“Ecolines” valdes priekšsēdētājs Andris Podgornijs.
“Ecolines” valdes priekšsēdētājs Andris Podgornijs.
Foto – LETA

Brīvais tirgus nav sociāli atbildīgs. Saruna ar zīmola “Ecolines” īpašnieka vadītāju Andri Podgorniju 2

Situāciju autobusu pasažieru tirgū vērtē lielākais Latvijas autobusu pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniedzējs ārzemēs, zīmola “Ecolines” īpašnieka SIA “Norma – ­A” līdzīpašnieks un vadītājs ANDRIS PODGORNIJS.

Reklāma
Reklāma
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Lasīt citas ziņas

– Kā vērtējat pasažieru pārvadājumu sistēmu Latvijā?

– Patlaban Latvijā tā ir sociāli atbildīga. Mūsu valsts atrodas 2. vietā Eiropas Savienībā (ES) pēc sabiedriskā transporta pieejamības. Valsts maksā dotācijas pārvadātājiem. Sistēma ir skaidra. Mēs, “Ecolines”, kad sākām darboties iekšzemes tirgū, ieguldījām četrus miljonus eiro. Valsts mums maksā 2% lielu garantēto peļņu. Precizēšu – ne no četriem miljoniem, bet gan no pasažieriem saņemtās naudas par biļetēm. Mēs gada laikā pelnām aptuveni 50 000 eiro. Tas nav daudz. Jā, valsts mums arī atmaksā parādsaistības bankai. “Ecolines” ienākumos vislielāko īpatsvaru – aptuveni 80% – veido starptautiskie pārvadājumi.

CITI ŠOBRĪD LASA

– “Ecolines” konkurents, Igaunijas “Lux Express” uzskata – sistēma Latvijā ir jāuzlabo, atsakoties no dotācijām iekšzemes starppilsētu pasažieru pārvadājumos. Tātad jāliberalizē tirgus.

– Mums Igaunijā visiem ir jāstāsta, ka esam latvieši. Mūs attiecīgi izceļ kā kompāniju numur divi. Visi igauņi uztver – nu jā, latvieši, viņi nav tādi kā mēs. Igauņu sabiedrībā, plašsaziņas līdzekļos mūs uztver aptuveni tā – ir vajadzīga konkurence, tāpēc jūs šeit darbojaties. Bet Latvijā visi uzsver – igauņi, tas ir zīmols numur viens. Viss ir pakārtots tādai kā iedomātai formulai – ka Igaunijā viss ir labāk, progresīvāk, ka mums ir jāmācās no viņiem.

Igaunijā saka – pārvadājumi iekšzemes tirgū ir labāki nekā mums Latvijā. Realitātē Igaunijā starppilsētu pārvadājumos ir maršruti, kas nevienam neinteresē, tukšums, ikviens var tajos darboties. Rajonu iekšējos pārvadājumus valsts Igaunijā dotē.

Pērn jau teicu, ka brīvais tirgus ir pieņemams, tomēr tas visas problēmas neatrisinās. Jā, valstij būs mazāk naudas jātērē dotācijai, tomēr tas nenozīmē, kas viss labais no patlaban spēkā esošās kārtības saglabāsies. Proti, nebūs visu starppilsētu pārvadājumu. Piemēram, neviens pārvadātājs nebrauks no Madonas uz Rēzekni. Mums sūdzējās – kāpēc no Rīgas uz Rēzekni caur Madonu ir jābrauc sešas stundas? Ar vieglo automašīnu var aizbraukt trīs stundās. Es skaidroju, ka ir jādomā par visiem valsts cilvēkiem, nevis par vienu indivīdu. Autobusi brauc pa dažādiem maršrutiem, turpretim nelegālie pārvadātāji paņem pasažieri pie mājas un trīs stundās aizved līdz Juglai. Mēs, “Ecolines”, esam gatavi brīvajam tirgum, bet neesmu pārliecināts, ka tas atrisinās visas problēmas. Visticamāk, ka varētu notikt līdzīgi kā medicīnas nozarē, kur aizvien lielāks īpatsvars ir privātajai medicīnai. Pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršana nebūtu sociāli atbildīga rīcība.