Šonedēļ Britānijā sniega tīrāmajām mašīnām ir daudz darba, īpaši valsts ziemeļos.
Šonedēļ Britānijā sniega tīrāmajām mašīnām ir daudz darba, īpaši valsts ziemeļos.
Foto – REUTERS/LETA

Britu nacionālā katastrofa – sniegs 7

Britu meteoroloģiskais dienests jau vairākas dienas brīdina iedzīvotājus par sniegu, ledu un zemu temperatūru visā valstī.

Reklāma
Reklāma
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Brīdinājums par -13 grādiem Latvijā var izraisīt vieglu smaidu, bet britiem tas nozīmē ļoti aukstu nakti. Kopš nedēļas sākuma slēgts simtiem skolu, slēgtas lidostas, sniega dēļ vietām apstājusies vilcienu satiksme un simtiem mājsaimniecību joprojām ir bez elektrības. Tikmēr ziemas prieku cienītāji steidz izmantot sniegu, cik nu var. Lai arī no malas izskatās, ka Apvienoto Karalisti var paralizēt smieklīgs daudzums sniega, kamēr citas valstis mierīgi ar to tiek galā, tomēr mērens klimats var radīt specifiskas problēmas, ar ko cīnīties ir daudz grūtāk.

Klimatam jāprot piemēroties

“Vai tiešām mēs nekad neiemācīsimies tikt galā ar sniegu?” pirmdienas rīta TV šovā dusmojās pazīstamais britu žurnālists Pīrs Morgans, piebilstot, ka nevaino britus, bet amatpersonas, kas nepilda savus pienākumus. Taču nav gluži tā, ka neviens neliekas ne zinis. Ir gan ceļu kaisītāji, kas tiek izmantoti līdz ar ziemas sākšanos, kaisot ceļus pa naktīm, lai pasargātu autobraucējus no melnā ledus, ir sniega tīrītāji. Varētu, protams, vairāk ieguldīt infrastruktūrā un tehnikā, piemēram, ierīkot apsildāmos skrejceļus lidostās, iegādāties īpašus sniega tīrītājus u. c., taču tas būtu dārgi un neekonomiski. Ir veikti pētījumi, lai aprēķinātu, cik izmaksā dažas sniega haosa dienas gadā, un salīdzināts ar nepieciešamajiem ieguldījumiem, lai no tā izvairītos. Sniegs Britānijā ir samērā reta parādība, tādēļ lielākā daļa haosa rodas no nemācēšanas pareizi vadīt transporta līdzekli uz slidena ceļa vai staigāt slidenos apstākļos, un šo prasmju trūkumu nekādas investīcijas nespēj kompensēt. Tāpat katrs britu autovadītājs var savam auto uzlikt ziemas riepas, kas Britānijā nav obligātas. Taču diemžēl risinājumi, kas der citām valstīm, ne vienmēr derēs Britānijai, jo britu klimats ir ļoti mitrs un relatīvi silts, tādēļ ziemas riepas, kas tiek lietotas Zviedrijā vai Kanādā, nederēs. Tās ir piemērotas krietni vien aukstākam klimatam, ražotas no mīkstākas gumijas, lai nezaudētu saķeri ar ceļu aukstā laikā, taču Anglijā tās nolietosies ļoti ātri, jo lielākajā valsts daļā ziemā ir ap 0 0C. Automehāniķi pat iesaka nelikt ziemas riepas, jo ziemā uz ceļa lielākoties ir sniega un ūdens sajaukums, tādēļ drošību reāli uzlabos riepas, kas domātas slapjam laikam, nevis sniegam.

Visbīstamākais ir melnais ledus

CITI ŠOBRĪD LASA

Pretēji valstīm, kur sniegs ir neatņemama ziemas sastāvdaļa, Britānijā reti kad ir ilgi aukstuma periodi ar sniegu, kas sasaldē zemi tā, ka sniegs tiešām ir redzams. Kad Anglijā snieg, tad sniegs krīt uz siltākas zemes un momentā izkūst. Tieši šī kombinācija – sniega sajaukums ar ūdeni – slīd neticami labi. Ja klimats būtu aukstāks, tad sniegs būtu daudz sausāks un tik ļoti neslīdētu. Savukārt pa nakti, kad temperatūra noslīd nedaudz zem nulles, uz slapjajiem ceļiem veidojas tā dēvētais melnais ledus. Ja snieg sausāks pūderveida sniegs, kas ironizējot tiek dēvēts par “nepareizo sniegu”, tad tas rada vēl lielāku haosu, jo ātri vien apstādina vilcienus, kas ir viens no galvenajiem satiksmes veidiem. Pirms vairākiem gadiem pilnībā apstājās “Eurostar” vilcieni, jo mazās, pūderveida sniegpārslas ir ārkārtīgi vieglas, tādēļ spēj iekļūt ventilācijas sistēmās un dzinēju filtros. Vilcienu satiksmei problēmas var radīt arī apledojusi 750 vol­tu elektrības padeves “trešā sliede”, tādēļ daudzviet ir uzlabota dzelzceļa infrastruktūra, iekārtojot īpašu apsildīšanas sistēmu. Tāpat sniegs var iekļūt durvju atvēršanas mehānismos, neļaujot sensoriem strādāt, bet vilciena elektroniskā sistēma uzskata, ka vilciena darbība vairs nav droša, tātad vilciens ir jāapstādina.

Britu braucēji ir apzinīgi

Drošībai Apvienotajā Karalistē tiek pievērsta pastiprināta uzmanība visās dzīves jomās. Tieši drošības apsvērumu dēļ tiek slēgtas skolas, jo slideno ceļu dēļ nokļūšana skolā var būt bīstama. Britu autovadītāji ir ļoti apzinīgi, tādēļ paši saprot, ka uz slidena ceļa ir krietni jāsamazina braukšanas ātrums, jo neviens nevēlas izraisīt autoavāriju un tikt atzīts par vainīgu, kas automātiski nozīmē pamatīgus tēriņus apdrošināšanai nākotnē un, iespējams, pat cietumsodu. Mājsaimniecību palikšana bez elektrības ir nopietna problēma, jo tādas centrālās apkures ar centralizētu siltā ūdens padeves sistēmu, kāda ir Latvijā, britiem nav. Katrā mājā un katrā dzīvoklī ir sava apsildīšanas sistēma, populārākās ir gāze vai elektrība vietās, kur gāzesvads nav ievilkts, tādēļ elektrības trūkums nozīmē ne tikai aukstu mājokli, bet arī palikšanu bez silta ēdiena. Taču briti, atšķirībā no mums, ziemeļniekiem, ar aukstumu ir uz “tu”. Skolas vecuma bērni nezina, ko nozīmē maiņas apavi, jo zābakus nevalkā, par cepurēm un cimdiem bieži ir visai vāja nojausma. Pieaugušie šortos un kreklos ar īsām piedurknēm ziemas laikā nebūt nav retums, meitenes uz nedēļas nogales ballīti var doties īsās kleitās bez mēteļiem, jo briti jau kopš agras bērnības tiek radināti pie aukstuma.