novadīšanas uzņēmumos nav nekādu uzlabojumu. Proti, darbinieki, kādi bija iepriekš – noskrējušies, motivēti vai pārdošanas iemaņām -, tādi arī palika.

Tas savukārt ir tāpēc, ka uzņēmumā nav izveidotas sistēmas, ka uzņēmuma stratēģija nav saskaņota ar biznesa modeli, korporatīvo kultūru, personālu (atlasi, motivāciju utt.), mārketingu utt. Būtībā tā ir visu uzņēmumu problēma – gan vietējo, gan ārvalstu.

Jānis Roze ir biznesa psihologs un konsultants ar vairāk nekā 15 gadu akadēmisko (pasniedz “Turībā” un “RISEBA”) un praktisko pieredzi (sadarbojas ar mācību centru “LatConsul”) dažādu biznesa semināru un apmācību vadīšanā, starp tām – ilgtspējīga organizācijas stratēģija, personāla novērtēšana un motivācija, organizācijas kultūras pārveide, kreativitātes un inovāciju veicināšana un ieviešana organizācijā. Viņš strādājis ar vairākiem ārvalstu un vietējiem uzņēmumiem.